====== Cvičení 4: Pole, n-tice, vyhledávání v poli ====== ==== Úkol 1 Opakování funkce a for cykly ==== * Napište program, který porovná dvě funkce ''a(x,y,z)'' a ''b(x,y,z)'' se třemi logickými proměnnými a zjistí, zda výrazy jsou ekvivalentní, případně vypíše pro jaké kombinace vstupů se výstupy liší. * Porovnejte následující funkce: def a(x,y,z): return (x and y) or (not y and z) def b(x,y,z): return x or z ==== Úkol 2 Najdi a změň ==== * Napište funkci ''my_find(a,b)'', která v řetezci ''a'' hledá řetězec ''b'' (nepoužívejte vestavěnou funkci find). * Pokud řetězec najde, vrátí index jeho prvního výskytu zleva. * Pokud řetězec nenajde, vrátí -1. * Napište funkci ''my_replace(a,b,c)'', která v řetězci ''a'' nahradí všechny výskyty řetězce ''b'' řetězcem ''c''. * Ve funkcích používejte pouze funkce * ''len(s)'' - délka řetězce, * ''s[i]'' - znak na pozici ''i'', * ''s[i:j]'' - podřetezec od ''i'' do ''j'' * ''s[:j]'', ''s[i:]'' - podřetězec od počátku do ''j'', resp. od ''i'' do konce. ==== Úkol 3 Záměna slova ==== * Napište program, který čte standardní vstup a v načteném řetězci zamění slovo ''Ahoj'' za slovo ''Cau''. * Můžete využít vestavěné funkce find, replace, nebo Vaše funkce z předchozí úlohy. * Pokud se ve vstupním řetězci objeví slovo ''Konec'', program skončí. V tomto řádku ale nejdříve zamění Ahoj za Cau. ==== Načítání ze souboru ==== * Načtení pole 1D ze souboru * Pole může být v souboru uloženo dvěma způsoby: * všechna čísla na jednom řádku oddělená mezerami, nebo jiným znakem * pro načtení nejdřív rozdělte řádek na řetězce podle dělicího znaku - funkce ''split()'' * pak převeďte řetězce na čísla a uložte do pole f=open('line.txt','r') line = f.readline() pole = list(map(int, line.split())) * na řádku pouze jedno číslo, počet řádek udává délku pole * otevřete soubor pro čtení - ''open''(název_souboru, "r" - read čtení) * přečtěte celý soubor po řádcích - ''readline'', nebo cyklus ''for'' * každý řádek převeďte na číslo a připojte na konec pole - funkce ''append'' pole=[] f=open('pole.txt','r') for line in f: pole.append(int(line)) * Tisk a formátování výstupu * nejjednodušší výpis jednorozměrného pole je přímo využít vestavěnou funkci print - ''print(pole)'' * pokud chcete vypsat pole na každý řádek jednu hodnotu, pak využijte cyklus ''for'' for x in pole: print(x) ==== Úkol 4 funkce nalezení maxima ==== * Napište funkci, která vrací největší hodnotu v poli a zároveň vrací index tohoto prvku * Pro pole nulové délky vrací None index -1. * Pozor: je třeba předpokládat, že v poli mohou být jakékoliv hodnoty (kladné, nuly, záporné)! ==== Úkol 5 funkce nalezení druhého největšího prvku v poli ==== * Napište funkci, která vrací druhou největší hodnotu v poli menší než maximum a zároveň vrací index tohoto prvku * Pro pole délky méně než 2 vrací None a index -1. * Pro pole jehož všechny prvky mají stejnou hodnotu vrací také None a -1 * Pozor: je třeba předpokládat, že v poli mohou být opět jakékoliv hodnoty (kladné, nuly, záporné)! ===== domácí příprava ===== Implementujte následující úlohy: * Napište funkci, která vypisuje 1,-1,1,-1 ... * Napište funkci, která vypisuje výsledek operace $(-1)^k$ pro $k=0,\ldots,100$. Zamyslete se nad rychlostem výpočtu, navrhněte alternativní postupy * Napište funkci ''min(a,b)'', která vrací minimum ze těchto dvou prvků (proměnné jsou čísla). * Napište funkci ''max(a,b)'' * Napište funkci ''area(radius)'', která vypočítá obsah kruhu o zadaném poloměru * Napište funkci ''d2r(angle)'', která převede stupně na radiány "degrees to radians = d2r" * Napište funkci ''r2d(angle)'', která převede radiány na stupně * Napište funkci ''normalize(angle)'', která převede zadaný úhel (v radiánech) do intervalu $<0, 2\pi)$ * Napište funkci pro výpis pole: * s využitím cyklu ''for'' * s využitím cyklu ''while'' ===== domácí práce ===== ==== Lehká varianta ==== * Přebíjená je hra, při které pokládají na stůl dva hráči současně kartu a ten, který má vyšší hodnotu, bere všechny vyložené karty. Pokud mají karty stejnou hodnotu, pak hráči pokračují ve vykládání karet. Pokud i na konci mají jejich karty stejnou hodnotu, zůstávají tyto karty na stole. * Napište program **take.py**, který načte dvě řádky polí ze standardního vstupu. * Každá řádka obsahuje pole hodnot karet v tom pořadí, jak je hráči vykládají na stůl. Karta je celé číslo. * První řádka obsahuje karty hráče A, druhá řádka obsahuje karty hráče B. * Pokud obsahují obě řádky stejný počet čísel, pak program vytiskne o kolik karet má hráč A více než hráč B (pokud má na konci více karet hráč B, tak se jedná o záporné číslo) * Pokud jedna řádka obsahuje více čísel než druhá, pak se vytiskne "ERROR" * Na začátku mají oba hráči pouze karty uvedené na jejich řádkách, na konci pouze ty karty, které vyhráli. * Program v souboru **take.py** odevzdejte pomocí odevzdávacího systému (úloha HW04). * Příklad: * vstup programu je: 1 2 3 4 5 6 7 8 1 2 3 5 5 6 2 10 * výstup programu bude: -4 ==== Těžká varianta ==== * Napište program **compose.py**, který načte řetězec cifer na první řádce a celé číslo N na řádce druhé. * Program vloží znaky +, - mezi zadané cifry tak, aby hodnota vytvořeného výrazu byla N * Pokud má příklad více řešení, vytiskněte všechny (netiskněte ale vícekrát stejné řešení), pokud příklad řešení nemá, vytiskněte NONE * Na pořadí vytištěných výrazů nezáleží * POZOR: Program může být výpočetně náročnější, otestujte si nejdříve Váš program na počítači a pouze důkladně otestovaný program nahrávejte do odevzdávacího systému * Příklad: * Pro vstup: 123456789 200 * výstup programu bude: 123-4+5-6-7+89 123+4+5+67-8+9 1+234-5-6-7-8-9