{{indexmenu_n>6}}
Obsah této stránky bude přístupný od 27. 3. 2017.
====== Prohledávání stavového prostoru: neinformované prohledávání ======
návod pro seminární cvičení
//Autoři textu: Milan Rollo, Eduard Semsch, Štěpán Urban, Viliam Lisý a Petr Benda// \\ //Úprava: Tibor Strašrybka//
=== Cíl cvičení ===
Prakticky procvičit znalosti prezentované na přednášce a vysvětlit na příkladech pojmy stavový prostor, stav, stavový operátor, expanze stavu a pojmy z teorie složitosti.
===== Bludiště =====
Máte dánu mapu bludiště. Černá políčka jsou neprostupná. Úkolem je naplánovat cestu z místa A do místa B (nebo C). //(Šedá pole mají význam při cvičení na informované prohledávání.)//
{{:courses:a3b33kui:cviceni:obrazky:06_obr1.png?800|Mapa bludiště - počáteční stav}}
=== Úkol ===
Nalezněte cestu z místa A do místa B pomocí následujících algoritmů:
* prohledávání do šířky
* prohledávání do hloubky
* iterative deeping depth-first search
//Pro jednotlivé algoritmy určete, zda jsou úplné, ukončí se, zda jsou optimální a jaká je jejich časová a paměťová složitost.//
Situace při prohledávání do hloubky s jiným pořadím expanze uzlů. Nalezená cesta není nejkratší. Porovnejte s předchozím případem.
{{:courses:a3b33kui:cviceni:obrazky:06_obr2.png?800|Mapa bludiště - expandované uzly}}
X – closed O – open
===== Další příklady =====
==== Kanibalové a misionáři ====
Skupina 3 kanibalů a 3 misionářů dorazí k řece a potřebují se přes ni přepravit. K dispozici mají loď s nosností max. 2 osoby. Jestliže počet kanibalů na břehu převýší počet misionářů, kanibalové misionáře přemůžou a snědí. Navrhněte postup, kterým přepravíte přes řeku všechny misionáře i kanibaly.
=== Popis stavu ===
s = (Počet kanibalů na pravém břehu, Počet misionářů na pravém břehu, Pozice lodi, Počet kanibalů na levém břehu, Počet misionářů na levém břehu)
{{:courses:a3b33kui:cviceni:obrazky:06_obr3.png?800|Stavový prostor úlohy}}
//Stavový prostor úlohy//
==== Přelévání vody ====
Máte k dispozici 2 prázdné nádoby s objemem 3 a 4 litry bez označení míry a neomezený zdroj vody. Cílem je dosáhnout stavu, kdy v jedné z nádob jsou 2 litry vody.
==== Lišák ====
Máte čtvercovou hrací desku s devíti místy a osmi očíslovanými kameny. Začínáte s náhodným rozmístěním kamenů, koncový stav je charakterizován přiřazením jednotlivých kamenů daným místům.