Search
class Person: def __init__(self, name, sex): self.name = name self.sex = sex self.children = [] self.parents = [] # parents of this node self.partner = None # partner (=husband/wife of this node) def addChild(self, node): self.children.append(node) def addParent(self, node): self.parents.append(node) def setPartner(self, node): self.partner = node def __repr__(self): s = "Female" if self.sex == 'F' else "Male" return self.name + " " + s
Vstupní soubor family.txt:
M Jana Jan F M P Jana Martin F M P Jana Robert F M P Robert Gabriel M M P Robert Oleg M M P Robert Ondrej M M P Martin Jiri M M P Martin Rudolf M M P Jan Petra M F P Jan Uxana M F P Uxana Klara F F P Uxana Jakub F M P Uxana Adam F M P Petra Alex F M P A C M M P A D M F P D K F F P C J M M P C I M F P C H M M P B E F F P B F F M P B G F F
Schéma rodiny ve family.txt:
Uložení načtených dat do ' Dot ' souboru, který lze pak vykreslit do png nástrojem dot z balíku nástrojů Graphviz:
dot -Tpng family.dot > family.png
Příklad family.dot:
digraph G { Jana[ color=red]; Jana->Martin [label="child"]; Jana->Robert [label="child"]; Jana->Jan[color=blue; penwidth=4]; Jan[ color=green]; Jan->Petra [label="child"]; Jan->Uxana [label="child"]; Jan->Jana[color=blue; penwidth=4]; Martin[ color=green]; Martin->Jiri [label="child"]; Martin->Rudolf [label="child"]; Martin->Jana [style=dashed]; ... }
Binární halda je binární stromová datová struktura. Je tvořena uzly, které mají max. dva potomky (levý a pravý potomek) (odtud přídavné jméno binární), pričemž potomek je opět uzel. Její důležitou vlastností je, že:
Binární haldu lze samozřejmě realizovat i s opačnou vlastností:
Použití binární haldy:
Předpokládejme, že máme existující binární haldu. Při vyjmutí prvky stačí vzít prvek v kořeni stromu, neboť ten již z definice obsahuje nejmenší hodnotu mezi všemi uzly. Po odebrání prvku je ale nutné zbylé prvky přeskupit a určit nový kořen haldy. Postup je:
Předpokládejme, že máme existující binární haldu. Vložení prvku se provede takto:
Tento algoritmus se nazývá bubble-up, jelikož při něm procházíme haldu ze spodní úrovně nahoru.
Nejjednodušší realizací binární haldy je implementaci na poli. Použijeme jednoduchý trik:
# Implementace haldy # # http://interactivepython.org/runestone/static/pythonds/Trees/BinaryHeapImplementation.html # Jan Kybic, 2016 class MinHeap: """ binární halda, implementovaná pomocí metod """ def __init__(self): self.heap = [] # indexujeme od nuly def bubble_up(self,i): """ probublá prvek 'i', zajistí splnění vlastnosti haldy """ while i>0: j=(i-1)//2 # index rodiče if self.heap[i] >= self.heap[j]: break self.heap[j],self.heap[i]=self.heap[i],self.heap[j] i = j def insert(self,k): self.heap+=[k] self.bubble_up(len(self.heap)-1) def peek(self): """ vrátí nejmenší prvek """ return self.heap[0] def size(self): return len(self.heap) def is_empty(self): return self.size()==0 def bubble_down(self,i): n=self.size() while 2*i+1 < n: j=2*i+1 # zjisti index menšího syna if j+1 < n and self.heap[j] > self.heap[j+1]: j+=1 if self.heap[i]>self.heap[j]: self.heap[i],self.heap[j]=self.heap[j],self.heap[i] i=j def pop(self): """ odeber a vrať nejmenší prvek """ element=self.heap[0] self.heap[0]=self.heap[-1] self.heap.pop() # smaž poslední prvek self.bubble_down(0) return element
Implementujte metody pro odebrání prvku na pozici i z binární haldy:
delete(i)
Pomocí této funkce smažte z haldy vytvořené z pole všechna sudá čísla (Nejdříve haldu vytvořte se všemi čísly a pak smažte všechna sudá čísla z haldy):
pole=[10,21,7,11,31,6,1,-11,31,42,-12,80,25,-7,-12,9,14]
cards = [[0, 'Q'], [2, '6'], [1, 'K'], [1, '8'], [2, '10'], [2, '4'], [3, '4'], [0, '4'], [1, '3'], [2, '5'], [0, 'K'], [3, 'A'], [1, 'J'], [0, '3'], [0, '9']]
conv={'I':1,'V':5,'X':10,'L':50,'C':100,'D':500,'M':1000}
int
str
<ID_dodavka>: <id> <id> …
<ID_dodavka>:
Depo: <id> <id> …
Depo:
24 K 13 H 25 R 1 M -4 T0 4 C -4 T1 -3 T2 15 G 12 Y
T0: R K H M T1: C T2: Depo: G Y
* Výstup:
T0
R(25) K(24) H(13) M(1)
T1
C
T2
G
Y
Úkolem je implementovat kódování a dekódování textu pomocí Hammingova kódu Hamming(8,12) - tedy na 8 bitů kódu znaku, se použijí 4 bity pro opravu.
cAhoj Hammingu!
001000010010 010100100110 011111100110 110010100110 010000010100 000100110010 011000000110 111001100110 111001100110 101100100110 100111100110 101011000110 101101011110 101000010100
d 001000010110 010100100111 011111100100 110010110110 010010010100 000100010010 011000000100 111011100110 111001100100 101100100111 100110100110 101001000110 101001011110 100000010100
Ahoj Hammingu!