CourseWare Wiki
Switch Term
Summer 2023 / 2024
Summer 2022 / 2023
Summer 2021 / 2022
Summer 2020 / 2021
Summer 2019 / 2020
Summer 2018 / 2019
Summer 2017 / 2018
Older
Search
Log In
b172
courses
a7b33dif
cviceni
5-portret
Warning
This page is located in archive. Go to the latest version of this
course pages
.
Table of Contents
Portrét
Podobenka (30 minut)
Výtvarný portrét (30 minut)
Reportážní portrét (30 minut)
Přehled scén
Literatura
Portrét
Prostor
: profesionální fotografické studio, okolí studia
Pomůcky
: digitální fotoaparáty, teleobjektivy, stativy, flashmetr
Fotografované osoby
: studenti se fotografují navzájem
Cíl
: praktické studium zákonitostí portrétu
Podobenka (30 minut)
Cíl
: zvládnutí nejrozšířenějšího typu portrétu
Scéna 1
:
Neutrální pozadí (bílé, šedé),
2 rozptýlená světla-blesky (softboxy)
Nastavení fotoaparátu
:
ISO 200,
čas 1/125s,
clona 8,
ohnisková vzdálenost min. 70mm,
formát NEF(RAW),
barva světla 5500°K (blesk)
Pozice osoby
:
Asi 1-2m od pozadí, aby osoba nevrhala stín na pozadí.
Zády k pozadí, čelem k fotografovi.
Fotograf je od osoby vzdálen asi 3m.
Pozice světel
:
První hlavní dopadá na osobu z její pravé strany v úhlu asi 45°.
Druhé vedlejší dopadá zleva na osobu rovněž v úhlu asi 45°.
Pozice světel se mohou nepatrně měnit u osob s brýlemi, aby nedocházelo k odleskům.
Střed obou světel je ve výšce asi 1/2m nad hlavou osoby (2-2,5m od země).
Výkon vedlejšího světla je asi poloviční. Světelný poměr hlavního a vedlejšího světla tedy je 2 : 1.
1. Ánfas
(z fr.
en face
)
2. Levý poloprofil
3. Pravý poloprofil
Stojící osoba se dívá zpříma do objektivu. Ramena jsou rovná a kolmá k ose objektivu. Hlava je mírně vzhůru, aby vynikl krk a narovnala se kůže. Fotografujeme na výšku, aparát je v úrovni hlavy.
Stojící osoba se natočí o 45° vpravo celou postavou. Hlavu natočí mírně vlevo a sleduje objektiv. Poloprofil nesmí narušovat pravé ucho osoby, nesmí vyrůstat z linie tváře.
Stojící osoba se natočí o 90°vlevo celou postavou z předcházející pozice. (45° vlevo z první pozice.) Vše platí stejně jako v minulém případě.
Vysvětlení
: Lidská tvář není zcela symetrická, proto se dělají varianty podobenek. Fotografie č.1 je dnes nazývána biometrickým portrétem užívaným úřady. Fotografie č.2 a 3 jsou vhodné k publikování v časopisech a na webu. Z variant lze vybrat takovou, která nejlépe vystihuje podobu člověka a která rovněž odpovídá libým pocitům vlastní prezentace. Studenti se učí komunikaci s fotografovanou osobou. Osoba musí vypadat na podobence neutrálně, přesto příjemně. Podobenka musí vykazovat co největší shodu s fotografovahou osobou. Podobenka poskytuje maximální možné množství informací o osobě. Většina lidí nemá ráda své portréty. Jedním z možných důvodů vysvětlení je to, že na fotografiích sami sebe vidíme jinak, stranově obráceně, než se známe ze zrcadla.
Výtvarný portrét (30 minut)
Cíl
: pokus o zvládnutí portrétu s výtvarnou přidanou hodnotou
Scéna 2
:
Neutrální pozadí, možné využití vržených stínů,
1 světlo rozptýlené,
1 světlo přímé nerozptýlené.
Nastavení fotoaparátu
: Lze vyzkoušet různé možnosti, pracovat s hloubkou ostrosti apod.
Pozice světel
: Vyzkoušejte různé možnosti, ale nezapomeňte, že netvoříte abstraktní obraz. Shoda výtvarného (emotivního) portrétu s fotografovanou osobou musí zůstat do určité míry zachována.
Fotografie č.4
Vyberte si v publikaci či na webu 1 portrét, který se vám líbí. Pokuste se ho napodobit.
Vysvětlení
: Tento typ portrétu mají lidé raději. Jsou uvolněnější, spolupracují. Mohou se usmívat, smát se, mračit se, lidé mohou “hrát”. Zde nejde o podobenku určenou svým užitím do identifikačních průkazů a databází. Výrazné využíváná světla a stínu může portrét rovněž zdramatizovat. Výtvarným řešením ve spojení s případnými rekvizitami lze člověka charakterizovat.
