Warning
This page is located in archive.

Přednášky 2014/2015

Podklady přednášek pro aktuální akademický rok 2014/2015. Podklady se skládají z promítaných slidů, které jsou také k dispozici ve zkrácených verzích šetřnějších k případnému tisku, bez přechodů mezi snímky a ve formátu čtyři snímky na stránku.

Poklady tvoří podpůrný materiál a jejich učelem není nahradit vlastní zápisky z přednášky, které slouží také jako prostředek osvojení si studované problematiky.
Podklady jsou průběžně aktualizovány.

1. Základní pojmy

Organizace předmětu; výpočty a výpočetní prostředky; program a programovací jazyk; syntaxe a sémantika; programovací jazyk Java a základní datové typy.

2. Výrazy, operátory a řídicí struktury

Číselné typy, výrazy, přiřazení a operátory; výstup programu a matematické funkce; algoritmus a jeho popis; přehled řídicích struktur, složený příkaz; větvení if, cykly while a for

3. Řetězce a řídicí struktury

Reprezentace znaku, textových řetězec a vstup programu; řídicí struktury větvení a cykly.

4. Reprezentace základních typů, pole, funkce a procedury

Základní typy a reprezentace dat v počítači, typové konverze, pole, funkce a procedury.

5. Funkce a procedury

Funkce, jejich jména a předání návratové hodnoty příkazem return; lokální proměnné a alokace paměti; cykly a řízení průchodu cyklu, příkazy break a continue; příklady dekompozice problému a jeho řešení.

6. Rekurze

Rekurze a rekurzivní algoritmy; příklady rekurzivních algoritmů; peprezentace množiny polem; příklad rekurze v řazení.

7. Objektově orientované programování

Úvod do objektově orientovaného modelování (analýzy a návrhu); objektově orientované programování (OOP); struktura objetu a zapouzdření; vztahy mezi objekty: agregace, dědičnost, polymorfismus; OOP v Javě: metody a datové položky třídy a instance, řízení přístupu k položkám, konstruktor třídy.

8. Objektově orientované programování

Třídy a objekty, metoda main, objekty základních typů, immutable objekty, dědičnost a hierarchie tříd; příklad geometrických objektů, jednoduchých operací s nimi a jejich vykreslení.

9. Objektově orientované programování

Dědičnost, kompozice, balíky a organizace tříd; kompilace a spuštění třídy v balíku; Příklad geometrických objektů a jejich vykreslení (jednoduchý kontejner).

10. Spojové struktury

Lineární spojové struktury - spojové seznamy a stromy: jednosměrný spojový seznam (operace vkládání a odebírání prvku, průchod seznamem, vyhledávání prvku v seznamu); kruhový jednosměrný spojový seznam; obousměrný spojový seznam; kruhový obousměrný spojový seznam.

11. Abstraktní datový typ

Nelineární spojové struktury: stromy a binární strom. Abstraktní datový typ (ADT), datové struktury a jejich popis. Abstraktní datové typy zásobník a fronta a příklady a jejich implementací.

12. Soubory

Soubory a přístup k souborům; textový a binární soubory; práce se soubory v Javě; ošetření chyb mechanismem výjimek

13. Praktické ukázky

Kolekce, revize úlohy lab07, revize 10. domácí úlohy (lab12).

courses/a0b36pr1/lectures/2014/start.txt · Last modified: 2015/09/24 12:17 by faiglj