====== Příprava na zkoušku 2011 ====== Náměty na cvičení, která vám pomohou připravit se ke zkoušce. ===== Úlohy z přednášky a cvičení ===== Projděte si úlohy z výrokové i predikátové logiky, které byly řešeny na cvičení nebo ukazovány na [[start#Materiály z přednášek|přednášce]], včetně těch nejjednodušších. - Je-li úloha slovní, nejprve ji formalizujte v logice 1. řádu či ve výrokové logice. - Jedná-li se o otevřenou úlohu (např. logické hádanky - kdo je poctivec apod.), formulujte hypotézu jako formuli. - Snažíte-li se dokázat splnitelnost formulí (neplatnost domněnky), hledejte model. - Snažíte-li se dokázat nesplnitelnost formulí (platnost domněnky): - převeďte formule a znegovanou hypotézu na klauzule, - pomocí rezolučního kalkulu hledejte spor; - při provádění důkazu používejte zpětnou a dopřednou subsumpci - jednak procvičíte pojem subsumpce a jednak tím velmi často zjednodušíte důkaz. - Jedná-li se o úlohu s hypotézou, v rámci procvičení hypotézu odstraňte a ponechte pouze axiomy; tato množina formulí bude splnitelná; najděte její model. ==== V případě problémů ==== Může pomoci využít pro problematickou část úlohy odpovídající nástroj (viz. níže). Jeho výstup pak porovnat s vlastními pokusy a s teorií. Zkusit pak znovu danou část úlohy provést samostatně. Při problémech: === s klauzifikací === Zapište formule v TPTP a spusťte na soubor eprover --cnf soubor který provede klauzifikaci. === s dokazováním rezolučním kalkulem === Následující shell skript převede formule z TPTP na standardním vstupu do jazyka knihovny LADR, nastaví parametry tak, aby dokazovač prováděl neoptimalizovanou binární rezoluci (takže jsou vidět jednotlivé kroky) a spustí Prover9: #!/bin/bash ( cat < === s hledáním modelů === Najděte model pomocí hledače modelů Paradox nebo Mace4, a poté ručně ověřte, že se skutečně jedná o model, tedy že všechny formule jsou ve výsledné interpretaci splněny. ===== Příklady z předešlých písemek ===== Jako bonus příklady z minulých písemek: * {{:courses:a4m33au:pisemka_1.pdf|}} * {{:courses:a4m33au:pisemka_2.pdf|}}