Table of Contents

Úvod do digitální fotografie

Funkce digitálního fotoaparátu

Získání základních manuálních dovedností (30 minut)

  1. Projdeme prakticky postupně “krok za krokem” každý :
    • mechanický ovládací prvek digitální zrcadlovky,
    • elektronický ovládací prvek - menu.
  2. Krátké vysvětlení jednotlivých funkcí, pokud nejsou dosud známé.
  3. Nastavení přístroje z výroby versus individuální nastavení. Reset přístroje.

Expoziční trojúhelník: iso-clona-čas

at_page_1_02_cz_tcm126-1082678.jpg

Kreativní parametry

Různá nastavení clony, času a ISO vedou na podobné (stejné) expozice. Čím se tyto “správné” expozice liší? Která je nejlepší, když mám typicky tak 6 možností?

Volná tvorba

Motivace k činnosti zvané “fotografování” (30 minut)

  1. Zcela volně, bez zadání, bez příkazů, fotografujeme cokoliv ve svém nejbližším okolí, učebnu, studenti se fotografují navzájem, život na chodbách, apod.
  2. Hravou a zábavnou formou dojdete k poznání, co skutečně chcete v budoucnu fotografovat.
  3. Získáte základní dovednost ovládání fotoaparátu.

Hodnocení fotografií

Základní kriteria pro exaktní hodnocení fotografií (30 minut)

JSOU-LI SPLNĚNA ZÁKLADNÍ TECHNICKÁ/FORMÁLNÍ KRITERIA, DIVÁK SE VĚNUJE OBSAHU A SPĚJE K UMĚLECKÉMU PROŽITKU

Technika

Ovlivňuje ji správná expozice, ostrost snímku, nastavení fotoaparátu, snímání do souboru (RAW, JPG), zpracování zvětšeniny z filmu (digitálních souborů), výsledný tisk

Obsah

Určuje smysl snímku, proč jsme jej pořídili. Co je na něm zajímavé? Je to zpráva pro media… náš svět… naši galaxii… zbytek našeho známého Vesmíru, … jiné Vesmíry? Soukromá vzpomínka na dovolenou? Komerční produkt? Společenský dokument? Umění? Co je to TO UMĚNÍ VÚBEC ZAČ A KDE UDĚLAL BŮH CHYBU? Dá se UMĚNÍ definovat? Co je co? (Blíže bude objasněno na přednáškách Romana Sejkota, připravte si dotazy).

Fotografie jako zpráva - sdělení

KDO(CO)? KDY? KDE? JAK? PROČ? (např. “student v učebně”.)

Fotografie jako divadelní scéna

OBJEKTY NA FOTOGRAFII = HERCI/REKVIZITY NA DIVADELNÍ SCÉNĚ

  1. Hlavní role/prvek obrazu.
  2. Vedlejší role/prvek obrazu.
  3. Rušivý prvek.
  4. Zmatečný prvek.

Fotografie jako malířské plátno

MALÍŘ NEMALUJE VŠE, ALE JEN TO, CO CHCE (Výběr objektů z reálného světa.)

Forma

Je to vyjádření autora, jeho pocity, názory. Forma zdůrazňuje obsah snímku. Můžeme ji přirovnat k návštěvě galerie a rozpoznávání např. obrazů Egona Schieleho od jiných autorů. Stejným způsobem rozeznáváme i fotografická díla. Můžeme pracovat s hloubkou ostrosti, se světlem, redukovat barevnou škálu nebo ji posunovat mimo realitu, skládat několik snímků do jednoho celku, vybírat detaily, fotografovat z nadhledu, z podhledu, používat různá ohniska objektivů apod.

Emocionalizace informativního sdělení (Podrobně bude vyloženo na přednáškách)

Příklad hodnocení

Pokusíme se objektivně zhodnotit snímek od H.C.Bressona. chlapec s lahvemi

Technicky správné

Technicky chybné

Hlavní motiv

Vedlejší motiv

Chyby v kompozici

Fotografický přístroj

Černobílá škála snímku

Zobrazení skutečnosti

Proč je snímek ceněn, když jsme na něm našli spoustu chyb? Jedná se o reportážní snímek z ulice, nic co by bylo předem připraveno. Kluk má úžasný výraz v obličeji a dokážeme si představit, že jsme ho právě potkali. Ne všechna pravidla snímku pomohou a časem se naučíte, že i jejich smysluplným porušením se dá spoustu získat.


Udržuje: R.Sejkot a P.Neugebauer