====== B4M39MMA – Multimédia a počítačová animace ====== [[http://dcgi.felk.cvut.cz/|{{https://vyuka.iim.cz/_media/y39mm1:dcgicoloralphasmall.png|Katedra počítačové grafiky a interakce}}]] ===== Multimédia a počítačová animace (B4M39MMA) ===== Tato stránka je oficiálním zdrojem informací pro studenty předmětu B4M39MMA oboru Počítačová grafika magisterského programu Otevřená informatika na [[http://www.fel.cvut.cz/cz/|Fakultě elektrotechnické Českého vysokého učení technického v Praze]]. Předmět je zajišťován [[http://dcgi.felk.cvut.cz/ |Katedrou počítačové grafiky a interakce]] (K13139). Praktickou část předmětu zajišťuje [[http://www.iim.cz|Institut intermédií]] (IIM) při FEL ČVUT v Praze. | Přednáška: | čtvrtek 12.45 | T2:C3-51 | | Cvičení: | čtvrtek 14.30 | T2:H1-24c, dveře H1-25 (IIM - halové laboratoře FEL) | | Přednášející: | Ing. Roman Berka, Ph.D. - berka [at] fel.cvut.cz | | Cvičící: | Ing. Ondřej Slabý - slabyon3 [at] fel.cvut.cz | | Rozsah: | 2p | 2l | | Rozvrh: | [[https://fel.cvut.cz/cz/education/rozvrhy-ng.B221/public/html/predmety/46/98/p4698006.html|B4M39MMA]] | | ===== Odkazy ===== * [[http://dcgi.felk.cvut.cz/cs/study/akademicka_pravidla|Akademická pravidla]] Katedry počítačové grafiky a interakce: * Stránky předmětu [[https://www.fel.cvut.cz/cz/education/bk/predmety/46/98/p4698006.html | B4M39MMA]] v bílé knize. ===== Anotace ===== Předmět je zaměřen na výklad metod používaných v oblasti počítačové animace. Studenti získají přehled o algoritmech a metodách reprezentace typických problémů v oblasti počítačové animace (inverzní kinematika, animace lidské postavy, dynamika aj.) Část předmětu je též zaměřena na principy kreativních postupů při vytváření zvuku a videa jako součásti audio-vizuálních projektů. V předmětu zazní i několik přednášek popisujících vybrané problémy z oblasti technologií pro filmovou produkci (MOCAP, Stereoskopický obraz, aj.). ==== Cíl předmětu ==== Cílem předmětu je poskytnout informace o metodách řešení typických problémů v projektech z oblasti počítačové animace, virtuální reality a filmové produkce. Snahou je ukázat teoretický základ metod používaných v těchto oblastech a umožnit studentům, aby si tyto probrané techniky mohli sami vyzkoušet v rámci semestrálních projektů. ==== Náplň předmětu ==== V průběhu semestru studenti navštěvují přednášky a cvičení. Kromě toho pracují na zadaných tématech a vypracovávají semestrální úlohy v podobě implementace řešeného problému doprovázené dokumentací v určeném formátu a podpořené osobní prezentací před ostatními studenty. V době cvičení jsou se studenty organizovány konzultace k semestrálním úlohám a v části cvičení probíhá kurz v prostředí Unreal Engine zaměřený na tvorbu scén a zejména kódování řídících algoritmů v tomto prostředí. V rámci cvičení proběhne i výsledná prezentace úloh, která může mít formu jedné ucelené kompozice, kde výstupy z jednotlivých úloh spolupracují a doplňují se. Tento způsob práce podporuje vzájemnou komunikaci a smysl pro týmovou spolupráci, současně umožňuje studentům sledovat práci ostatních na jejich úlohách a prakticky si vyzkoušet i další postupy než jen ty, které potřebují pro řešení své úlohy. Cvičení budou probíhat v laboratoři [[https://www.iim.cz | Institutu intermédií]]. ==== Požadavky na vstupní znalosti ==== Základy fyziky z oblasti kinematiky, dynamiky hmotného bodu a tuhého tělesa. Schopnost programovat v jazyce C++. ==== Harmonogram přednášek ==== ^ Pořadí ^ Téma ^ Odkaz ^ ^ 1 |**Počítačová animace a její popis**| {{ :courses:b4m39mma:mma_private:01-intro-tools.pdf | 01-intro-tools.pdf}} | ^ 2 |**Dynamika, částicové systémy**| {{ :courses:b4m39mma:mma_private:02-dynamics.pdf |02-dynamics.pdf}} | ^ 3 |**Fluidní dynamika v počítačové animaci**| {{ :courses:b4m39mma:mma_private:03-fluid-dynamics.pdf |03-fluid-dynamics.pdf}} | ^ 4 |**Modelování šatů**| {{ :courses:b4m39mma:mma_private:04-cloth-animation.pdf |04-cloth-animation.pdf}} | ^ 5 |**Modelování a animace lidské tváře**| {{ :courses:b4m39mma:mma_private:05-facial-animation.pdf |05-facial-animation.pdf}} | ^ 6 |**Modelování a animace lidské tváře - dokončení**| - | ^ 7 |**Inverzní kinematika**| {{ :courses:b4m39mma:mma_private:06-inverse-kinematics.pdf |06-inverse-kinematics.pdf}} | ^ 8 |**Systémy pro zachytávání pohybu MOCAP** | {{ :courses:b4m39mma:mma_private:07-motion-capture.pdf | 07-motion-capture.pdf}} | ^ 9 | svátek - volný den| - | ^ 10 |**Animace davu**| {{ :courses:b4m39mma:mma_private:08-animation-of-crowd.pdf | 08-animation-of-crowd.pdf}} | ^ 11 | **LOD v počítačové animaci ** | {{ :courses:b4m39mma:mma_private:09-lod.pdf | 09-lod.pdf}} | ^ 12 | **Řízení animace, umělý život**| {{ :courses:b4m39mma:mma_private:10_artificial_life.pdf |10_artificial_life.pdf}} | ^ 13 |**Stereoskopické zobrazování**| {{ :courses:b4m39mma:mma_private:11-stereoscopic_projection.pdf |11-stereoscopic_projection.pdf}} | ^ 14 |**Produkční řetězec a techniky kompozice videa**| {{ :courses:b4m39mma:mma_private:12-production_flow.pdf | 12-production_flow.pdf}} | ==== Harmonogram cvičení ==== Cvičení budou vedena jako konzultace k realizaci semestrálních projektů a jako kurz programování v prostředí Unreal Engine. | 1 | **Úvod do předmětu**, zadání semestrálních úloh. | | | | 2 | **UI UE** Základní úvod do prostředí Unreal Engine 5. | | | | 3 | **API UE** Úvod do API Unreal Engine 5. | {{ :courses:b4m39mma:lennardjonesplugin.zip | UE5 Ukázkový plugin}} | | | 4 | **Dynamika** Ukázka: Simulace pohybu tuhého tělesa. | {{ :courses:b4m39mma:cv3_dynamika_template.zip | Dynamika (šablona)}} {{ :courses:b4m39mma:mma_private:cv3_dynamika.zip |Dynamika (úplné) }} | {{ :courses:b4m39mma:mma_private:cv3-dynamika.pdf |Prezentace}} | | 5 | **Fluidní dynamika** Návrh dynamické simulace tekutiny. | {{ :courses:b4m39mma:cv4_tekutiny_template.zip | Tekutiny (šablona)}} {{ :courses:b4m39mma:mma_private:cv4_tekutiny.zip | Tekutiny (úplné)}} | {{ :courses:b4m39mma:mma_private:cv4-tekutiny.pdf |Prezentace}} | | 6 | **Šaty** Model pro simulaci látky. | {{ :courses:b4m39mma:cv5_latka_template.zip | Látka (šablona)}} {{ :courses:b4m39mma:mma_private:cv5_latka.zip |Látka (úplné)}} | {{ :courses:b4m39mma:mma_private:cv5-latka.pdf | Prezentace}} | | 7 | **Tvář** Animace a řízení modelu tváře. | {{ :courses:b4m39mma:cv6_tvar.zip | Tvář}} | | 8 | Check point | | | 9 | Svátek | | | 10 | **IK** Inverzní kinematika modelu. | {{ :courses:b4m39mma:cv7_ik_template.zip | IK (šablona)}} {{ :courses:b4m39mma:mma_private:cv7_ik.zip | IK (úplné)}} |{{ :courses:b4m39mma:mma_private:cv7-ik.pdf |Prezentace}} | | 11 | **MOCAP.