====== Cvičení 7: Rekurze, třídění ======
==== Rekurze ====
Při rekurzivním volání volá funkce samu sebe. Aby nedošlo k nekonečné smyčce, musí toho volání obsahovat ukončovací podmínku. Obecně lze rekurzi zapsat
def funkce(promenna):
if (ukoncovaci podminka):
funkce(zmenena_promenna)
Pomocí rekurze můžeme například implementovat **for** cyklus:
def recursivePrint(index, array):
if (index < len(array) ):
print(array[index], end=' ' );
recursivePrint(index+1, array)
print(array[index], end=' ' );
a = []
for i in range(10):
a.append(i*i)
print("List je",a)
recursivePrint(0, a);
==== Úkol 1: binomický koeficient ====
* Napište funkci ''binomial(k,n)'', která počítá hodnotu $ n \choose k $
* Můžete využít vztah $ \binom{n}{k} = \binom{n-1}{k} + \binom{n-1}{k-1} $
* Počáteční podmínky $\binom{n}{0}=\binom{n}{n}=1$ a $\binom{n}{1}=\binom{n}{n-1}=n$
==== Úkol 2: výpočet Fibonacciho posloupnosti ====
Napište rekurzivní výpočet Fibonacciho posloupnosti. Pro tuto posloupnost platí:
* $F_n = F_{n-1} + F_{n-2}$
* První členy posloupnosti jsou $F_0 = 0$ a $F_1 = 1$.
==== Úkol 3: rychlejší výpočet Fibonacciho posloupnosti ====
Předchozí řešení je pomalé pro výpočet větších $n$. Důvodem je, že při rekurzivním volání dochází často k opakovanému výpočtu stejných členů posloupnosti.
{{courses:b3b33alp:cviceni:fibonaccistack.png?300|}}
Řešením je zapamatovat si již vypočítané hodnoty a ty použít:
* Funkce ''fib(n)'' si nejprve zjistí, jestli už je znám výsledek pro $n$
* Pokud ano, vrátí ho
* Pokud ne, vypočítá hodnotu posloupnosti pro $n$ a uloží ho do seznamu známých hodnot
* Známé hodnoty lze ukládat např. v globálním poli ''hint[]''
Napište funkci ''fibFast(n)'' pro zrychlený výpočet Fibonacciho posloupnosti
* Porovnejte časy výpočtu fib(100) a fibFast(100)
* Jak byste lépe alokovali pole ''hint''?
==== Úkol 4: narovnání ====
* Uvažujme pole, které může obsahovat jako prvky další pole, např.:
a=[1, 2, [3, [4, 5], 6, [7]], [8, 9], 10]
* Napište funkci flatten, která vytvoří jedno pole, které bude obsahovat všechny prvky z pole a vložené do tohoto pole.
* Výsledkem funkce $flatten(a)$:
[1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10]
* K testu prvku, zda je pole (list), použijte funkci type:
if type(x) is list:
==== Úkol 5: hanojské věže ====
Máme tři věže (označme je $A$,$B$ a $C$), na kterých je rozmístěno $n$ disků o různých velikostech. Vždy platí, že menší disk smí být položen na větší disk, ne naopak. Na začátku je všech n disků na věži $A$, přičemž jsou seřazeny podle velikosti (největší leží dole, nejmenší nahoře).
Cílem je přemístit disky tak, aby všechny ležely na věži $C$.
Podrobné vysvětlení řešení je ve videu [[https://www.youtube.com/watch?v=7M-FMkA4G4o|Hanojské věže]]
==== Úkol 6: třídění karet ====
Uvažujme [[ https://en.wikipedia.org/wiki/Playing_card#/media/File:Svg-cards-2.0.svg | hrací karty ]].
* Máme karty čtyř barev, každá barva má dále karty 2,3,4,5,6,7,8,9,10,J,Q,K,A
* Kartu budeme reprezentovat 1D polem, kde:
* první prvek je barva karty (0,1,2,3). Tento prvek bude ''int''
* druhý prvek je typu ''string'' a je to hodnota karty, tedy např. "Q" nebo "1"
* Příklad karty: ''[1,"1"], [2,"A"], [0,"K"]''
* Pořadí karet v dané barvě je toto: 2,3,4,5,6,7,8,9,10,J,Q,K,A, kde
* 2 má nejmenší hodnotu
* A má největší hodnotu
* platí že $2<3$, $3<4$, ... Q $<$ K, J $>$ 10, atd.
