====== 2a - Analýza systému a využití UML ====== - Úvod do analýzy a využití UML - Základní prvky UML - Převod zadání do UML - Převod UML do kódu ---- ====== Úvod do analýzy a využití UML ====== Cílem je vysvětlit jednotlivé body v analýze systému a ukázat, kterou částí se budeme v rámci OMO zabývat. Hlavní rozdělení je: - Byznys analýza (BA) - Softwarová analýza (SA) BA a SA společně tvoří projektovou dokumentaci. == 1. BA == * Byznys cíle (BG) * Definují hlavní cíle projektu * Odpovídají na otázky CO a PROČ * Definuje vyšší management * Byznys požadavky (BRQ) * Mají naplňovat byznys cíle * Jsou detailnější než BG * Odpovídají na otázky CO a PROČ * Definuje nižší management a lidé, kteří jsou odpovědní za jednotlivé oblasti * Celková cena projektu (TCO) * Součástí je i údržba systému * Běžně počítáno na 5 let * Byznys procesy (BPM) * Mapování procesů důležitých pro chod firmy * Slouží k pochopení fungování firmy a zařazením toho, co v rámci projektu řešíme (implementací nebo hledáním software) * Byznys domain model (BDM) * Podobné jako class diagram, ale s důrazem na strukturu analyzovaného problému == 2. SA == * Softwarové požadavky (SR) * Specifikují detailněji BRQ * Odpovídají na otázku JAK * Definuje architekt * **Use casy (UC) - řešíme v rámci sem. proj.** * Jednotlivé scénáře užití * Definují chování systému a popisují jednotlivé funkce * Slouží jako podklad pro vývojáře při implementaci v kombinaci se sekvenčním diagramem a wireframes * Může být specifikováno i textově * //V rámci semestrálního projektu chceme popsat funkcionality, které bude systém umět.// * **Abstraktní doménový model (ADM) - řešíme v rámci sem. proj.** * Class diagram pro databázi * Může obsahovat i návrh jednotlivých funkcionalit z pohledu implementace (je vhodné udělat více diagramů a nesmolit vše do jednoho) * Wireframes * Diagram komponent * Slouží k popsání systému a propojení jednotlivých softwarových komponent mezi sebou (důležité u mikroservis) * Diagram nasazení * Popisuje, jak vypadá nasazení systému na serverech ====== Základní prvky UML (ADM) ====== - Class, interface, enum - Vazby, dědičnost - Násobnost Zkuste najít odpovědi na následující otázky: - Jaké jsou rozdíly mezi značením atributů + nebo -? - Jaké metody je zbytečné v diagramu naznačovat? - Jaký je rozdíl mezi jednosměrnou a obousměrnou vazbou? Zkuste vymyslet výhody i nevýhody. ====== Zpracování textu do ADM modelu ====== Aplikace slouží lidem, kteří si chtějí přehledně evidovat svoje dovolené. Ke každé dovolené si uživatel určí její typ, místo, kam jede, a také způsob dopravy. Dovolená může být rozdělená do oblastí, ve kterých jsou zaznamenaná konkrétní místa a ubytování. U míst se uvádí jejich charakter, například zda jde o památku nebo přírodní zajímavost. K ubytování si uživatel může uložit fotografie a také k němu nebo k celé dovolené přidat dokumenty, třeba cestovní smlouvu nebo potvrzení rezervace. Díky tomu má všechny informace k dovolené na jednom místě a může se k nim kdykoli vrátit. Můžete použít jakýkoliv nástroj pro tvorbu UML: - Enterprise architect 12: https://moodle.fel.cvut.cz/course/view.php?id=2345 - Opensource: https://argouml.en.softonic.com - Lucichard: https://www.lucidchart.com/pages/ - DrawIO: https://draw.io - Umrello UML modeler: https://umbrello.kde.org/ ====== Zpracování návrhu z bodu 3 do kódu ====== * Zkuste si návrh přepsat do kódu. Pokud píšete v Javě, dbejte naming conventions a dalších zásad psaní kódu.