** Sběr a nahrávání pohybových dat. | | {{ :courses:b4m39mma:mma_private:cv8_mocap1.pdf | Prezentace}} | | 12 | **MOCAP.** Používání pohybových dat. | {{ :courses:b4m39mma:cv9_mocap_data.zip | Nahraná data (c3d)}} | | 13 | **Dav.**  Simulace davu - návrh simulátoru. | {{ :courses:b4m39mma:cv10_dav_template.zip |Simulace davu (šablona)}} {{ :courses:b4m39mma:mma_private:cv10_dav.zip | Simulace davu (úplné)}} | | 14 | **Prezentace** semestrálních úloh. | | ==== Software na cvičení ==== Pro plnění úloh na jednotlivých cvičeních se bude používat následující software. * [[https://www.unrealengine.com/en-US/unreal-engine-5|Unreal Engine 5]] **verze 5.0.3** * Libovolné IDE pro Unrela Engine 5, např. * [[https://visualstudio.microsoft.com/downloads/|Microsoft Visual Studio 2022]] * [[https://www.jetbrains.com/rider/|JetBrains Rider]] ([[https://www.jetbrains.com/shop/eform/students|registrace pro studentskou licenci]]) * Autodesk MotionBuilder - 12. cvičení ([[https://www.autodesk.com/education/edu-software/overview|registrace pro studentskou licenci]]) * Podrobnosti ohledně získání softwaru najdete zde: [[courses:b4m39mma:motionbuilder|Licence pro Autodesk MotionBuilder]] ==== Kritéria hodnocení ==== Podmínkou k získání zápočtu je odevzdání semestrální práce a její prezentace na konci semestru. Zkouška je povinná. Celkem může student získat během semestru 100 bodů a z toho: * semestrální práce 60 bodů * zpráva (dokumentace) 20 bodů * prezentace 10 bodů * implementace 30 bodů * zkouška 40 bodů (u zkoušky je minimální počet bodů pro úspěšné absolvování 20 - test 10 z 20 a pohovor 10 z 20) Klasifikace je pak dána tabulkou: | 90-100 | A výborně | | 80-89 | B velmi dobře | | 70-79 | C dobře | | 60-69 | D uspokojivě | | 50-59 | E dostatečně | | 0-49 nebo nesplnění podmínek k zápočtu | F nedostatečně | Okruhy otázek ke zkoušce {{ :courses:b4m39mma:mma_private:okruhy3.pdf |PDF}}. Jak má formálně semestrální práce vypadat, najdete zde: [[courses:b4m39mma:requirements|Formální požadavky]] ==== Semestrální projekty ==== Zadání řeší týmy s max. 2 členy. Navrhněte a implementujte některý z níže uvedených modelů ve formě objektu nebo pluginu v prostředí Unreal Engine. Úlohu je možné implementovat i v jiném prostředí (např. Unity) po dohodě s cvičícím. Projekt vypracujte v jedno nebo dvoučlenném týmu. **Odevzdávání** Hotové semestrální projekty odevzdejte cvičícímu (Ing. Ondřej Slabý - slabyon3 [at] fel.cvut.cz), a to buď formou archivu - ten můžete zaslat e-mailem, nebo odevzdat na posledním cvičení. Druhá možnost je zaslat odkaz na repozitář, kde máte projekt uložený (např. GitLab) vč. případné větve/commitu, pokud se liší od výchozí. **Odevzdávejte alespoň týden před zkouškovým termínem, na který se chcete hlásit.