Tato stránka je oficiálním zdrojem informací pro studenty předmětu B4M39MMA oboru Počítačová grafika magisterského programu Otevřená informatika na Fakultě elektrotechnické Českého vysokého učení technického v Praze. Předmět je zajišťován Katedrou počítačové grafiky a interakce (K13139). Praktickou část předmětu zajišťuje Institut intermédií (IIM) při FEL ČVUT v Praze.
| Přednáška: | čtvrtek 12.45 | T2:C3-51 |
| Cvičení: | čtvrtek 14.30 | T2:H1-24c, dveře H1-25 (IIM - halové laboratoře FEL) |
| Přednášející: | Ing. Roman Berka, Ph.D. - berka [at] fel.cvut.cz | |
| Cvičící: | Ing. Ondřej Slabý - slabyon3 [at] fel.cvut.cz | |
| Rozsah: | 2p | 2l |
| Rozvrh: | B4M39MMA |
Předmět je zaměřen na výklad metod používaných v oblasti počítačové animace. Studenti získají přehled o algoritmech a metodách reprezentace typických problémů v oblasti počítačové animace (inverzní kinematika, animace lidské postavy, dynamika aj.) Část předmětu je též zaměřena na principy kreativních postupů při vytváření zvuku a videa jako součásti audio-vizuálních projektů. V předmětu zazní i několik přednášek popisujících vybrané problémy z oblasti technologií pro filmovou produkci (MOCAP, Stereoskopický obraz, aj.).
Cílem předmětu je poskytnout informace o metodách řešení typických problémů v projektech z oblasti počítačové animace, virtuální reality a filmové produkce. Snahou je ukázat teoretický základ metod používaných v těchto oblastech a umožnit studentům, aby si tyto probrané techniky mohli sami vyzkoušet v rámci semestrálních projektů.
V průběhu semestru studenti navštěvují přednášky a cvičení. Kromě toho pracují na zadaných tématech a vypracovávají semestrální úlohy v podobě implementace řešeného problému doprovázené dokumentací v určeném formátu a podpořené osobní prezentací před ostatními studenty.
V době cvičení jsou se studenty organizovány konzultace k semestrálním úlohám a v části cvičení probíhá kurz v prostředí Unreal Engine zaměřený na tvorbu scén a zejména kódování řídících algoritmů v tomto prostředí. V rámci cvičení proběhne i výsledná prezentace úloh, která může mít formu jedné ucelené kompozice, kde výstupy z jednotlivých úloh spolupracují a doplňují se. Tento způsob práce podporuje vzájemnou komunikaci a smysl pro týmovou spolupráci, současně umožňuje studentům sledovat práci ostatních na jejich úlohách a prakticky si vyzkoušet i další postupy než jen ty, které potřebují pro řešení své úlohy.
Cvičení budou probíhat v laboratoři Institutu intermédií.
Základy fyziky z oblasti kinematiky, dynamiky hmotného bodu a tuhého tělesa. Schopnost programovat v jazyce C++.
| Pořadí | Téma | Odkaz |
|---|---|---|
| 1 | svátek - volný den | - |
| 2 | Počítačová animace a její popis | 01-intro-tools.pdf |
| 3 | Dynamika, částicové systémy | 02-dynamics.pdf |
| 4 | Fluidní dynamika v počítačové animaci | 03-fluid-dynamics.pdf |
| 5 | Modelování šatů | 04-cloth-animation.pdf |
| 6 | Modelování a animace lidské tváře | 05-facial-animation.pdf |
| 7 | Inverzní kinematika | 06-inverse-kinematics.pdf |
| 8 | Systémy pro zachytávání pohybu MOCAP | 07-motion-capture.pdf |
| 9 | Animace davu | 08-animation-of-crowd.pdf |
| 10 | LOD v počítačové animaci | 09-lod.pdf |
| 11 | Řízení animace, umělý život | 10_artificial_life.pdf |
| 12 | Produkční řetězec a techniky kompozice videa | 12-production_flow.pdf |
| 13 | Vybrané problémy filmového post-produkčního procesu. | host |
| 14 | Stereoskopické zobrazování | 11-stereoscopic_projection.pdf |
Cvičení budou vedena jako konzultace k realizaci semestrálních projektů a jako kurz programování v prostředí Unreal Engine.
