Cvičící: Tomáš Báča, Vojtěch Cvrček, Jan Čech, Ondřej Drbohlav, Tomáš Jeníček, Zuzana Kúkelová, Petr Olšák, Karla Štěpánová
Náplní cvičení je procvičení látky z přednášek formou příkladů řešených na tabuli. Příklady jsou většinou vyvěšeny (viz plán cvičení) týden předem. Na cvičení se připravujte, tj. přečtěte si příslušné kapitoly ze skript a zkuste vyřešit doma co nejvíce z vyvěšených příkladů.
Na některých cvičeních dostanete domácí úlohu (viz plán cvičení). Vaším úkolem je úlohu naprogramovat v Matlabu a odevzdat fungující matlabský kód a (pro většinu úloh) zprávu.
Zprávy a kód je nutno odevzdat do jednoho týdne ode dne zadání. Odevzdává se pomocí odevzdávacího systému. Úlohy se bodují, přičemž hodnotíme jak věcnou tak formální správnost kódu a zprávy. Pozdní odevzdání penalizujeme kvadratickou pokutou $\frac{n}{14}(\frac{n}{7}+1)$ bodů (zaokrouhleno na půlbody), kde $n$ je počet dnů zpoždění. Tedy za první týden zpoždění 1 bod dolů, za další týden zpoždění další 2 body dolů, atd. Hodnocení nejde do záporných bodů: získáte-li za úlohu nejméně 1 bod před penalizací, po penalizaci z ní máte aspoň 1 bod.
Kdo úlohu odevzdá ale ohodnotíme mu ji 0 body (tedy jako věcně a/nebo formálně nevyhovující), musí ji opravit a odevzdat znovu. Zpoždění se penalizuje stejně jako pozdní odevzdání, ale nepočítá se do něj doba, kterou úloha strávila u učitele.
Pokud odevzdáte domácí úlohu bez zpoždění, opravíme ji do dvou týdnů od odevzdání (jinak to prosím urgujte emailem u svého cvičícího). Pokud odevzdáte úlohu se zpožděním, dobu opravy negarantujeme.
č. | 101,102,A4:101 | 103,104,105 | 106,107 | 108 | Obsah (kap. skript) | Cvičení ze skript | Dom. úloha |
---|---|---|---|---|---|---|---|
01 | 01.10. | 03.10. | 04.10. | 05.10. | Úvod. Formulace opt. úloh (1). Maticová algebra (2). | 1.1 d,g,h,i; 2.1; 2.3; 2.4; 2.7; 2.8; (2.9) | |
02 | 08.10. | 10.10. | 11.10. | 12.10. | Lineární a afinní podprostor a zobrazení (3). | 3.1; 3.2; 3.3; 3.5 a; (3.7 a,b;) 3.9; 3.10 a,b | |
03 | 15.10. | 17.10. | 18.10. | 19.10. | Ortogonalita (4). | 4.1; 4.2; 4.3 (nedělat numericky); 4.8; 4.9; 4.10; 4.17; 4.15; 4.16; | |
04 | 22.10. | 24.10. | 25.10. | 26.10. | Nehomogenní lin. soustavy (5). | 5.1; 5.2 (nedělat numericky); 5.3 b,c,g,h; 5.4; 5.5 c,d; 5.10; 5.14 | DÚ1 |
05 | 29.10. | 31.10. | 01.11. | 02.11. | Spektrální rozklad a kvadratické funkce (6). | 6.1 (jen jedna); 6.4; 6.7 (jen jedna); 6.8; 6.9; 6.13 a; 6.18; 6.22 | DÚ2 |
06 | 05.11. | 07.11. | 08.11. | 09.11. | Proložení bodů podprostorem (7) | 7.1; 7.3 a; 7.4; 7.8; 7.9; 7.11; 7.12 a,b | DÚ3 |
07 | 12.11. | 14.11. | 15.11. | 16.11. | Nelineární funkce a zobrazení, lokální extrémy (8) | 8.4; 8.5 (vybrané); 8.6 a; 8.7; 8.8 (vybrané); 8.10; 8.11 a,c; 8.12; 8.16 (vybrané); 8.19 (vybrané); 8.20; 8.21; (8.22; 8.2) | |
08 | 19.11. | 21.11. | 22.11. | 23.11. | Volné lokální extrémy (9) | 9.1; 9.2 vybrané; 9.3; 9.4; 9.6; 9.7; 9.8; 9.10 | DÚ4 |
09 | 26.11. | 28.11. | 29.11. | 30.11. | Lokální extrémy vázané rovnostmi (10) | 10.1d; 10.4c; (10.5d;) 10.7; (10.10;) 10.11a (, b); 10.16; 10.18 | |
10 | 03.12. | 05.12. | 06.12. | 07.12. | LP: úvod a použití | 11.1; 11.2 a,b; 11.3 c,d,e (,i); 11.4 a,c,f; 11.5; (11.8;) 11.10; (11.9; 11.14) | DÚ5 |
11 | 10.12. | 12.12. | 13.12. | 14.12. | Konvexní množiny a mnohostěny | 12.1 a,b,c,e,g; 12.2 vybrané; 12.5; 12.7 a,b,d; (12.8; 12.9) | |
12 | 17.12. | 19.12. | 20.12. | 21.12. | Konvexní mnohostěny, simplexová metoda | 12.10; 12.11; 13.1; 13.3; 13.4; 13.5; 13.8 (jen inicializovat); 13.10 | DÚ6 |
13 | 07.01. | 02.01. | 03.01. | 04.01. | Dualita v LP | 14.1 a; 14.2; 14.3 a,b,e(některé),f (a dále co se stihne) | |
14 | 09.01. | 10.01. | 11.01. | Konvexní funkce. Konvexní optimalizace. | 15.1 a,b,d; 15.3 a,b,c,e; 15.8; 15.9; 15.10; 15.11 a; 16.1 vybrané; 16.3; 16.4 |
Podmínky zápočtu:
Za každou úlohu dostanete 1-10 bodů. Celkový počet těchto bodů se pak vydělí konstantou tak, aby max. počet bodů z domácích úloh za celý semestr byl 30. Tyto body se pak podílí na známce z předmětu.
Při řešení domácích úloh je zakázáno: přebírat řešení (kód nebo text) od jiných studentů (z letošního i minulých let) nebo z webu, poskytovat je jiným studentům, dávat je kamkoliv na web. Na druhou stranu vám nezakazujeme se o látce spolu bavit (např. na diskusním fóru), naopak to doporučujeme - bavte se ale jen o matematice, ne o kódu.
Každý je odpovědný za to, že se jeho dílo nedostane do rukou jinému. V případě odhalení bude potrestán i ten, kdo dal dílo k dispozici. Za důkaz lze považovat už to, že nebudete schopni vysvětlit, jak váš kód funguje.
Odhalení plagiátu má za následek neudělení zápočtu. Opakované plagiátorství může vést k disciplinárnímu řízení. Viz obecná pravidla o plagiátech a opisování.