Warning
This page is located in archive.

Instalace Pythonu a knihoven

Během semestru budeme používat programovací jazyk Python spolu s třemi knihovnami, které nám umožní zpracovat zvuk, video a vytvořit uživatelské rozhraní: pyo, opencv-python a wxPython. Programovat budeme pomocí nástroje Visual Studio Code. Zde naleznete stručný popis instalace a přípravy prostředí.

Pokud při instalaci narazíte na problém, můžete buď kontaktovat svého cvičícího, nebo se zeptat (ideálně na začátku) na cvičení

Python

Způsob instalace programovacího jazyka Python se liší podle operačního systému. Ve všech případech doporučujeme instalovat verzi 3.11.9 (případně poslední dostupnou verzi začínající 3.11).

Pokud si nainstalujete verzi novější (3.12 a vyšší), setkáte se pravděpodobně s problémy během instalace knihoven.

Windows

Instalační balíček Pythonu 3.11.9 najdete zde: Python

Při instalaci zaškrtněte možnost “Add Python to PATH” a po skončení instalace zvolte “Disable path length limit.”

MacOS

Instalační balíček Pythonu 3.11.9 najdete zde: Python

Balíček stačí normálně nainstalovat.

Linux

Zde záleží instalace na vaší distribuci systému Linux. Pro instalaci knihoven budete navíc potřebovat knihovny a jejich vývojové soubory, které se vyskytují v následujících balíčcích (na distribuci Debian/Ubuntu):

  • python3 (resp. python3.11, podle situace) - samotný Python
  • portaudio19-dev
  • libportmidi-dev
  • libsndfile1-dev
  • libgtk-3-dev
  • liblo-dev
  • libpython3-dev (resp. libpython3.11-dev, podle situace)

Visual Studio Code

Editor Visual Studio Code, ve kterém budeme pracovat, můžete stáhnout zde: https://code.visualstudio.com/Download

Na stránce najdete instalátor pro svůj systém. Editor nainstalujte a spusťte.

Knihovny

Knihovny budeme instalovat do “virtuálního prostředí” (virtual environment). To je nástroj jazyka Python, který nám umožňuje mít pro každý projekt čisté prostředí jazyka Python, do kterého lze instalovat knihovny podle potřeby. K vytvoření virtuálního prostředí použijeme editor Visual Studio Code.

Prvně je potřeba do editoru přidat podporu jazyka Python. Otevřete menu rozšíření (Extensions) pomocí menu (View → Extensions) nebo klávesové zkratky Ctrl+Shift+X. Pokud nevidíte menu View, stiskněte jednou klávesu Alt.

Na MacOS místo klávesy Ctrl použijete Cmd (⌘)

Pokud nemáte v seznamu položku Python, napište “Python” do vyhledávacího pole. Rozšíření označené ms-python nainstalujte.

Vytvořte si na libovolném místě složku, ve které budete během cvičení pracovat, a otevřete ji v editoru.

Otevřete paletu příkazů pomocí menu (View → Command Palette), nebo klávesové zkratky Ctrl+Shift+P. Zde napište “python” a editor vám zobrazí příkazy, které toto slovo obsahují. Zvolte “Create Environment…”

Editor vás provede tvorbou virtuálního prostředí. V prvním kroku zvolte možnost Venv, ve druhém vás editor nechá zvolit verzi Pythonu, kterou má použít. Pokud jich máte k dispozici více, zvolte verzi 3.11.9.

Po všech volbách bude editor chvíli pracovat a v pravém dolním rohu vám následně oznámí úspěšné dokončení tvorby virtuálního prostředí. Teď je možné do prostředí instalovat knihovny. Otevřete terminál Visual Studio Code pomocí menu (View → Terminal). V nově otevřeném panelu můžete zadávat příkazy. Knihovny instalujeme pomocí příkazu pip install, konkrétně

  • pip install pyo
  • pip install opencv-python
  • pip install wxpython

Po každém ze tří příkazů bude příkaz pip chvíli pracovat, stáhne požadovaný balíček a ke konci výpisu byste měli vidět hlášku “Successfully installed …”

Pokud všechny tři přikazy skončily úspěchem, máte knihovny nainstalované a jste připraveni na cvičení. Pokračovat můžete například ukázkovými příklady.

Zdroje

courses/mm1/python.txt · Last modified: 2024/09/24 17:39 by slabyon3