Search
… je toto cvičení jako stvořené. Náš on-line vstup je hlavně na úrovni inspirace. Chceme, abyste si řekli “Wow, to chci!”. Skutečné zažití si této dovednosti (spíše než znalosti) pak samostudium přímo vyžaduje. Chopte se vlastních fotografií a zkuste si najít svoji cestu k jejich úpravám! Cílem cvičení je přesvědčit vás o důležitosti raw (čti “ró”) formátu a možnostech, které nabízí. Situace sice někdy stále vyžaduje fotografování do JPEG, ale budete chápat, o co tím přicházíte a na co si při takovém fotografování dát pozor. K samostudiu využijte i odkazy v dolní části textu a neváhejte ukázat své práce na pravidelných kunzultacích, kde vám cvičící rádi poradí, pokud nebudete vědět, jak nějaký konkrétní problém vyřešit.
Cvičení obsahuje několik úkolů, které si můžete vyzkoušet sami doma. Obsahuje i cvičné fotografie ke stažení. Raději ale použijte své fotografie, pokud je máte. Vždy je lepší “opravovat” a “vylepšovat” své vlastní fotografie, je to větší zábava a výsledek vám zůstává! Postprodukčně upravený snímek uložte do nedestruktivních formátů, např. TIFF nebo PSD.
Cvičení je postaveno na využívání fotoeditoru Camera Raw, který byl jedním z prvních na světě a je součástí Ps. Pokud používáte jiný fotoeditor pro úpravu RAW, nechceme vás přeučovat na jiné ovládací prvky (funkce jsou stejné či velmi podobné). Pracujte ve svém, ale můžete si rozšířit obzor…
Raw není zkratka jako JPEG, TIFF ap., ale jde o slovo ve významu prvotní, nezpracovaný, surový, syrový. Jeho význam si ukážeme na procesu vzniku digitálního snímku:
Senzor je zdroj digitálních fotografických dat, pole měřicích buněk pod barevnými filtry. Hlavními parametry čipu jsou rozlišení (MPix) a velikost. Jejich poměr (hustota) pak ovlivňuje citlivost čipu na šum. Velikost se z historických důvodů vztahuje ke kinofilmovému formátu (35mm). Menší formáty vyříznou jen poměrnou část jeho políčka danou crop faktorem. Menší “amatérské” zrcadlovky mívají velikost APS-C (cca 24 mm, Advanced Photo System type-C) s crop faktorem 1.5.
Raw jsou surová data (vyslovujte “ró”, angl. surovina), signál odečtený z čipu reprezentovaný v matici (2D). Je ovlivněn hardwarovými parametry nastavenými na fotoaprátu (clona, čas, citlivost ISO, zaostření, režim závěrky). Je surovým záznamem světla, které na čip dopadlo.
Při volbě raw jsou data zapsána do souboru s formátem specifickým pro konkrétní model fotoaparátu, jejich přípony jsou:
Bitová hloubka každé odečtené hodnoty odpovídá použitému A/D převodníku, typicky 12-14 bitů. Efektivní dynamický rozsah čipu však může být menší, Nikon až 13 bitů, Canon až 11 bitů Dynamic Range (2014).
Odmozaikování (demosaicing) je převod naměřených surových (raw) dat do bitmapy, interpolace ze vzoru na čipu (Bayer) do mřížky. Někdy se též označuje jako digitální vyvolávání nebo práce v bílé komoře (lightroom) jako analogie k černé komoře (darkroom) a mokré cestě vyvolávání klasické fotografie.
Probíhá buď přímo v procesoru fotoaparátu (pro JPG) nebo později pomocí softwaru v počítači - právě tím rozumíme “focení do raw”. Řídí se softwarovými parametry, základní jsou vyvážení bílé, ostrost, potlačení šumu, rozlišení, barevný prostor a tónování.
Bitmapa je výstupem digitálních fotografických dat, 3D matice, RGB hodnoty v každém pixelu, standardně 8 bitů/kanál (JPG).
Co získáte použitím raw ve srovnání s dodatečnými úpravami bitmapy uložené fotoaparátem do JPEG? A čím za to zaplatíte?
