====== Cvičení 8: Fronta, zásobník, objekty ====== ==== Dekódování zprávy ==== * Dekódujde zprávu ze standardního vstupu pomocí zásobníku: * Písmeno znamená push znaku na zásobník * Hvězdička znamená pop znaku ze zásobníku na výstup * Mezery se ignorují * Dekódujte následující vstup TE*A*QYS***SEU****NI*O** ==== Flood fill ==== * Napište program, který v zadané matici nahradí souvislou oblast 0 ze zadaného bodu hodnotou 2. * Matici vezměte jako vnitřní proměnnou: m=[ [0,0,1,0,0,1,0,0,0,0], [0,0,1,0,0,1,0,0,0,0], [0,0,1,1,0,1,0,0,0,1], [0,0,1,0,0,0,1,0,1,0], [0,0,1,0,0,0,0,1,0,0], [0,0,1,1,0,1,0,0,0,0], [0,0,1,0,1,1,1,1,0,0], [0,0,1,0,0,1,0,1,1,1], [0,0,1,0,0,1,0,0,0,0], [0,0,1,0,0,1,0,0,0,0] ] * Program si načte počáteční bod ze standardního vstupu * Do zásobníku vloží vstupní bod * Opakuje, dokud není zásobník prázdný: * uloží si hodnotu (x, y) prvního prvku v zásobníku * odstraní první prvek ze zásobníku * pokud je hodnota matice v bodě (x, y) rovna 0, vloží do zásobníku: * souřadnice (x-1,y),(x+1,y),(x,y-1),(x,y+1), pokud jsou v mezích rozměrů matice * Vytiskněte výslednou matici * Program otestujte pro vstupy: 4,4 a 9,9 * Co by se stalo, pokud byste na zásobník vložili i body (x-1,y-1),(x+1,y+1),(x+1,y-1),(x-1,y+1)? * Jaká je složitost tohoto algoritmu? Uměli byste tento algoritmus zefektivnit, aby nevkládal jedno pole matice do zásobníku vícekrát? ==== Fronta ==== * Přeměňte řešení úlohy //Flood fill// změňte zásobník na frontu. * Postupnou animací zjistěte jak se změnilo vyplňování prostoru * Zjistěte, zda potřebuje více paměti zásobník, nebo fronta. Otestujte i na větším prostoru. ==== Objekt komlexní číslo ==== Třídy pro komplexní čísla: * Třída obsahuje dvě proměnné ''real'' a ''imag'' * Konstruktor (metoda ''_init_()'') nastavuje tyto proměnné defaultně na 0 * Pro přímý výpis funkcí print je vhodné definovat metodu ''_repr_'', která vrací string * **Pozor: init a repr má v názvu dvě podtržítka!!! ** class Complex: def __init__(self, real=0, imag=0): self.real = real self.imag = imag def amplitude(self): return (self.real*self.real + self.imag*self.imag)**(1/2) def add(self, rhs): self.real += rhs.real self.imag += rhs.imag def sub(self, rhs): self.real -= rhs.real self.imag -= rhs.imag def __repr__(self): sign = "+"; if (self.imag < 0): sign = "-"; return str(self.real) + sign + str(abs(self.imag)) + "i" def mul(self, rhs): r = self.real*rhs.real - self.imag*rhs.imag; i = self.real*rhs.imag + self.imag*rhs.real; self.real = r self.imag = i a = Complex() print("a=",a) b = Complex(1,-1) print("b=",b) a.add(b) print("a=",a) a.mul(b) print("a=",a) print("|a|=",a.amplitude()) print("|b|=",b.amplitude()) ===== Témata k procvičení ===== ==== Inverzní permutace ==== * Pokud pole o délce $N$, obsahuje všechna čísla od $0$ do $N-1$ právě jednou, pak toto pole kóduje permutaci tak, že první prvek se zobrazí na místo, kde se v poli nachází $0$, druhý prvek na místo, kde se v poli nachází $1$, atd. * Pole ''[0, 1, 2, 3]'' kóduje identickou, tzv. jednotkovou, permutaci o čtyřech prvcích, * Pole ''[3, 2, 1, 0]'' kóduje otočení prvků v poli. * Napište program, který načte z jednoho řádku standardního vstupu vektor reprezentující permutaci a najde a vytiskne inverzní permutaci, tj. permutaci, která převede zadanou permutaci na jednotkovou. * Inverzní permutace k permutaci ''[2, 0, 1]'', je permutace ''[1, 2, 0]'', neboť první permutace zobrazí 0->2 a druhá permutace 2->0, obdobně 1->0, druhá permutace 0->1; první 2->1 a druhá 1->2. ===== Domácí úkol =====