B4B33RPH -- Řešení problémů a hry

Předmět prvního semestru bakalářského programu Otevřená informatika. Předmět si klade za cíl naučit studenty přemýšlet o řešení algoritmických a programovacích problémů inženýrským způsobem. To zahrnuje především rozmyšlení úlohy, dekompozice, definování rozhraní, způsob testování jednotlivých mezikroků, ověření a testování úspěšnosti celé úlohy. Předmět rovněž uvede studenty do objektově orientovaného programování s důrazem na čitelnost a robustnost kódu. Přednášky mají tři hlavní bloky: i) vybraná témata z programovacích technik a návrhu algoritmů - nutný základ pro implementaci úloh, včetně testovacích technik; ii) vysvětlení jednotlivých úloh; iii) motivační přednášky - vybraná témata především z oblasti počítačových věd.

(Přednášky, Cvičení, Literatura, on-line materiály, Mapa stránek)

Garant: Tomáš Svoboda

Přednášející: Tomáš Svoboda, Petr Pošík,

Cvičící: Jana Kostlivá, Petr Pošík, Tomáš Svoboda, Karolína Zapletalová, Jakub Kolář

Hodnocení předmětu

Předmět je hodnocen klasifikovaným zápočtem (není zkouška). Nutnou podmínkou pro zisk zápočtu je úspěšné absolvování krátké rozpravy s učitelem nad vlastním odevzdaným kódem.

V průběhu semestru studenti získávají body. Známka je pak odvozena podle následující tabulky:

Získaný počet bodů 90 a více 89-75 74-60 59-45 44-30 29-0
Odpovídající známka A B C D E F

Body lze získat za řešení tří povinných úloh a za několik malých programovacích testíků na některých cvičeních. Bodové dotace za úlohy a testy jsou následující:

Úloha Vězňovo dilema Reversi Spam filter Testy
Max. body 23 32 35 10
  • Z úloh a testíků lze dohromady získat 100 bodů. Díky případným bonusovým bodům za aktivitu na cvičení, za řešení hádanek a nepovinných úloh, za hlášení chyb na webové stránce, nebo za extra výkon na úlohách lze dosáhnout i skóre převyšující 100 bodů.
  • Na úlohách budete pracovat samostatně, s výjimkou části úlohy Spam filtr, jejíž část bude týmová. U každé úlohy je potřeba získat minimální předepsaný počet bodů. Je nutné odevzdat všechny individuální úlohy alespoň na úrovni splnění formální/minimální funkcionality. Splnění všech tří úloh na minimální akceptovatelné úrovni odpovídá stupni E.
  • Programovací testíky se budou psát na cvičení. Z každého testíku bude možné získat až 2 body. Testíky nebudou nahrazovány (s výjimkou případů, jako je dlouhodobá nemoc, apod.). Minimální celkový počet bodů z krátkých programovacích testíků pro lepší známku než E je 2. Jinak řečeno, student, který získá v součtu z programovacích testů méně než dva body, získá přinejlepším známku E bez ohledu na celkový součet bodů ze cvičení.
  • Rozpravy nad odevzdanými kódy budou probíhat na cvičeních. Pokud učitel usoudí, že student svůj kód neumí dostatečně vysvětlit, bude třeba rozpravu opakovat. Za neúspěšnou rozpravu nejsou žádné další penalizace.
  • Není nastaven maximální počet absencí na cvičení. Na druhou stranu očekáváme, že diskuse a konzultace budou probíhat především v rámci standardních cvičení. Velmi pokročilí programátoři si mohou domluvit individuální program se svým cvičícím.
  • V úlohách Vězňovo dilema a Reversi je část hodnocení tvořena umístěním studentova hráče v turnaji s hráči ostatních studentů. V obou úlohách se za tuto složku uděluje 0-6 bodů. V celém předmětu je tedy 12 bodů (ze 100), jejichž zisk je ovlivněn i úspěšností ostatních studentů, nejen vlastní prací.
courses/b4b33rph/start.txt · Last modified: 2025/09/23 12:15 by xposik