{{indexmenu_n>3}} ~~NOCACHE~~ ===== Semestrální práce se skládá ze tří částí ===== - **Velká zpráva** (6 - 10 stran u neprogramové, 4 - 6 stran u programové + implementace úlohy). Přihlíží se i k celkové úpravě a jazykové formě. - **Prezentace** (10 až 15 minut) své práce na poslední přednášce / cvičení - **Odevzdané výsledky budou na** https://nit.felk.cvut.cz/~dark/Vyuka/AST/2017/Vypracovani/ ===== Termíny a způsob odevzdání ===== - Výběr tématu práce do poloviny cvičení - Velká zpráva týden před závěrečnou prezentací (zhruba konec semestru) - Konzultaci k semestrální práci si lze dohodnout v podstatě kdykoli podle časových možností. ===== Návrhy semestrálních prácí ===== (Petr Novák, KN-E 221, novakpe@labe.felk.cvut.cz, ICQ 146 610 661-DarkAgent) Úvodní poznámky: - Úlohy jsou určeny pro jednoho nebo dva lidi. - Pokud někdo nějaký problém z tohoto oboru již řeší, tak lze samozřejmě tuto práci dohodnout jako semestrální práci z AST. - Pokud by žádná z vypsaných úloh nevyhovovala, tak nechť se ozve a navrhne svoji. - Práce nebude samostatná, ale formou spolupráce s vedoucím (cvičení / úlohy). - Text úloh v PDF (lepší čitelnost): "https://nit.felk.cvut.cz/~dark/Vyuka/AST/2017/Semestralky2017.pdf") A) **Hodnocení kvality chůze** (Matlab) - Přenos (OnLine) dat z pohybového senzoru do PC - Aplikace na Android / WIN přenášející data (BlueTooth) do PC / MATLABu (HW zařízení přenášející data (BlueTooth) do PC / MATLABu) - Navrhnout postup / metodu pro hodnocení zlepšování kvality chůze po operaci (pánve/kyčle/kolen/kotníků/…) - Hodnotit dílčí parametry – rychlost, plynulost, houpavost (vpřed/vzad, vpravo/vlevo), stejnost kroků za čas, stejnost korky levá/pravá, postupující únava při chůzi, … - Navrhnout výsledné číselné hodnocení jednoho celého testu – pro snadné porovnání zlepšení B) **Dohled nad vykonáním chůze / cvičení** (Matlab) - Přenos (OnLine) dat z pohybového senzoru do PC - Aplikace na Android / WIN přenášející data (BlueTooth) do PC / MATLABu (HW zařízení přenášející data (BlueTooth) do PC / MATLABu) - Navrhnout postup / metodu pro hodnocení vykonání zadaného pohybu – daný počet kroků, otočení, počet kroků zpět, úklony na jednotlivé strany, několik dřepů, … (další cviky podle možností) - Hodnotit dílčí parametry – odezva na povel, kvalita jednotlivých cviků, … (podle možností) - Navrhnout výsledné číselné hodnocení jednoho celého testu – pro snadné porovnání zlepšení C) **Obyčejný kamarád** (mobilní telefon / případně PC) - Vybrat vhodné plyšové zvíře pro vložení mobilního telefonu (Android / WIN) - Mobilní tel. detekuje pohyb hračkou (přímo zpracuje nebo přenese přes BlueTooth) do PC - Mobilní tel. (pomocí TextToSpeech) vyslovuje zadané texty – případně další speciální ve WAV/MP3/… - Navrhnout úlohu (podle typu zvířete) jako nějakého obyčejného domácího kamaráda - Příklad: kočka / noční režim – klid / denní režim – pokud se s ní nehýbe, tak vydává nespokojenost (kňučí a mňouká) / nutno pochovat – detekce pohybu hračkou - lze vysávat i běžné řečové výstupy (kde o experiment) – vezmi si prášky, … - Zhodnotit možnost reakce hračky na okolní zvuky – pouze základní rozpoznávání zvuků / slov - Navrhnout možnosti rozšíření hračky o nějaké další základní senzory – detekce světla (oči), … D) **Maticová hra** (mobilní telefon / případně PC) - Podložka obsahující obrazce / obrázky a pod každým pasivní NFC tag (při větším políčku i více tagů) - Aplikace na telefon (Android / WIN) – detekující přiblížení telefonu k tagu v podložce - Navrhnout úlohu – například: na tel. se zobrazí obrazec / obrázek a tel je nutno umístit na požadované políčko, na tel se zobrazí posloupnost obrazců / obrázků a tel je nutno postupně umístit