====== 2a - Analýza systému a využití UML ======
- Úvod do analýzy a využití UML
- Základní prvky UML
- Převod zadání do UML
- Převod UML do kódu
----
====== Úvod do analýzy a využití UML ======
Cílem je vysvětlit jednotlivé body v analýze systému a ukázat, kterou částí se budeme v rámci OMO zabývat.
Hlavní rozdělení je:
- Byznys analýza (BA)
- Softwarová analýza (SA)
BA a SA společně tvoří projektovou dokumentaci.
== 1. BA ==
* Byznys cíle (BG)
* Definují hlavní cíle projektu
* Odpovídají na otázky CO a PROČ
* Definuje vyšší management
* Byznys požadavky (BRQ)
* Mají naplňovat byznys cíle
* Jsou detailnější než BG
* Odpovídají na otázky CO a PROČ
* Definuje nižší management a lidé, kteří jsou odpovědní za jednotlivé oblasti
* Celková cena projektu (TCO)
* Součástí je i údržba systému
* Běžně počítáno na 5 let
* Byznys procesy (BPM)
* Mapování procesů důležitých pro chod firmy
* Slouží k pochopení fungování firmy a zařazením toho, co v rámci projektu řešíme (implementací nebo hledáním software)
* Byznys domain model (BDM)
* Podobné jako class diagram, ale s důrazem na strukturu analyzovaného problému
== 2. SA ==
* Softwarové požadavky (SR)
* Specifikují detailněji BRQ
* Odpovídají na otázku JAK
* Definuje architekt
* **Use casy (UC) - řešíme v rámci sem. proj.**
* Jednotlivé scénáře užití
* Definují chování systému a popisují jednotlivé funkce
* Slouží jako podklad pro vývojáře při implementaci v kombinaci se sekvenčním diagramem a wireframes
* Může být specifikováno i textově
* //V rámci semestrálního projektu chceme popsat funkcionality, které bude systém umět.//
* **Abstraktní doménový model (ADM) - řešíme v rámci sem. proj.**
* Class diagram pro databázi
* Může obsahovat i návrh jednotlivých funkcionalit z pohledu implementace (je vhodné udělat více diagramů a nesmolit vše do jednoho)
* Wireframes
* Diagram komponent
* Slouží k popsání systému a propojení jednotlivých softwarových komponent mezi sebou (důležité u mikroservis)
* Diagram nasazení
* Popisuje, jak vypadá nasazení systému na serverech
====== Základní prvky UML (ADM) ======
- Class, interface, enum
- Vazby, dědičnost
- Násobnost
Zkuste najít odpovědi na následující otázky:
- Jaké jsou rozdíly mezi značením atributů + nebo -?
- Jaké metody je zbytečné v diagramu naznačovat?
- Jaký je rozdíl mezi jednosměrnou a obousměrnou vazbou? Zkuste vymyslet výhody i nevýhody.
====== Zpracování textu do ADM modelu ======
Aplikace slouží lidem, kteří si chtějí přehledně evidovat svoje dovolené. Ke každé dovolené si uživatel určí její typ, místo, kam jede, a také způsob dopravy. Dovolená může být rozdělená do oblastí, ve kterých jsou zaznamenaná konkrétní místa a ubytování. U míst se uvádí jejich charakter, například zda jde o památku nebo přírodní zajímavost.
K ubytování si uživatel může uložit fotografie a také k němu nebo k celé dovolené přidat dokumenty, třeba cestovní smlouvu nebo potvrzení rezervace. Díky tomu má všechny informace k dovolené na jednom místě a může se k nim kdykoli vrátit.
Můžete použít jakýkoliv nástroj pro tvorbu UML:
- Enterprise architect 12: https://moodle.fel.cvut.cz/course/view.php?id=2345
- Opensource: https://argouml.en.softonic.com
- Lucichard: https://www.lucidchart.com/pages/
- DrawIO: https://draw.io
- Umrello UML modeler: https://umbrello.kde.org/
====== Zpracování návrhu z bodu 3 do kódu ======
* Zkuste si návrh přepsat do kódu. Pokud píšete v Javě, dbejte naming conventions a dalších zásad psaní kódu.