** Nezapomeňte odevzdat jak kód, tak zprávu. ^ ^Skupina úloh ^Konkrétní úloha ^ Řešitel úlohy ^ Hodnocení (body) ^ | 1. | Implementace IK solveru. | | Peleška, Tošner | 43 | | | Testovací aplikace pro simulaci látek/tkanin. | | | | | 2. | | sukénka na tanečnici | Žižková, Veverková | 56 | | 3. | | protržení plátna nárazem objektu | | | | | Model tváře | | | | | 4. | | řízení pomocí významných bodů | | | | 5. | | parametrizace daty z MOCAPu | | | | 6. | | převod reálné masky na model | | | | | Simulace davu s detekcí objektů v kolizní vrstvě. | | | | | 7. | | pohyb po městě v MHD | | | | 8. | | dav na náměstí | Gruncl, Cicvárek | 43 | | | Simulace tekutin. | | | | | 9. | | simulace vodopádu | Kolář | 0 | | 10. | | příboje na pláži | Toman, Chaloupka | 50 | | 11. | | jezu | Varga, Arameleva | 48 | | 12. | | voda unikající z přehrady (rybníka) | | | | 13. | | tornádo | Wiesner, Papay | 0 | | 14. | | písek | | | | | Simulace exploze | | | | | 15. | | odletující trosky | | | | 16. | | srážka asteroidů | | | | | Simulace objektů ve stavu bez tíže | | | | | 17. | | kapky vody (kapaliny) | | | | 18. | | pevné objekty s různou tuhostí | | | | 19. | Simulace smažení sýru | | Kovaľ, Koudelková | 50 | ==== Materiály k tématům ==== === Inverzní kinematika === * {{https://documents.uow.edu.au/~/kwanwu/Honours-Thesis.pdf|Kwan W. Chin: Closed-form and generalized inverse kinematic solutions for animating the human articulated structure}} * {{http://summit.sfu.ca/item/5706|Welman: Inverse kinematics and geometric constraints for articulated figure manipulation}} * {{https://vyuka.iim.cz/_media/a4m39mma:files:watt-a-watt-land.pdf|Watt&Watt - pouze pro studenty MMA}} === MOCAP === * {{https://vyuka.iim.cz/_media/a4m39mma:files:p73-kadu.pdf|Kadu}} * {{https://vyuka.iim.cz/_media/a4m39mma:files:2006_muellerroeder_motiontemplates_sca.pdf|Müller}} * {{https://vyuka.iim.cz/_media/a4m39mma:files:cav1505.pdf|Qi}} * {{https://vyuka.iim.cz/_media/a4m39mma:files:p139-gleicher.pdf| Gleicher}} === Dynamika částic a fluidní dynamika === * {{http://users.telenet.be/brambi/Papers/PbM-Particle%20System%20Dynamics.pdf|Witkin: Physically Based Modeling: Principles and PracticeParticle System Dynamics}} * {{http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/0097849389900782| G.Miller: Globular dynamics: A connected particle system for animating viscous fluids}} * {{http://portal.acm.org/citation.cfm?id=383261|N. Foster: Practical animation of liquids}} * {{https://www.dgp.toronto.edu/~stam/reality/Research/pub.html|Jos Stam - web page}} === Modelování tváře a šatů === * {{http://cartesianos.com/geodoc/isprs2004/comm3/papers/257.pdf|A Zamirroshan: DESIGNING SOFTWARE FOR 3D OBJECT MODELLING USING DIGITAL CLOSE RANGE PHOTOGRAMMETRY}} * Federic I. Parke, Keith Waters: Computer Facial Animation, AK Peters,ISBN 1-56881-014-8, 1996, katederní knihovna === Animace davu === * [[http://dl.acm.org/citation.cfm?id=1272705|Pechano-2007]] * [[http://www.springerlink.com/index/GK682355V3212565.pdf|Ulicny-2001]] * [[http://scholar.google.com/scholar?hl=en&q=crowd+simulation+&btnG=Search&as_sdt=0%2C5&as_ylo=&as_vis=0|Google Schoolar]] === Hudba a zvuk === * [[http://scholar.google.com/scholar?hl=en&q=sound+visualization&btnG=Search&as_sdt=0%2C5&as_ylo=&as_vis=0|Google Schoolar]] === CAVE === viz [[https://vyuka.iim.cz/y39mm1:materialy_k_uloham|materiály k úlohám MM1]] === Ostatní === * [[https://vyuka.iim.cz/y39mm1:materialy_k_uloham|další odkazy]] * dále viz {{http://scholar.google.com/schhp?hl=en&tab=ws|google schoolar}}