Předmět se zabývá vztahem kultury, technologií i hospodářství ve vývoji médií, ale také vlivem médií na společnost z různých hledisek. Seznámí studenty s jednotlivými technologickými postupy a formáty záznamu, přenosu a prezentace různých druhů médií, představí základní vlastnosti a funkce medií jako je multimodalita a kopírovatelnost. Poukáže na digitální revoluci, která proměnila způsoby percepce médií a všimne si trendů jako je hypertextualita, simultaneita nebo imerze, nevyjímaje problém autorství a institucí. Seznámí studenty s metodami archivace médií a konvergenci paměťových institucí, starajících se nejen o jejich uchování, ale i prezentaci v digitální éře. Sleduje také vývoj prezentace dějin v historických souvislostech a přiblíží význam a funkci různých druhů médií jako pramenů historického poznání i proměňující se postavení historiografie v minulosti a současnosti.
Přednášející: MgA. Miloslav Novák, DiS. et Ph.D., miloslav.novak at cvut.cz
Konzultační hodiny: po výuce nebo po předchozí domluvě
Rozvrh: BBB39DTM
Odkaz na bílou knihu: BBB39DTM
Předmět nepožaduje žádné vstupní prerekvizity. Pro absolvování předmětu se vyžaduje znalost zde uvedených tematických okruhů a aktivní účast na přednáškách.
Kontrola znalostí bude průběžně ověřována diskusí se studenty během přednášek na základě předchozího výkladu a doporučené literatury nebo dalších studijních materiálů poskytnutých studentům. Pro absolvování kurzu je nutné nejprve složit písemnou část zkoušky (test) a následně prospět v ústní části zkoušky. Předmětem zkoušky bude ověření znalostí z odpřednášené látky dle uvedených tematických okruhů a s použitím výběru studenta z níže uvedené literatury.
Z následujícího seznamu literatury si studenti pro ústní zkoušku vyberou minimálně jednu publikaci (jeden článek nebo jednu kapitolu) z každého ze tří níže uvedených tematických okruhů.
Okruh | Titul | Odkazy |
---|---|---|
I. | Aristoteles, Poetika. Praha: Svoboda 1996 | |
I. | Vilém Flusser, Za filosofii fotografie. Praha: Hynek 1994. | |
I. | John Thompson, Média a modernita. Praha: Karolinum 2004. | |
I. | Code of Ethics. FIAF 2002. <https://www.fiafnet.org/pages/Community/fiaf-code-of-ethics-revised-2025-en.html>. | |
I. | Code of Ethics. AMIA 2010. <https://amianet.org/wp-content/uploads/AMIA-Code-of-Ethics.pdf>. | |
I. | Zákon č. 121/2000 Sb. o právu autorském, o právech souvisejících s právem autorským a o změně některých zákonů (autorský zákon) s komentářem. Směrnice Evropské komise o autorských právech a související mezinárodní konvence a úmluvy. | |
I. | Zákon č. 186/2012 Sb. o audiovizuálních dílech a podpoře kinematografie a o změně některých zákonů (zákon o audiovizi), ve znění pozdějších předpisů | |
I. | Zákon č. 499/2004 Sb. o archivnictví a spisové službě (zákon o archivnictví), ve znění pozdějších předpisů | |
I. | Zákon č. 122/2000 Sb. o ochraně sbírek muzejní povahy a o změně některých dalších zákonů (zákon o muzeích a galeriích), ve znění pozdějších předpisů, ve znění pozdějších předpisů | |
II. | David Bordwell – Kristin Thompsonová, Dějiny filmu. Praha: Nakladatelství Lidové noviny 2007. | |
II. | Giannalberto Bendazzi, Cartoons – One Hundred Years of Cinema Animation. Londýn: Indiana University Press 1996. | |
II. | Tomáš Dvořák (ed.), Kapitoly z dějin a teorie médií. Praha: Akademie výtvarných umění 2010. | |
II. | Miloslav Novák, Rekonstrukce paměti (české) kinematografie v čase její digitalizace. In: Film a kulturná pämať. SFÚ - AČK 2014. | |
II. | Paolo Cherchi Usai, Silent cinema an Introduction. Londýn: BFU 2002. | |
II. | Marian Ferenčuhová, Filmové pramene, historiografia, dokumentárny film. Bratislava: VŠMU – SFÚ 2009. | |
III. | Leo Enticknap, Moving Image Technology. From Zoetrope to Digital. London: Wallflower Press 2005. | |
III. | Richard Misek, Chromatic Cinema. Oxford: Wiley-Blackwell 2010. | |
III. | Howard M. Tremaine, Audio Cyclopedia. Indianapolis: Howard W. Sams & Co 1969. | |
III. | Paul Read - Mark-Paul Meyer, Restoration of Motion Picture Film. Oxford: Butterworth-Heinemann 2005. | |
III. | Leo Enticknap, Film Restoration: The Technology and Culture of Audiovisual Heritage. Palgrave Macmillan 2013. | |
III. | Glenn Kennel, Color and Mastering for Digital Cinema. Burlington: Focal Press 2007. | |
III. | Kolektiv autorů, Film a filmová technika. Praha: SNTL 1974. | |
III. | The New Renaissance. Report of the ‘Comité des Sages’. Brusel: European Commission 2011. <https://op.europa.eu/en/publication-detail/-/publication/79a38a23-e7d9-4452-b9b0-1f84502e68c5/language-en> | |
III. | Digital Agenda for European Film Heritage. Brusel: European Commission 2011. <https://ec.europa.eu/archives/information_society/avpolicy/docs/library/studies/heritage/final_report_en.pdf>. | |
III. | Ondřej Michálek, Magie otisku. Grafické techniky a technologie tisku. Brno: VUTIUM - VÚT v Brně 2016. |
Známka | Zisk | |
---|---|---|
A | 90-100 | |
B | 80-89 | |
C | 70-79 | |
D | 60-69 | |
E | 50-59 | |
F | 0-49 |