Reportážní portrét (30 minut)
Cíl
: pokus o zvládnutí oblíbeného typu portrétu
Scéna 3
: Prostředí ateliéru a jeho okolí, prosvětlené chodby, lze vyjít ven z budovy. Pozor na roli pozadí za osobou.
Nastavení fotoaparátu
: Bude odpovídat aktuální situaci. Doporučuje se vysoká hodnota ISO.
Fotografie č.5
: K zaostření pohyblivých objektů používejte autofokus.
Vysvětlení
: Reportážní portrét má tu výhodu, že nepotřebuje prostředí ateliéru. V pozadí za osobou je prostředí, ve kterém se osoba obvykle vyskytuje. Často se užívá v médiích. Někdy se mu také říká pracovní portrét. Spisovatel bývá fotografován s knihou, vědec v prostředí laboratoře, sportovec na sportovišti se svým sportovním nářadím atd. Vyplatí se dodržovat naučené zásady z prvních dvou typů portrétů. Reportážní portrét je náročný vzhledem k častému nedostatku světla, pohybu osoby, nedostatku času fotografované osoby apod. Fotograf by měl o fotografované osobě alespoň něco vědět, aby s ní dokázal navázat kontakt.
Přehled scén
No.
Foto
Pozice osoby
Světla
Pozadí
Nastavení
1. podobenka přímá
Stojí asi 1-2m od pozadí, 3m od fotografa. Dívá se zpříma do objektivu, hlava mírně vzhůru, ramena rovná a kolmá k ose objektivu.
2 softboxy, hlavní z prava, vedlejší z leva v úhlu 45 stupňů vůči osobě, střed ve výšce 2-2.5m nad zemí, vedlejší světlo má poloviční výkon
neutrální - bílé nebo šedé
ISO 200, clona 8, čas 1/125 s, ohnisková vzdálenost minimálně 70 WB flash 5200K, RAW
2. podobenka zprava
Stojí asi 1-2m od pozadí, 3m od fotografa. Celá postava natočená 45 stupňů vpravo. Hlava natočená mírně vlevo se dívá do objektivu.
2 softboxy, hlavní z prava, vedlejší z leva v úhlu 45 stupňů vůči osobě, střed ve výšce 2-2.5m nad zemí, vedlejší světlo má poloviční výkon
neutrální - bílé nebo šedé
ISO 200, clona 8, čas 1/125 s, ohnisková vzdálenost minimálně 70 WB flash 5200K, RAW
3. podobenka zleva
Stojí asi 1-2m od pozadí, 3m od fotografa. Celá postava natočená 45 stupňů vlevo. Hlava natočená mírně vpravo se dívá do objektivu.
2 softboxy, hlavní z prava, vedlejší z leva v úhlu 45 stupňů vůči osobě, střed ve výšce 2-2.5m nad zemí, vedlejší světlo má poloviční výkon
neutrální - bílé nebo šedé
ISO 200, clona 8, čas 1/125 s, ohnisková vzdálenost minimálně 70 WB flash 5200K, RAW
4. výtvarný portrét
Najděte v knize či na internetu slavný portrét a pokuste se jej napodobit.
1 světlo rozptýlené, 1 přímé, různé možnosti nastavení
neutrální
různé možnosti nastavení
5. reportážní portrét
Fotografujte kolegy při práci v ateliéru nebo v okolí.
přímý blesk, dlouhý čas
různé
různé možnosti nastavení, vysoké ISO
6. skupinový portrét
Skupinové portréty jsou velmi časté v rodinách, školách, firmách, na zájezdech, prostě všude tam, kde lidé vytvářejí skupiny a jde jim např. o uchování vzpomínek. Pokuste se o vytvoření ne/tradičního skupinového portrétu.
různé osvětlení dle prostředí
různé
různé dle prostředí
Úkol C3:
po jedné fotografii z vybraných
5 scén
nahrajte podle
instrukcí
.
Vzorová galerie
Literatura
Roman Sejkot, Václav Hlaváč: Kniha FOTOGRAFIE / od fotogramu k výpočetní fotografii /, Česká technika - nakladatelství ČVUT, 2017, Univerzitní knihkupectví, budova NTK, Technická 6, Praha 6.
https://eobchod.cvut.cz/odborne_knihy_cvut/odborna_kniha/sejkot_roman_kniha_fotografie_od_fotogramu_k_vypocetni_fotografii-150031093
.
Ján Šmok: Začněte fotografovat. SNTL, 1983
str.164-169, 188-197
Yousuf Karsh
Arnold Newman
Roman Sejkot
Scheufler
National Portrait Gallery
Fotogalerie
pro inspiraci (
Irvnig Penn
)
Udržuje Roman Sejkot.
courses/a7b33dif/cviceni/5-portret.txt
· Last modified: 2018/03/21 10:26 by
sejkorom