Table of Contents

2a - Analýza systému a využití UML

  1. Úvod do analýzy a využití UML
  2. Základní prvky UML
  3. Převod zadání do UML
  4. Převod UML do kódu

Úvod do analýzy a využití UML

Cílem je vysvětlit jednotlivé body v analýze systému a ukázat, kterou částí se budeme v rámci OMO zabývat. Hlavní rozdělení je:

  1. Byznys analýza (BA)
  2. Softwarová analýza (SA)
BA a SA společně tvoří projektovou dokumentaci.
1. BA
2. SA

Základní prvky UML (ADM)

  1. Class, interface, enum
  2. Vazby, dědičnost
  3. Násobnost
Zkuste najít odpovědi na následující otázky:
  1. Jaké jsou rozdíly mezi značením atributů + nebo -?
  2. Jaké metody je zbytečné v diagramu naznačovat?
  3. Jaký je rozdíl mezi jednosměrnou a obousměrnou vazbou? Zkuste vymyslet výhody i nevýhody.

Zpracování textu do ADM modelu

Systém pro správu elektronických zařízení v domácnosti

Tato třída slouží jako základ pro všechna elektronická zařízení v systému. Obsahuje následující atributy: id (int) - Unikátní identifikátor zařízení. name (string) - Název zařízení. status (enum) - Stav zařízení, který může být jedním z následujících hodnot: ON, OFF, STANDBY. Kromě toho třída Device obsahuje metody pro zapínání (turnOn()) a vypínání (turnOff()) zařízení.

Tato abstraktní třída rozšiřuje třídu Device a přidává atribut ipAddress (string), který reprezentuje IP adresu zařízení. Obsahuje metody pro připojení (connectToNetwork()) a odpojení (disconnectFromNetwork()) zařízení ze sítě.

Tato třída rozšiřuje třídu SmartDevice a má navíc atribut brightness (int), který umožňuje nastavit jas žárovky. Obsahuje metodu pro nastavení jasu (setBrightness(brightness: int)).

Tato třída také rozšiřuje třídu SmartDevice a obsahuje atribut temperature (float), který reprezentuje nastavenou teplotu termostatu. Obsahuje metodu pro nastavení teploty (setTemperature(temperature: float)).

Třída Controller obsahuje atribut devices, který je seznamem elektronických zařízení. Obsahuje metody pro přidání (addDevice(device: Device)) a odebrání (removeDevice(device: Device)) zařízení z tohoto seznamu. Dále obsahuje metodu pro ovládání všech zařízení zároveň (controlAllDevices()).

Rozhraní RemoteControl definuje dvě metody, které musí být implementovány třídami, které toto rozhraní používají. Jedná se o metody pro zapínání (turnOnDevice(device: Device)) a vypínání (turnOffDevice(device: Device)) zařízení.

Třída MobileApp rozšiřuje třídu Controller a implementuje rozhraní RemoteControl. Tím umožňuje ovládat zařízení pomocí mobilní aplikace. Obsahuje metody pro zapínání a vypínání zařízení, stejně jako metodu pro ovládání všech zařízení zároveň.

Můžete použít jakýkoliv nástroj pro tvorbu UML:
  1. DrawIO: https://draw.io
  2. Umrello UML modeler: https://umbrello.kde.org/

Zpracování návrhu z bodu 3 do kódu