Search
Unikátní dvousemestrový předmět (ITT1, ITT2) organizovaný společně pedagogy z ČVUT, AMU a UMPRUM. Předmět je nabízen v celofakultní nabídce FEL ČVUT a na FAMU, DAMU, HAMU a UMPRUM.
Cílem předmětu je vytvoření jedné z mezioborových platforem, která zpřístupní vybrané znalosti a postupy na pomezí technologie a tvorby v oblasti multimédií, interakce a IoT. Předmět nabídne studentům z oblastí techniky a umění základní orientaci v možnostech, pojmech a přístupech, s nimiž pracují technicky nebo naopak umělecky orientovaní studenti. Formou práce je rozvíjení diskusí v rámci seminářů získávání praktických zkušeností v rámci dílen a podstatnou součástí procesu bude vytvoření mezioborových týmů a vznik konceptů a projektů. Část projektů pak bude možné v letním semestru realizovat v rámci další části - předmětu Intermediálni tvorba a technologie II.
Cílem studia předmětu ITT je podpořit schopnosti komunikace mezi studenty s různými zaměřeními a různými způsoby myšlení. Vzájemný kontakt umělecky a technicky zaměřených studentů má pak vést k rozšíření pohledu na stejné problémy a na svět kolem nás obecně.
Obsahem předmětu je výběr témat, která tvoří ucelený znalostní prostor nutný ke vzniku intermediální aplikace/díla. Každému tématu bude věnován jeden až dva odpolední 3h bloky.Téma je zpravidla uvedeno přednáškou zabývající se kontextem, principy a konkrétními možnostmi související obvyklé používané technologie. Přednáška je rozšířena prostorem pro diskusi nad daným tématem. Cílem diskuse je šířeji rozvinout úvahy o prezentovaných technologiích z pohledu tvůrce. Na diskusi pak navazuje praktická část, jejímž obsahem je společná realizace jedné nebo více úloh případně jednoduché instalace využívající tématem dané nástroje. Záměrem je vytvoření prostoru pro experiment nikoliv uceleného díla. Na konci semestru budou studenti seznámeni s tématy zadání projektů pro realizaci v letním semestru.
Koncept letošního kurzu Intermediální tvorby vede David Vrbík z IIM a zaměřuje se na analogový svět, kterým navazuje na předešlé téma Ekohladiny. Analogový neboli spojitý svět, který předchází dnešním technologiím, ale který je zároveň blíže intuitivním představám o přirozeném prostředí člověka. Kurz je zaměřený na mezioborový dialog mezi tvůrčími uměleckými obory a technologiemi. Klade si za cíl rozvinout u studentů nejen kritické povědomí o současných výzvách, ale také uměleckou citlivost a schopnost komunikovat složité myšlenky formou vizuálního, zvukového a performačního umění skrze různé technologické postupy.
Téma projektu studentů: Organic – téma splynutí, schopnosti integrovat se, přizpůsobit se je důležité z pohledu člověka, ale často i technologie, která má být člověku k dispozici, ale neomezuje jeho kreativitu. Může jít ale i o objekt nebo látku organického původu související s životem a živou přírodou.
V rámci předmětu se uskuteční přednášky, diskuze a dílny zaměřené na principy a technologie vhodné k tématu. Zaměříme se také na výzkumné a tvůrčí metody pro mezioborový přístup, kontexty, teoretické a historické souvislosti. Předmět je určen pro všechny obory a jeho záměrem je propojit je, začlenit všechny studenty do kolaborativních projektů, přimět je, aby každý přispěl svým dílem, odborností a zkušenostmi.
Výchozím bodem pro vznik performancí a performativních instalací je poetické a uvědomělé použití technologie s důrazem na její ekologickou stopu, relevanci, reflexi a naši zodpovědnost a kritičnost vůči ní. Budeme klást důraz na harmonii mezi technologiemi a jejími formami s ohledem na naši planetu. K dosažení našich závěrečných výstupů se vydáme po cestě výzkumu, studií vybraných témat a přístupů. Výstupem bude kolektivní zvuková instalace s vizuálními extenzemi / série zvukových intervencí a performancí / tématicky komponovaný program. Výstup proběhne ve veřejném prostoru, jehož konkrétní podoba vyplyne z diskuse se studenty a mezi pedagogy. V předchozím akademickém roce se veřejná prezentace konala ve formě představení v divadle DISK alternativou může být i některý galerijní prostor (GHMP, NTK apod.).
Odkaz na předmět v Bílé knize: B0B39ITT1, B0M39ITT1
Rozvrh: B0B39ITT1, B0M39ITT1
Předmět je zakončen klasifikovaným zápočtem uděleným na základě společného hodnocení pedagogického týmu. Studenti na konci semestru odevzdávají koncept vlastního projektu na společné téma. Hodnocení je založeno na tomto konceptu a je ovlivněno docházkou a aktivitou v průběhu semestru. U studentů uměleckých oborů mohou být výstupy jejich práce později uplatněny ve formě klauzurních projektů. Předpokládá se, že studenti budou při návrhu a při následném řešení úloh využívat možností mezioborové spolupráce. Minimální účast na seminářích a dílnách je 80% (max. 3 absence).
Zapsání studenta do předmětu je omezeno kapacitou předmětu. Nejsou vyžadovány jednotně žádné vstupní znalosti z oborů, které student nestuduje. Naopak, předpokládají se odpovídající znalosti oboru, který daný student aktuálně studuje.
Hodnocení využívá šestibodové stupnice známek:
začátky jsou každý pátek dle rozvrhu ve 12.45 v prostorách Institutu intermédií, Fakulta elektrotechnická, ČVUT v Praze, Technická 2, Praha 6 - Dejvice, Halové laboratoře, dveře H1-25.
Náplní seminářů a dílen bude seznamovat se s technikami a postupy používanými při návrhu a realizaci interaktivních intermediálních instalací a performancí. To vše v kontextu současných i v historii realizovaných projektů z oblasti intermédií a příbuzných oblastí.
Jednou z podmínek k získání zápočtu je aktivní práce v týmu, kterou budou sledovat projektoví konzultanti z řad pedagogů. Proto se doporučuje účast na co největším počtu seminářů (minimum je však 80%). Zároveň se doporučuje dochvilnost neboť pozdní příchody do IIM značně ruší soustředění ostatních na semináři/dílně.