Search
Praktické cvičení zaměřené na proces “vyvolání” digitálního snímku v Camera Raw, při kterém si připomeneme principy geometrických a jasových operací, ukážeme si jejich omezení a na co si dát pozor.
Raw není zkratka jako JPEG, TIFF ap., ale jde o slovo ve významu prvotní, nezpracovaný, surový, syrový. Jeho význam si ukážeme na procesu vzniku digitálního snímku:
je zdroj digitálních fotografických dat, pole měřicích senzorů pod barevnými filtry. Hlavními parametry čipu jsou rozlišení (MPix) a velikost, jejich poměr (hustota) pak ovlivňuje citlivost čipu na šum.
Velikost se vztahuje ke kinofilmovému formátu (35mm), menší formáty vyříznou jen poměrnou část jeho políčka danou crop faktorem. Menší “amatérské” zrcadlovky mívají velikost APS-C (cca 24 mm, Advanced Photo System type-C) s crop faktorem 1.5.
jsou surová data, signál odečtený z čipu reprezentovaný v matici (2D). Je ovlivněn hardwarovými parametry nastavenými na fotoapáratu (clona, čas, citlivost ISO, zaostření, režim závěrky).
Při volbě Raw jsou data zapsána do souboru s formátem specifickým pro konkrétní model fotoaparátu, jejich přípony jsou:
Bitová hloubka každé odečtené hodnoty odpovídá použitému A/D převodníku, typicky 12-14 bitů. Efektivní dynamický rozsah čipu však může být menší, Nikon až 13 bitů, Canon až 11 bitů Dynamic Range (2014).
je převod naměřených surových (raw) dat do bitmapy, interpolace ze vzoru na čipu (Bayer) do mřížky. Někdy se též označuje jako digitální vyvolávání nebo práce v bílé komoře (lightroom) jako analogie k černé komoře (darkroom) a mokré cestě vyvolávání klasické fotografie.
Probíhá buď přímo v procesoru fotoaparátu (pro JPG) nebo později pomocí softwaru v počítači - právě tím rozumíme “focení do raw”. Řídí se softwarovými parametry, základní jsou vyvážení bílé, ostrost, potlačení šumu, rozlišení, barevný prostor a tónování.
je výstupem digitálních fotografických dat, 3D matice, RGB hodnoty v každém pixelu, standardně 8 bitů/kanál (JPG).
Prostředí umožňuje otevřít raw soubor a nastavit parametry převodu, které se uloží do souboru XMP, samotný raw zůstane nezměněn (DNG jen když je readonly). Základní funkce dialogu jsou
Změna nastavení je přes kliknutí na text začánající barevným profilem uprostřed dolní lišty CR.
Uživatelské rozhraní Camera Raw je podobné jako má Lightroom v režimu Develop. Všechny operace je možné též provádět ve Photoshopu, ale jejich uživatelské rozhraní je jiné (nabízí více možností, ale zase je roztroušené po různých dialozích).
Pro experimenty použijte pokud možno své vlastní fotografie, jsou též k dispozici zkušební data.
Obecná nastavení v záložce Kalibrace:
Řada nástrojů je speciálním případem křivek s intuitivní parametrizací
Práci s barvami probereme podrobně na dalším cvičení.
Cvičení:
Řešení: použijte XMP soubor (přejmenujte ho na jaro.xmp). Pozurujte šum vytažený z podexponovaných partií.
Navíc:
Práce s jasovými transformacemi přímo ve Photoshopu si můžete procvičit doma v tomto materiálu.
Geometrické transformace (zvětšení, rotace, …) mění souřadnice bodů. Nové hodnoty intezit je nutné přepočítat - interpolovat (až na triviální případy), dochází k převzorkování obrazu (resampling).
Určuje způsob výpočtu hodnot pixelů na nových souřadnících jako funkci hodnot předchozích souřadnic (Ps Edit/Preferences/General).
Příklad: souřadnici [1,1] v novém obraze odpovídá souřadnice [10.3,2.2] v původním obraze, pro ni ale není hodnota jasu, musíme odhadovat interpolací:
Odhadněte, jaká interpolace byla použita na následujících výřezech.
Odpověď A = Bilinear, B = nearest neighbor, C = bicubic
Zkreslení způsobená objektivem je možno kompenzovat v Camera Raw s pomocí databáze objektivů nebo ručně. Někteří výrobci kompenzaci provádí přímo ve fotoaparátu: Distortion control (Nikon) ale jen pro JPG.
Řešení: Použijte XMP soubor (přejmenujte ho na fasada.xmp). Pokud máte staší verzi CR, pro vyrovnání perspektivy použijte např. nástroj Lens correction v Photoshopu. Zkontrolujte linie nakreslením čáry.
Práce s geometrickými transformacemi přímo ve Photoshopu si můžete procvičit doma v tomto materiálu.
Co získáte použitím raw ve srovnání s dodatečnými úpravami bitmapy uložené fotoaparátem do JPEG? A čím za to zaplatíte?
Proč fotit do RAW?
Formát snižuje následky nevhodného nastavení fotoaparátu v okamžiku expozice. Dodatečnými úpravami tak můžeme překonat některá technická a prostorová omezení při pořizování snímku.
Možnost pozdějšího přiřazení softwarových parametrů snímku by však neměla znamenat rezignaci na technickou kvalitu při záznamu. Jedině tak využijeme plný potenciál čipu v kameře a dosáhneme kvalitních výstupů.
Udržuje R.Tyleček. Předchozí verze stránky.