Programovat lze vesměs úplně v čemkoliv, od prostých textových editorů až po sofistikovaná vývojová prostředí. Vývojová prostředí, Integrated Development Editor (IDE) jsou software usnadņující práci při vývoji kódu. Pomoci nám může v mnoha ohledech, od obarvování kódu a našeptávání syntaxe, přes spouštění až po debbuging a ladění kódu.
Jednotlivá IDE se od sebe liší podporovanými jazyky, licencí i nabízenými nástroji. Příklad možných IDE je následující.
IDE | Podporované jazyky | Licence |
---|---|---|
Visual Studio Code | témeř cokoliv | zdarma |
NetBeans | Java, C/C++ | zdarma |
CLion | C/C++ | placené/ČVUT licence zdarma |
Ve cvičeních předmětu PRP budeme pracovat s editorem Visual Studio Code.
Při instalaci VS Code na operační systém Ubuntu si můžeme vybrat ze dvou způsobů, a to z instalace přes terminál a instalace pomocí instalačního balíčku.
Ze stránek VS Code si stáhneme příslušný .deb balíček. Tento soubor funguje obdobně jako instalační soubory na Windows – otevřeme ho pomocí programu Software Installer a kliknutím na tlačítko Install nainstalujeme VS Code.
VS Code instalujeme podle stránky https://linuxize.com/post/how-to-install-visual-studio-code-on-ubuntu-18-04/
sudo apt update sudo apt install software-properties-common apt-transport-https wget wget –q https://packages.microsoft.com/keys/microsoft.asc -O- | sudo apt-key add – sudo add-apt-repository „deb [arch=amd64] https://packages.microsoft.com/repos/vscode stable main“ sudo apt install code===== Otevírání zdrojových souborů ===== Ve VS Code otevřeme adresář s podadresářem .vscode, nikoliv jednotlivé soubory *.c !
Rozšíření „Microsoft C/C++ extension“ je již součástí instalace.
1. VS Code instalujeme ze stránky https://code.visualstudio.com/download
2. Instalace MingW ze stránek http://www.mingw.org
3. Instalace „Microsoft C/C++ extension“ podle stránky https://code.visualstudio.com/docs/languages/cpp
Další informace: https://code.visualstudio.com/docs/cpp/config-mingw
==== Instalace rozšíření ====t
Abychom mohli plně využít VS Code pro vývoj v jazyce C/C++, je potřeba mít nainstalované rozšíření Microsoft C/C++ Extension. V tuto chvíli by rozšíření mělo být jíž nainstalované, což můžeme ověřit následujícím způsobem.
Ctrl+Shift+X
)
Pokud je balíček již nainstalovaný, uvidíme následující.
Pokud balíček není nainstalován, uvidíme následující.
V takovém případě můžeme rozšíření nainstalovat kliknutím na zelené tlačítko Install.V projektovém adresáři bychom měli mít složku .vscode, ve které se nacházejí konfigurační soubory. Pokud otevřeme složku, ve které podsložka .vscode není, VS Code ji automaticky vytvoří.
code <cesta k projektové složce>
VS Code editor můžeme spustit klasicky pomocí ikonek, ale mnohem užitečnější je spouštění z terminálu. V terminálu slouží ke spuštění příkaz code
. Velkou výhodou je, že VS Code umí pracovat s konceptem pracovního adresáře a můžeme tedy rovnou otevřít požadovanou složku.
cd
code .
Příklad tohoto spuštění je
cd prp/hw01 code .
Samozřejmě můžeme spouštět i projekty v jiných složkách než je aktuální pracovní adresář. V našem případě bychom použili příkaz code prp1/hw01
. Informace o projektech (adresáři) jsou uloženy ve skryté složce .vscode
a v souborech .json
, které definuji jak soubor kompilovat a spouštět.
ctrl+`
ovšem okno terminálu zavírá. Pokud chceme vidět obsah terminálu i při editaci kódu, můžeme změnit chování této klávesové zkratky takto:
Z nabídek File
/ Preferences
/ Settings
vybereme Keyboard Shortcuts
. Vpravo nahoře klepneme na ikonu dokumentu se šipkou Open Keyboard Shortcuts (JSON)
. Otevře se soubor keybindings.json
, kam do hranatých závorek přidáme následující řádky:
{ "key": "ctrl+`", "command": "workbench.action.terminal.focus", "when": "editorTextFocus" },{ "key": "ctrl+`", "command": "workbench.action.focusActiveEditorGroup", "when": "terminalFocus" }
a soubor uložíme.
Níže zmíněné postupy nám mohou ulehčit mnoho práce a v budoucnu je jistě budeme všichni používat. Jelikož ale naším cílem je se naučit programovat a pochopit, co se při tom děje, je vhodné se naučit kompilovat manuálně, nikoliv pomocí magického tlačítka. Níže zmiņované možnosti tedy uvádíme jako informativní, abychom věděli, že existují, ale jejich používání v předmětu PRP je silně nedoporučované.
V adresáři, kde jsou umístěné zdrojové kódy C vytvoříme podadresář .vscode
a s následujícím obsahem: c_cpp_properties.json, launch.json, settings.json, tasks.json
.
Tyto soubory s vzorovým nastavením pro Windows a Ubuntu můžete stáhnout zde.
Pokud se rozhodneme použít tyto předpřipravené soubory, je potřeba správně nastavit argumenty kompilace, tj. přepínače a zdrojové soubory. Otevřeme soubor tasks.json
a najdeme náš task podle operačního systému – (gcc) Compile Win
nebo (gcc) Compile Linux
. V sekci args
správně nastavíme přepínače a zdrojové soubory, vždy na jeden řádek jeden.
Pokud máme správně nastavený projekt, tj. nastavili jsme soubory ve složce .vscode, pro kompilaci použijeme klávesovou zkratku Ctrl+Shift+B
a pak vybereme z nabídky (gcc) Compile Win
či (gcc) Compile Linux
podle našeho operačního systému. Pokud vše proběhne v pořádku, vytvoří se nám ve složce spustitelný soubor se shodným názvem jako zdrojový kód c, ale bez extenze, např. prvni_test
, který můžeme spustit z terminálu pomocí ./prvni_test
.
Použijeme klávesovou zkratku Ctrl+F5
(Run) nebo F5
(Debug), v případě potřeby v záhlaví panelu Debug (symbol brouka) nalevo vybereme konfiguraci (gdb) Launch Win
nebo (gdb) Launch Linux
.