| 1 | Svátek | ||
| 2 | Úvod do předmětu, zadání semestrálních úloh. | ||
| 3 | UI UE, základní úvod do prostředí Unreal Engine 5. | ||
| 4 | API UE, úvod do API Unreal Engine 5. | Ukázkový plugin Projekt ze cvičení | |
| 5 | Dynamika, simulace pohybu tuhého tělesa. | Dynamika (šablona projektu) Dynamika (dokončeno) | |
| 6 | Fluidní dynamika, návrh dynamické simulace tekutiny. | Tekutiny (šablone projektu) Tekutiny (dokončeno) | Prezentace |
| 7 | Šaty, model pro simulaci látky. | Látka (šablona projektu) Látka (dokončeno) | Prezentace |
| 8 | Tvář, animace a řízení modelu tváře. | Tvář (šablona projektu) Tvář (dokončeno) | Prezentace |
| 9 | Check point | ||
| 10 | IK, inverzní kinematika modelu. | IK (šablona projektu) IK (dokončeno) | Prezentace |
| 11 | Dav, simulace davu - návrh simulátoru. | Dav (šablona projektu) Dav (dokončeno) | Prezentace |
| 12 | MOCAP, sběr a nahrávání pohybových dat. | Mocap data | Prezentace |
| 13 | MOCAP, používání pohybových dat. | ||
| 14 | Prezentace semestrálních úloh. |
Pro plnění úloh na jednotlivých cvičeních se bude používat následující software.
Podmínkou k získání zápočtu je odevzdání semestrální práce a její prezentace na konci semestru. Zkouška je povinná.
Celkem může student získat během semestru 100 bodů a z toho:
Klasifikace je pak dána tabulkou:
| 90-100 | A výborně |
| 80-89 | B velmi dobře |
| 70-79 | C dobře |
| 60-69 | D uspokojivě |
| 50-59 | E dostatečně |
| 0-49 nebo nesplnění podmínek k zápočtu | F nedostatečně |
Okruhy otázek ke zkoušce PDF.
Jak má formálně semestrální práce vypadat, najdete zde: Formální požadavky
Navrhněte a implementujte některý z níže uvedených modelů ve formě objektu nebo pluginu v prostředí Unreal Engine. Úlohu je možné implementovat i v jiném prostředí (např. Unity) po dohodě s cvičícím. Projekt vypracujte v jedno nebo dvoučlenném týmu.
Odevzdávání
Hotové semestrální projekty odevzdejte cvičícímu (Ing. Ondřej Slabý - slabyon3 [at] fel.cvut.cz), a to buď formou archivu - ten můžete zaslat e-mailem, nebo odevzdat na posledním cvičení. Druhá možnost je zaslat odkaz na repozitář, kde máte projekt uložený (např. GitLab) vč. případné větve/commitu, pokud se liší od výchozí. Odevzdávejte alespoň týden před zkouškovým termínem, na který se chcete hlásit.
Nezapomeňte odevzdat jak kód, tak zprávu.
| Skupina úloh | Konkrétní úloha | Řešitel úlohy | Hodnocení (body) | |
|---|---|---|---|---|
| 1. | Implementace IK solveru. | Šádek, Lhota | 53 | |
| Testovací aplikace pro simulaci látek/tkanin. | ||||
| 2. | sukénka na tanečnici | |||
| 3. | protržení plátna nárazem objektu | Sakači | - | |
| Model tváře | ||||
| 4. | řízení pomocí významných bodů | |||
| 5. | parametrizace daty z MOCAPu | |||
| 6. | převod reálné masky na model | |||
| Simulace davu s detekcí objektů v kolizní vrstvě. | ||||
| 7. | pohyb po městě v MHD | |||
| 8. | dav na náměstí | Gargula | 44 | |
| 9. | krizová situace | Pončák | ||
| Simulace tekutin. | ||||
| 10. | simulace vodopádu 1 | Němec, Reinhold | 57 | |
| 11. | simulace vodopádu 2 | Kolář | 56 | |
| 12. | příboje na pláži | Profota | - | |
| 13. | jezu | |||
| 14. | voda unikající z přehrady (rybníka) | |||
| 15. | tornádo | |||
| 16. | písek | Langová, Papay | 59 | |
| Simulace exploze | ||||
| 17. | odletující trosky | |||
| 18. | srážka asteroidů | |||
| Simulace objektů ve stavu bez tíže | ||||
| 19. | kapky vody (kapaliny) | |||
| 20. | pevné objekty s různou tuhostí |