====== Cvičení 11: Objekty, halda, asociativní pole ====== ==== Přelévání nádob ==== Mějme tři nádoby o objemu 2, 5, 9. S nádobami můžeme provádět následující akce: * **Nx**: napusť plnou nádobu X, kde X je v rozsahu 0,1,2 * **Vx**: vylij celou nádobu X, kde X je v rozsahu 0,1,2 * **xPy**: přelij nádobu X do nádoby Y, kde X a Y jsou různá čísla z rozsahu 0,1,2: * pokud se celý objem z X nevejde do Y, odlije se voda z X tak, aby se Y naplnila Napište program, který najde nejmenší počet kroků takový, že v poslední nádobě bude objem 6. ==== Genealogie (Objekty dokončení) ==== * Využijte následující třídu pro reprezentaci rodinných vztahů class Person: def __init__(self, name, sex): self.name = name self.sex = sex self.children = [] self.parents = [] # parents of this node self.partner = None # partner (=husband/wife of this node) def addChild(self, node): self.children.append(node) def addParent(self, node): self.parents.append(node) def setPartner(self, node): self.partner = node def __repr__(self): s = "Female" if self.sex == 'F' else "Male" return self.name + " " + s * Každá osoba může mít více potomků a max. jednoho partnera (manžela/manželku) * Třída by měla obsahovat: * Seznam potomků, odkaz na rodiče, a partnera * Metody pro manipulaci s těmito prvky (např. addChild, setPartner ..) * Vytvořte objekt Tree - genealogický strom, který bude obsahovat seznam všech lidí a bude umět přidávat lidi i vztahy mezi nimi. * Objekt Tree otestujte přidáním 4 objektů: dva partnery a dvě děti. * Otestujte, zda byly vytvořeny správné vazby, tj. aby objekty děti ukazovaly na rodiče a naopak. * Napište funkce pro: * nalezení všech vnuků dané osoby * nalezení všech vnuček dané osoby * nalezení všech babiček dané osoby * Rozšiřte předchozí kód o načítání ze souboru: * na každém řádku je jeden záznam * záznam pro rodiče-děti: ''P name1 name2 sex1 sex2'' značí že osoba ''name1'' je rodičem osoby ''name2''. ''sex1'' a ''sex2'' označují pohlaví těchto osob (buď F nebo M) * záznam pro partnery: ''M name1 name2 sex1 sex2'' značí že osoby ''name1'' a ''name2'' jsou partneři, ''sex1'' a ''sex2'' jsou opět F nebo M Vstupní soubor family.txt: M Jana Jan F M P Jana Martin F M P Jana Robert F M P Robert Gabriel M M P Robert Oleg M M P Robert Ondrej M M P Martin Jiri M M P Martin Rudolf M M P Jan Petra M F P Jan Uxana M F P Uxana Klara F F P Uxana Jakub F M P Uxana Adam F M P Petra Alex F M P A C M M P A D M F P D K F F P C J M M P C I M F P C H M M P B E F F P B F F M P B G F F Schéma rodiny ve family.txt: * Červeně: females * Modrá hrana: partneři {{courses:b3b33alp:cviceni:family.png?800|}} ===== Prémie navíc: zobrazení přes dot format ===== Uložení načtených dat do '[[ https://en.wikipedia.org/wiki/DOT_(graph_description_language) | Dot ]]' souboru, který lze pak vykreslit do png nástrojem **dot** z balíku nástrojů [[http://www.graphviz.org/|Graphviz]]: dot -Tpng family.dot > family.png Příklad family.dot: digraph G { Jana[ color=red]; Jana->Martin [label="child"]; Jana->Robert [label="child"]; Jana->Jan[color=blue; penwidth=4]; Jan[ color=green]; Jan->Petra [label="child"]; Jan->Uxana [label="child"]; Jan->Jana[color=blue; penwidth=4]; Martin[ color=green]; Martin->Jiri [label="child"]; Martin->Rudolf [label="child"]; Martin->Jana [style=dashed]; ... } ==== Binární halda ==== [[https://en.wikipedia.org/wiki/Binary_heap | Binární halda ]] je binární stromová datová struktura. Je tvořena uzly, které mají max. dva potomky (levý a pravý potomek) (odtud přídavné jméno binární), pričemž potomek je opět uzel. Její důležitou vlastností je, že: * hodnota každého uzlu je **rovna nebo menší** než hodnoty jejich potomků. * Pokud je tato vlastnost splněna tak platí, že prvek v tzv. kořenu stromu obsahuje **nejmenší** prvek mezi všemi prvky. * **V tomto cvičení budeme předpokládat tuto variantu.