Warning
This page is located in archive. Go to the latest version of this course pages.

Úvod do zpracování fotografie

Cílem druhé půlky semestru bude pochopit technické principy zpracování fotografie. Už víme, jak fotografii pořídit, teď nás bude zajímat, jak jí dále zpracovat, abychom z pořízeného snímku získali maximum.

V dnešním cvičení se zaměříme na to, jak vůbec fotografii v počítači uložit a jaké jednotlivé volby s sebou nesou následky. Vedle samotných obrazových dat bývají s fotografií navíc uloženy ještě další údaje, takzvaná metadata. Povíme si o tom, co taková metadata typicky obsahují, jak je editovat a jak je dále využít. Úplně na závěr si ještě projdeme základní nastavení Photoshopu, se kterým budeme v dalších cvičeních pracovat.

V následujících cvičeních postupně projdeme celý “výrobní proces fotografie” od souboru staženého z fotoaparátu do počítače až k prezentaci výsledné fotografie.

Jelikož toto cvičení částečně předpokládá znalost procesu vzniku obrazu, které bude probíráno na přednášce až v následujících týdnech, projděte si prozatím alespoň velmi názorné a krátké vysvětlení na stránkách Bigshot fotoaparátu.

Dále je třeba zdůraznit, že v těchto cvičeních se zaměřujeme na rastrové formáty (pixely organizované v mřížce) a vektorové prvky (písmo, čáry, tvary) používáme pouze doplňkově.

Formáty

Jaké formáty používat?

JPEG? PNG? TIFF? RAW? PSD?

Na tuto otázku neexistuje jednoduchá odpověď. Velmi záleží, co je v danou chvíli naším cílem. Nicméně, lze ukázat omezení některých voleb - a to je i cílem následujících cvičení.

Pro všechna následující cvičení je snadné vytvořit vhodné obrázky přímo na místě či použít svoje vlastní dříve nafocené, pro všechny případy ale nabízíme následující “vhodná” data.

Bitová hloubka: 8bit/12bit/16bit (JPEG, RAW, TIFF)

Bitová hloubka určuje, kolik bitů je v daném formátu věnováno na zakódování intenzitní hodnoty. A to má samozřejmě dopad na kvalitu obrazu.

První cvičení

  • Použijte fotografii bitova_hloubka.[jpg|dng|tif] (či vyfoťte vlastní s podobně plynulým přechodem). Tyto tři varianty vznikly tak, že původní raw byl zkonvertován bez zásahů do dalších formátů.
  • Proveďte stejnou úpravu křivky na všech třech souborech (např. ořízněte obrázek, aby na něm bylo hlavně nebe a nastavte levels tak, aby byl využit celý dynamický rozsah).
  • Tomu, co budete pozorovat na obrázku, a na modrém kanálu obzvlášť, se říká posterizace a běžně se tomu chceme vyhnout :)
  • Posterizace je vidět i na histogramu…
  • Poznámka: Při úpravě 8bit JPEGu se Photoshop posterizaci přirozeně brání tím, že použije tzv. dithering. Je třeba mu ho zakázat v Edit→Color Settings.

Jak to vyšlo? (koukněte se, až si vyzkoušíte předchozí cvičení)

Komprese: JPEG versus PNG

V následujících cvičeních se podíváme na to, jak ztrátová komprese ovlivňuje kvalitu obrazu.

Druhé cvičení

  • Nakreslete tužkou ve Photoshopu několik černých čar do prázdného bílého obrázku velikosti 100×100 (případně použijte obrázek cary.png).
  • Uložte ho jako PNG (bezztrátová komprese).
  • Uložte ho několikrát v JPG s postupně klesající kvalitou (dejte si pozor, ať vždy vycházíte z původního PNG a ne z předchozího JPG!).
  • Pozorujte jak kvalitu obrazu, tak i velikost souborů.

Jak to vyšlo?

Třetí cvičení

  • Zkuste předchozí cvičení na normálním obrázku běžné scény (dá se vyfotit třeba pohled z okna, viz např. náš obrázek dvur.CR2).
  • Na základě pochopení z předchozího cvičení byste měli být schopni najít artefakty už při kompresi 10.

Poznámka:

  • JPEG 2000 je v tomto ohledu mnohem lepší (http://www.photozone.de/jpeg2000-vs-jpeg-vs-tiff).
  • Nemá 8×8 bloky, víc komprimuje, lépe zachovává detaily, 48bitový mód (náhrada za tiff?), ztrátová i neztrátová komprese, wawelaty místo DCT, …
  • Můžete zkusit uložit předchozí dva obrázky jako JPEG 2000 a pozorovat rozdíl.
  • Problém: Není moc podporovaný.

Jasové úpravy fotografií: JPEG versus RAW

Jaký formát zvolit ovlivňuje i to, jaké jasové úpravy s fotografií hodláme provádět. Zkuste si následující cvičení.

Čtvrté cvičení

  • Nafoťte scénu s nebem či jinými přepaly (můžete použít např. dvur.CR2).
  • Uložte ji bez úprav do raw a JPG.
  • Kompenzujte expozici o -2EV tak, abyste získali více detailů na obloze.
  • Ve Photoshopu zkontrolujte úroveň “zachráněných” detailů při úpravě z raw a z JPG.

Jak to vyšlo?

Složitější úpravy obrázku: výhody PSD

Páté cvičení

  • Zkuste si jednoduché manipulace s obrazem ve Photoshopu a uložte výsledek do PSD formátu.
  • Můžete si například pohrát s vrstvami a maskami pro skládání jednoduchého HDR obrázku (viz např. hdr_1.jpg, hdr_2.jpg a hdr_3.jpg), přidat nějaký text, …
  • Co všechno lze s pomocí formátu PSD uložit? Pozorujte velikost uloženého souboru.