Proč používat raw?
Formát snižuje následky nevhodného nastavení fotoaparátu v okamžiku expozice. Dodatečnými úpravami tak můžeme překonat některá technická a prostorová omezení při pořizování snímku.
Možnost pozdějšího přiřazení softwarových parametrů snímku by však neměla znamenat rezignaci na technickou kvalitu při záznamu. Jedině tak využijeme plný potenciál čipu v kameře a dosáhneme kvalitních výstupů.
Na samotné zpracování souboru s raw daty je dnes k dispozici velká škála programů: Adobe Lightroom, Capture One, Camera Raw (součást Photoshopu), Affinity Photo, Darktable, Zoner Photo Studio X … a výrobci fotoaparátů nabízí vlastní řešení pro jejich formát. Např. Nikon Capture NX-D. Volba je jen na vás. Bohužel zde ale platí, že za kvalitu se platí, takže i když existují levné varianty, profesionálové používají spíše některý z programů Lightroom, Capture One či Camera Raw. Z naší zkušenosti se toto opravdu vyplatí, pokud se fotografii plánujete věnovat pravidelně.
Tyto programy většinou nabízí vyzkoušení na nějaký čas zdarma. Doporučujeme toto využít.
Na školních počítačích je nainstalovaná jen dnes už postarší verze Camera Raw společně s Adobe Photoshop CS5.
Během cvičení si ukážeme přinejmenším následující možnosti úpravy raw formátu:
Prostředí umožňuje otevřít raw soubor a nastavit parametry převodu, které se uloží do souboru XMP, samotný raw zůstane nezměněn (DNG jen když je readonly). Základní funkce dialogu jsou
Změna nastavení je přes kliknutí na text začánající barevným profilem uprostřed dolní lišty CR.
Uživatelské rozhraní Camera Raw je podobné jako má Lightroom v režimu Develop. Všechny operace je možné též provádět ve Photoshopu, ale jejich uživatelské rozhraní je jiné (nabízí více možností, ale zase je roztroušené po různých dialozích).
Pro experimenty použijte pokud možno své vlastní fotografie, jsou též k dispozici zkušební data.
Obecná nastavení v záložce Kalibrace:
Řada nástrojů je speciálním případem křivek s intuitivní parametrizací
Práci s barvami probereme podrobně na dalším cvičení.
Cvičení:
Řešení: použijte XMP soubor (přejmenujte ho na jaro.xmp). Pozurujte šum vytažený z podexponovaných partií.
Navíc:
Práce s jasovými transformacemi přímo ve Photoshopu si můžete procvičit doma v tomto materiálu.
Geometrické transformace (zvětšení, rotace, …) mění souřadnice bodů. Nové hodnoty intezit je nutné přepočítat - interpolovat (až na triviální případy), dochází k převzorkování obrazu (resampling).
Určuje způsob výpočtu hodnot pixelů na nových souřadnících jako funkci hodnot předchozích souřadnic (Ps Edit/Preferences/General).
Příklad: souřadnici [1,1] v novém obraze odpovídá souřadnice [10.3,2.2] v původním obraze, pro ni ale není hodnota jasu, musíme odhadovat interpolací:
Odhadněte, jaká interpolace byla použita na následujících výřezech.
Odpověď A = Bilinear, B = nearest neighbor, C = bicubic
Zkreslení způsobená objektivem je možno kompenzovat v Camera Raw s pomocí databáze objektivů nebo ručně. Někteří výrobci kompenzaci provádí přímo ve fotoaparátu: Distortion control (Nikon) ale jen pro JPG.
Řešení: Použijte XMP soubor (přejmenujte ho na fasada.xmp). Pokud máte staší verzi CR, pro vyrovnání perspektivy použijte např. nástroj Lens correction v Photoshopu. Zkontrolujte linie nakreslením čáry.
Práce s geometrickými transformacemi přímo ve Photoshopu si můžete procvičit doma v tomto materiálu.
Úkol B: opravte portrét
Možný výsledek:
Pokud nahráváte výsledek na Flickr, přidejte k fotce tagy: dif2014, [login name], photoshop, krivky.
Úkol C: vylepšení fotografie