na požadovaná políčka, … E) **Cvičení orientace** (mobilní telefon / případně PC) - Využití kompasu a případně i pohybu v telefonu (nutno vhodné prostředí bez elm. rušení) - Navrhnout úlohu pro test (ověření) / cvičení (trénink) orientace v prostoru / okolí – zakrytí očí - Úloha hlasově zadává povely – kontroluje jejich vykonání (možnost nastavit přesnost kontroly) - Otoč se vlevo/vpravo/dokola/… - Udělej tři kroky směrem … - nutno promyslet jak dobře ověřit, stačí základní ověření - Zobrazení výsledku testu / cvičení – displej telefonu / přenos dat do PC (BlueTooth) F) **Cvičení stability** (mobilní telefon / případně PC) - Telefon pevně umístěný na horní část těla (hrudník) - Úloha pro vyklínění se všemi směry (vlevo/vpravo/vzad/vpřed) – neztratit rovnováhu - Detekce samovolného / stabilního vyklánění (pomalé) od náhlé ztráty rovnováhy (rychlý pohyb prohyb pro vyrovnání stability) - Hodnotit: rozsah/okruh/míru/… stability, rychlost návratu do stabilního postoje, … - Zobrazení výsledku testu / cvičení – displej telefonu / přenos dat do PC (BlueTooth) G) **Vlastní návrh úlohy s telefonem (samotný nebo vložený v nějakém objektu)** - Úloha založená většinou na detekci pohybu objektu - Možno užít zvukový (WAV/MP3/…) / hlasový (TextToSppech) výstup - Možno napojit další senzory pomocí USB/BlueTooth H) **HW (tvorba výukové / rehabilitační pomůcky, ARM, senzory)** - Vývojové desky ARM STM32Fxxx/STM32Lxxx (Nucleo/Discovery) – programovatelné z PC (USB) - Připojení senzorů: pohyb, detekce světla, čtečka NFC, … - Možnosti: kostka, na každé straně LED, nutno otočit nahoru rozsvícenou stranou I) **Jednoduchý domácí společník (návrh a částečná realizace)** (katedra grafiky) Zejména starší a rovněž nemocní lidé bývají doma i dlouhodobě sami. Těmto lidem často schází základní rozptýlení / interakce. Za tímto účelem existují tzv. domácí roboti, kteří mají nejen obrazovku, komunikují, ale jsou dokonce i mobilní. Úkolem práce je navrhnout jednoduchého nemobilního robota menších rozměrů, umístěného na stole nebo podstavci. Robot by měl reagovat na přítomnost v místnosti, zvuk (obsahovat příslušné senzory), poskytovat interakci (zvuk, displej například formou tabletu nebo mobilního telefonu, konverzační formu interakce, …), případně se i otáčet za zdrojem zvuku. Navrhněte HW takovéhoto robota s popisem významu a činností jeho komponent. Dále navrhněte SW realizující interakci robota s člověkem, zejména pak konverzační způsob interakce (pomocí například tabletu nebo mobilního telefonu). Robot by měl budit dojem společníka, který komunikuje pomocí přirozeného jazyka a využívá kontextové informace (denní doba, zvuky, profil uživatele, léčebná terapie, atd.) stylem: Ráno: R: „Dobré ráno, jak se ti vede, co to koleno, je to lepší? (při zvuku poprvé za den)“. Č: „Jó, zdá se, že to je lepší. Uvidím odpoledne po procházce.“ Ř: „Určitě, ale moc se nepřepínej, ještě to potřebuje čas.“ Večer: R: Jak měl celé odpoledne? Č: „Ale, to koleno pořád bolí“. R: „Takže ten prášek moc nezabral, co? Č: „Jéje, já si ho zapomněl vzít.“ R: „To nevadí, můžeš si ho vzít teď a ten další o dvě hodiny později než normálně.“ Č: „Dobře, ale nevím, zda si vzpomenu, že ten další si mám vzít později.“ R: „Neboj, já ti to připomenu, chceš?“ Č: „To budeš moc hodný.“ R: „Domluveno“. Dále může reagovat na kritické situace. Například „co to bylo za silný zvuk, nestalo se ti nic“, nebo „dnes jsem tě neslyšel, zavolám pomoc“, atd. Jde o návrh, takže lze zapracovat i další možnosti. Hodnotí se jednoduchost, univerzálnost, mechanický / senzorový návrh, koncept konverzačního systému a nápady. Ukázky semestrálních projektů z NUR http://leyfi.felk.cvut.cz/courses/hci/ibm-des-2/