Jak to vyšlo?

Shrnutí formátů

RAW

Výhody

  • 12 až 14 bitové
  • Na nesmíchané RGB kanály je možno aplikovat různé operace
    • Možnost korekce ± 2EV
    • Vyvážení bílé se volí až při zpracování
    • Potenciálně lepší výsledky než dokáže procesor fotoaparátu

Nevýhody

  • Nutný demosaicing
  • Nedá se snadno prohlédnout
  • Nutné dodatečné zpracování v počítači
  • 2x – 6x větší soubory než JPEG
  • Různí výrobci, různé formáty (CR2, NEF, … DNG – pokus o sjednocení)

JPEG

Výhody

  • Nejpoužívanější formát – velká sw podpora
  • Šetří čas zpracování (např. svatby, sportovní fotografie)
  • Obsahuje metadata (EXIF, IPTC)
  • Vložený barvový profil
  • Nastavitelná kvalita komprese – potenciálně velké kompresní poměry (tj. malé soubory)

Nevýhody

  • Pouze 8bitový formát – pozor na jasové manipulace
  • U kvalitní svatební fotografie nestačí požadavkům na jemnou kresbu “ve světlech” u bílých šatů nevěsty a “ve stínech” u černých šatů ženicha.

PNG

Výhody

  • Bezstrátová komprese, vhodné pro webovou grafiku
  • Náhrada za patentově chráněný GIF
  • Bitová hloubka 1 až 16 na kanál
  • Uložení alpha kanálu

Nevýhody

  • Pomalé pro velké obrázky
  • Horší kompresní poměr než JPEG
  • Nepodporovaný ve většině minilabů

TIFF

Výhody

  • Velmi flexibilní
    • možnost různé komprese
    • RGB i CMYK
    • různé bitové hloubky
  • Využívá se v DTP a HDR

Nevýhody

  • Nebezpečí nekompatibility
  • Velké soubory

PSD

Výhody

  • Obsahuje celý projekt včetně vrstev, masek, cest, ICC profilů, barvových prostorů, přechodů, …

Nevýhody

  • Bez komprese nebo RLE

Metadata

Metadata jsou přidružené údaje popisující danný snímek. Jsou to například expoziční údaje (čas, clona, ISO, …), údaje o místě, času a pozici fotografování, údaje o autorovi snímků a mnohé další.

EXIF – Exchangeable Image File format

  • Původní formát pro obrazová metadata
  • Zásadní problémy:
    • Široce podporovaný výrobci fotoaparátů, ale jen pro některé formáty (JPG, TIFF)
    • Předpokládá 24bitovou hloubku
    • Nejde přidat do raw (jeden z důvodů, proč vzniklo mnoho proprietárních formátů)
    • Nedostatečně definovaná “uživatelská” část metadat (každý si tam ukládá co chce a nejde to pak snadno přečíst)
    • Omezení velikosti na 64kB
    • Nepodporuje časové zóny a další moderní údaje
    • Odkaz na data v podobě offsetů – vede na to, že programy ta data často zničí

IPTC – International Press Telecommunications Council

  • Univerzálnější formát, který byl ale později integrován do XMP
  • I pro skenery a jiná vstupní zarízení

XMP – Extensible Metadata Platform

  • XML schéma pro IPTC data
  • Obecný formát, řeší problém s proprietárními částmi metadat
  • Široce podporovaný (není ale moc podporovaný přímo ve fotoaparátech)

Šesté cvičení

  • Prozkoumejte dostupná metadata v obrázcích z tohoto cvičení v Adobe Bridge
  • Zkuste měnit klíčová slova, filtrovat podle ISO, času, orientace, …
  • Můžete si například pohrát s vrstvami a maskami pro skládání jednoduchého HDR obrázku (viz data ke stažení výše), přidat nějaký text, …

Rychlé seznámení s Adobe Photoshop (Ps)

  • “prumyslový standard“ profesionálních fotografů a grafiků
  • verze 1.0 vydána v roce 1990
  • poslední verze CS6 z roku 2012, další již jen k pronájmu v “cloudu” (CC, Creative Cloud)
  • již dávno není pouhým bitmapovým editorem, nyní umožnuje práci s vektory, vrstvami, 3D grafikou, stereofotografií, videem…
  • možnost nákupu studentské verze
  • pracuje v RGB, lab, CMYK, Grayscale, paleta
  • podporuje až 32-bit na kanál
  • některé funkce pouze pro 16-bit nebo jen pro 8-bit
  • podpora pro HDR a vytváření panoramat
  • verze CS5 je již 64-bitová a využívá k akceleraci GPU pres openGL
  • součástí je aplikace Bridge (Br) pro prohlížení a správu fotografií, videa, 3D videa, 3D grafiky, zvuku…

Sedmé cvičení

Bezplatná varianta GIMP

  • Podporuje vrstvy, masky a cesty
  • Možnost rozšíření pomocí zásuvných modulů, které nejsou kompatibilní s Photoshopem
  • Multiplatformní Linux, MS Windows, Mac OS
  • GNU Licence
  • Hlavně pro RGB, horší podpora CMYK a LAB
  • Horší správa barev
  • Některé nástroje z Photoshopu chybí, např. vrstvy úprav

Nová alternativa: Affinity Photo

  • Velmi čerstvá novinka (z 2015)
  • Implementována většina funkcionality Photoshopu
  • Výrazně menší cena (a nevyžaduje pravidelné placení)
  • Momentálně pro Mac, ale verze pro Win už je na spadnutí
  • Velmi pozitivní ohlasy

Udržuje J. Šochman

courses/a7b33dif/cviceni/8-technicka.txt · Last modified: 2018/02/18 19:47 (external edit)