Warning
This page is located in archive. Go to the latest version of this course pages.

This is an old revision of the document!


Východiska předmětu Autonomní robotika

Co?

Těžiště vysvětlované látky v předmětu Autonomní robotika je ve způsobu řízení robotů se značnou dávkou autonomie, a to na základě senzorických pozorování ze světa robotu(ů), umělého vnímání, ovlivňování světa robotu(ů) akčními zásahy a především uzavíráním kognitivních zpětných vazeb pro realizaci cílů zadaných zvenku. Autonomní robotiku tedy chápu jako využití cyklu vnímání ↔ akce. Autonomní robotika stejně jako předmět stejného jména spojuje do prakticky použitelného celku komponenty, které jsou výsledkem několika vědeckých/inženýrských oborů a dovedností. Část z nich někteří studenti předmětu již studovali a znají a s jinými se setkají poprvé. Tato předběžná znalost/zkušenost se liší u jednotlivých studentů.

Předmět proto některé znalosti/dovednosti jen připomene. Nové poznatky Autonomní robotiky jsou především v cílech, tedy formulacích úloh, a způsobu, kterým jsou znalosti/dovednosti spojovány pro řešení těchto úloh.

Komu?

Průsvitky přednášek jsou v angličtině jsou určeny (1) Studentům magisterského studijního programu Kybernetika a robotika na Fakultě elektrotechnické ČVUT (dále FEL ČVUT). Předmět B3M33ARO jim přednáším ve druhém semestru prvního ročníku; (2) Studentům jiných studijních programů, protože podle zkušenosti s mými předchozími učebními texty předpokládám, že skriptum budou využívat i jiní na ČVUT a další univerzity v Česku i Slovensku; (3) Dalším čtenářům, především z průmyslu ale i lidem s obecným zájmem o robotiku a nové technologie. Na pozadí postupně pracuji na učebním textu v češtině, který ještě není ve stavu hodném zveřejnění.

Proč?

Předmět Autonomní robotika je jedním ze tří předmětů povinných pro všechny studenty programu Kybernetika a robotika. Studenti vstupující do předmětu prošli rozdílným studiem a o robotice mají různou znalost. Mezi studenty bývá zhruba čtvrtina, kteří již v bakalářském studiu na FEL ČVUT studovali program Kybernetika a robotika a jeho obor Robotika. Další zhruba polovina studentů studovala jiné obory na FEL ČVUT. Další čtvrtina studentů typicky přichází po bakalářském studiu z jiných fakult a univerzit s velmi rozličnými znalostmi.

Studenti, kteří na FEL v programu Kybernetika a robotika studovali obor Robotika, již mají rozhled a detailní znalosti z kinematiky, diferenciální kinematiky (předmět Robotika Ing. Vladimír Smutný, Ph.D.), z modelování a řízení robotů jako dynamického systému (A3B33DRR Dynamika a řízení robotů, prof. Zbyněk Šika z Fakulty strojní ČVUT).

Věřím, že materiály předmětu budou užitečné i studentům, kteří nenavštěvují naši Autonomní robotiku, stejně jako odborníkům z praxe. Možná si text přečtou i lidé z jiných oborů, jež všeobecně populární robotika zajímá.

Jak?

Ze skladby studentů předmětu a jeho zaměření lze vyvodit, že Inteligentní robotika má většině studentů, zhruba jejich třem čtvrtinám, poskytnout rámcový přehled o “vyšším řízení v robotice”, tedy jak se navrhují, řídí a provozují řídí člověkem vytvářené inteligentní autonomní stroje. Jelikož je tato znalost dnes považována za klíč k budoucím autonomně pracujícím a s člověkem kooperujícím strojům, je naděje, že poznání nabyté v předmětu pravděpodobně ve své práci využijí skoro všichni jeho studenti.

Předmět je rozdělen do jednotlivých přednášek s různorodou mírou detailu. V několika přednáškách formuluji řešenou úlohu a na přehledové úrovni poskytnu výčet používaných řešení a odkáži na příslušné učebnice a někdy i na původní vědecké práce. V některých přednáškách spojuji jednotlivé komponenty do větších celků řešících praktické úlohy. V oblasti vyššího robotického řízení často neexistuje jen jedno nejlepší řešení. Předmět také nabídne celistvý pohled, který snad dovolí studentovi orientovat se i ve složitých aplikačních robotických a jiných kybernetických úlohách.

courses/b3m33aro/arovychodiska.1518826896.txt.gz · Last modified: 2018/02/17 01:21 by hlavac