2. Popis programu

2.1. Popis prostředí

Uživatelské rozhraní aplikace se skládá z 5 základních částí (viz. Obrázek 1).

Obrázek 1 - Rozdělení plochy aplikace

Ovládací elementy aplikace mají k dispozici tzv. tipy - krátké popisky stručně vysvětlující význam příslušného elementu. Tento popis mají všechna tlačítka, veškeré přepínače a štítky u zadávacích polí. Tip se zobrazí, pokud zastavíte kurzor myši nad daným elementem a několik okamžiků vyčkáte.

2.1.1. Popis položek hlavního menu:

Obrázek 2 - Strom hlavního menu

Složka FILE:

Složka VIEW:

Složka TOOLS:

Složka SETTINGS:

Složka HELP:

2.1.2. Význam jednotlivých ikon v liště s tlačítky

- vytvoří nové schéma
- otevře existující schéma
- uloží schéma
- vytiskne schéma do souboru nebo na tiskárnu
- překreslí schéma
- otevře přilévané schéma
- zkontroluje konzistenci vytvořeného schématu
- vygeneruje SQL
- nastaví mód pro přidávání a editaci objektů
- nastaví mód pro mazání objektů
- vytvoří nový entitní typ
- minimalizuje velikost všech objektů
- otevře dialog pro vytváření a editaci uživatelsky def. datových typů
- otevře nápovědu

2.2. Ovládání

Program se ovládá převážně myší, pouze pro zadávání čísel a řetězců je nutno použít klávesnici.

Při vytváření schématu jsou všechny funkce (vytváření, dekompozice, editace a mazání objektů) přístupné z příslušného lokálního kontextového menu, které se vyvolává stiskem pravého tlačítka myši na objektu nebo pracovní ploše. POZOR, pro vyvolání lokálního menu musí být kurzor myši v okamžiku stisku nehybný.

S objekty na pracovní ploše můžete pohybovat - držením levého tlačítka myši a táhnutím po ploše. Dále můžete měnit velikost u objektů, které tuto akci podporují - kliknutím do objektu jej označíte (v rozích a středech stran se zobrazí 8 malých čtverečků) a chycením a posunem jednoho z nich měníte velikost v příslušném směru.

Pracovat můžete ve 2 režimech, které se přepínají na liště tlačítky a (význam tlačítek viz. kapitola 2.1.2). Pracovní mód slouží pro přidávání a editaci objektů na pracovní ploše, mód pro mazání objektů objekty odstraňuje.

2.3. Vzhled prostředí aplikace

V hlavním menu po zvolení SETTINGS -> LOOK & FEEL si můžete vybrat ze 3 barevných schémat (METAL, WINDOWS a MOTIF) kliknutím na příslušnou položku.

2.4. Volby zobrazení detailů schématu

V aplikaci je možno vytvářet rozsáhlá schémata. Proto bylo od verze 4.0 implementováno zobrazování schémat (pro lepší přehlednost) i bez některých detailů a to konkrétně ve 3 stupních:

Volbu zobrazení detailů přepnete v hlavním menu příslušnými položkami ve složce VIEW -> LEVEL OF DETAILS.