** * Takové haldě se někdy říká min-halda. Binární haldu lze samozřejmě realizovat i s opačnou vlastností: * hodnota každého uzlu je **rovna nebo větší** než hodnoty jejich potomků. * Pokud je tato vlastnost splněna tak platí, že prvek v tzv. kořenu stromu obsahuje **největší** prvek mezi všemi prvky. * Takové haldě se říká max-halda. Použití binární haldy: * Pro realizaci prioritní fronty, v důsledku toho např. pro hledání cest v grafech, mapách, plánování pohybu robotů {{courses:b3b33alp:cviceni:heap.png?400|}} === Binární halda: vyjmutí nejmenšího prvku === Předpokládejme, že máme existující binární haldu. Při vyjmutí prvky stačí vzít prvek v kořeni stromu, neboť ten již z definice obsahuje nejmenší hodnotu mezi všemi uzly. Po odebrání prvku je ale nutné zbylé prvky přeskupit a určit nový kořen haldy. Postup je: * Vyjmout prvek z kořene haldy ( prvek s nejmenší hodnotou ) * Vzít poslední prvek v poslední úrovni a přesunout na pozici kořene. * Nyní je třeba nahrat prvky v haldě tak, aby byla splněna vlastnost min-haldy. Jelikož budeme začínat od kořene a procházet strom směrem dolu, říká se tomuto postupu tzv. bubble-down. ==Bubble-down:== * Předpokládejme, že jsme v uzlu $U$. * Porovnáme hodnotu $U$, $U$.left a $U$.right. Pokud je splěna vlastnost min-haldy (tj. hodnota $U$ je menší nebo rovna hodnotám jejích potomků), končíme. * Pokud ne, vybereme toho potomka, který je menší než $U$. Vyměníme hodnotu $U$ s tímto potomek. * Pokračujeme bubble-down z tohoto potomka. * Algoritmus končí, pokud už jsme narazili na uzel bez potomka. === Binární halda: vložení prvku === Předpokládejme, že máme existující binární haldu. Vložení prvku se provede takto: ===Bubble-up=== * Vložíme prvek na poslední nejpravější místo v poslední úrovni. * Porovnáme hodnotu tohoto prvku s jeho rodičem. Pokud je splněna vlastnost haldy (tj. u min-haldy: hodnota prvku je větší nebo rovna hodnotě jeho rodiče), pak končíme. * Pokud ne, vyměníme hodnotu prvku za hodnotu rodiče a opakujeme tento postup od změněného rodiče. Tento algoritmus se nazývá bubble-up, jelikož při něm procházíme haldu ze spodní úrovně nahoru. ==== Realizace binární haldy na poli ==== Nejjednodušší realizací binární haldy je implementaci na poli. Použijeme jednoduchý trik: * Nechť uzel má v poli index $i$. * Jeho levý potomek má v poli index $2i+1$. * Jeho pravý potomek má v poli index $2i+2$. {{courses:b3b33alp:cviceni:heap1.png?200|}} * Jaký je index rodiče, pokud má potomek index v poli $i$? === Implementace haldy z přednášky === # Implementace haldy # # http://interactivepython.org/runestone/static/pythonds/Trees/BinaryHeapImplementation.html # Jan Kybic, 2016 class MinHeap: """ binarni halda __init__ konstruktor """ def __init__(self): self.heap = [] # indexujeme od nuly def bubble_up(self,i): """ probubla prvek i nahoru, zajisti splneni podminek haldy """ while i>0: j=(i-1)//2 # index rodice if self.heap[i] >= self.heap[j]: break self.heap[j],self.heap[i]=self.heap[i],self.heap[j] i = j def insert(self,k): """ vloz prvek do haldy """ self.heap+=[k] self.bubble_up(len(self.heap)-1) def peek(self): """ vrati nejmensi prvek """ return self.heap[0] def size(self): """ vrati pocet prvku v halde """ return len(self.heap) def is_empty(self): """ je halda prazdna? """ return self.size()==0 def bubble_down(self,i): """ probublej prvek dolu """ n=self.size() while 2*i+1 < n: j=2*i+1 # zjisti index mensiho syna if j+1 < n and self.heap[j] > self.heap[j+1]: j+=1 if self.heap[i]>self.heap[j]: self.heap[i],self.heap[j]=self.heap[j],self.heap[i] i=j def pop(self): """ odebere nejmensi prvek a uprav haldu """ element=self.heap[0] self.heap[0]=self.heap[-1] self.heap.pop() # smaz posledni prvek self.bubble_down(0) return element ==== Implementace funkce delete === Implementujte metody pro odebrání prvku na pozici i z binární haldy: * Metodu pojmenujte ''delete(i)'' * metoda dále smaže tento prvek z haldy * ošetřete tuto metodu tak, aby ji bylo možné volat i na prázdnou haldu, případně pokud je i větší než velikost haldy Pomocí této funkce smažte z haldy vytvořené z pole všechna sudá čísla (Nejdříve haldu vytvořte se všemi čísly a pak smažte všechna sudá čísla z haldy): pole=[10,21,7,11,31,6,1,-11,31,42,-12,80,25,-7,-12,9,14] ==== Karty v haldě ==== * Upravte implementaci haldy tak, aby byla realizována min-halda s kartami ve formátu cvičení 7 příklad 6. * Vytvořte haldu z následujících karet: cards = [[0, 'Q'], [2, '6'], [1, 'K'], [1, '8'], [2, '10'], [2, '4'], [3, '4'], [0, '4'], [1, '3'], [2, '5'], [0, 'K'], [3, 'A'], [1, 'J'], [0, '3'], [0, '9']] * V cvičení 8 jsme pro porovnání karet využívali funkci index a dvojího porovnání (nejdříve barvu a pak hodnotu). Nyní definujte pořadí pomocí asociativního pole a operací sčítání a násobení. ==== Asociativní pole a římská čísla ==== * Využijte následující asociativní pole k převodu římského čísla na dekadické číslo: conv={'I':1,'V':5,'X':10,'L':50,'C':100,'D':500,'M':1000} * Převeďte na číslo např. MCMXCIX ===== Domácí úkol =====