Search
Získání základních manuálních dovedností (30 minut)
Různá nastavení clony, času a ISO vedou na podobné (stejné) expozice. Čím se tyto “správné” expozice liší? Která je nejlepší, když mám typicky tak 6 možností?
Motivace k činnosti zvané “fotografování” (30 minut)
Základní kriteria pro exaktní hodnocení fotografií (30 minut)
JSOU-LI SPLNĚNA ZÁKLADNÍ TECHNICKÁ/FORMÁLNÍ KRITERIA, DIVÁK SE VĚNUJE OBSAHU A SPĚJE K UMĚLECKÉMU PROŽITKU
Ovlivňuje ji správná expozice, ostrost snímku, nastavení fotoaparátu, snímání do souboru (RAW, JPG), zpracování zvětšeniny z filmu (digitálních souborů), výsledný tisk
Určuje smysl snímku, proč jsme jej pořídili. Co je na něm zajímavé? Je to zpráva pro media… náš svět… naši galaxii… zbytek našeho známého Vesmíru, … jiné Vesmíry? Soukromá vzpomínka na dovolenou? Komerční produkt? Společenský dokument? Umění? Co je to TO UMĚNÍ VÚBEC ZAČ A KDE UDĚLAL BŮH CHYBU? Dá se UMĚNÍ definovat? Co je co? (Blíže bude objasněno na přednáškách Romana Sejkota, připravte si dotazy).
KDO(CO)? KDY? KDE? JAK? PROČ? (např. “student v učebně”.)
OBJEKTY NA FOTOGRAFII = HERCI/REKVIZITY NA DIVADELNÍ SCÉNĚ
MALÍŘ NEMALUJE VŠE, ALE JEN TO, CO CHCE (Výběr objektů z reálného světa.)
Je to vyjádření autora, jeho pocity, názory. Forma zdůrazňuje obsah snímku. Můžeme ji přirovnat k návštěvě galerie a rozpoznávání např. obrazů Egona Schieleho od jiných autorů. Stejným způsobem rozeznáváme i fotografická díla. Můžeme pracovat s hloubkou ostrosti, se světlem, redukovat barevnou škálu nebo ji posunovat mimo realitu, skládat několik snímků do jednoho celku, vybírat detaily, fotografovat z nadhledu, z podhledu, používat různá ohniska objektivů apod.
Emocionalizace informativního sdělení (Podrobně bude vyloženo na přednáškách)
Pokusíme se objektivně zhodnotit snímek od H.C.Bressona.
Technicky správné
Technicky chybné
Hlavní motiv
Vedlejší motiv
Chyby v kompozici
Fotografický přístroj
Černobílá škála snímku
Zobrazení skutečnosti
Proč je snímek ceněn, když jsme na něm našli spoustu chyb? Jedná se o reportážní snímek z ulice, nic co by bylo předem připraveno. Kluk má úžasný výraz v obličeji a dokážeme si představit, že jsme ho právě potkali. Ne všechna pravidla snímku pomohou a časem se naučíte, že i jejich smysluplným porušením se dá spoustu získat.
Udržuje: R. Sejkot a P. Neugebauer