Napište funkci, který **vzestupně** třídí karty podle jejich barvy a podle jejich hodnoty.
* na vstupu je seznam (pole) karet
* funkce vrátí setříděné pole tak, že na začátku budou karty barvy 0, pak karty barvy 1,atd., přičemž v každé skupině budou karty setříděny podle jejich hodnot.
* Příklad:
cards = [ [3,"A"], [3,"Q"], [0,"2"], [1,"10"] ]
výsledek pro setřídění:
[ [0, "2"], [1, "10"], [3, "Q"], [3, "A"] ]
Seřaďte toto pole:
cards = [[0, 'Q'], [2, '10'], [1, 'K'],
[1, '8'], [2, '10'], [2, '4'],
[3, '4'], [0, '4'], [1, '3'],
[2, '5'], [0, 'K'], [3, '4'],
[1, 'J'], [0, '3'], [0, '9']]
===== Témata k procvičení =====
==== Expanze polynomu ====
Napište funkci, která vypíše expanzi polynomu $(x+y)^n$.
* Nápověda: $(x+y)^n = \sum_0^n {n \choose k} x^{n-k}y^k$
* Tip: místo výpisu může funkce vrátit pole reprezentující polynom (viz {{ https://cw.fel.cvut.cz/wiki/courses/b3b33alp/cviceni/t04 | cvičení 4}} )
==== Determinant matice ====
* rekurzivní výpočet determinantu pomocí kofaktorové metody můžeme rozvinout determinant podle řádku či podle sloupce, což je pro relativně malé matice celkem efektivní metoda. Například podle řádku i
$ \det \mathbf {A} =\sum _{j=1}^{n}\ {a}_{ij}{C}_{ij}$
kde $ {C}_{ij}$ jsou kofaktory, tedy $ {C}_{ij}$ je $ (-1)^{i+j}$ krát determinant matice, která vznikne z A odstraněním i-tého řádku a j-tého sloupce.
===== Domácí úkol =====
==== Lehká varianta ====
* Napište program **recurrent.py** pro výpočet následující rekurentní funkce:
* $R_n(x)=\frac{n}{x} \cdot R_{n-1}(x) + (-1)^n \cdot \frac{n+1}{n-1} \cdot R_{n-2}(x) + \frac{n-1}{2 x} \cdot R_{n-3}(x)$, přičemž
* $R_0(x)=-1$, $R_1(x)=x$ a $R_2(x)=-\frac{x+1}{3}$
* Program načte z první řádky standardního vstupu celé kladné číslo $n$ a z druhé řádky standardního vstupu reálné číslo $x$.
* Program na výstup vytiskne hodnotu $R_n(x)$.
* Ověření výsledku probíha s přesností na 8 desetinných míst.
* Program musí pracovat efektivně a umět spočítat hodnotu funkce $R$ i pro hodnoty n=100
* Program v souboru **recurrent.py** odevzdejte do odevzdávacího systému (úloha HW07).
Například pro vstup:
5
1.5
program vytiskne:
-40.14814814814815
pro vstup
20
-15.3
program vytiskne:
948.4876144737897
a pro vstup
50
44.4
program vytiskne:
-800555.6302016332
==== Těžká varianta ====
* Napište program **ubongo.py**, který si ze souboru se jménem prvního argumentu programu, přečte rozměr pole a díly, kterými má to pole zaplnit
* první řádek obsahuje dvě čísla //S// //R//, kde //R// je počet řádků a //S// je počet sloupců obdélníkového pole
* dále násluduje //R// řádků, kde
* 0 - definují volná pole v matici, která se mají vyplnit zadanými dílky
* -1 - definují obsazená pole, kam dílky nesmí zasahovat
* čísla na jednom řádku jsou oddělena jednou nebo více mezerami (použijte funkci "split()" bez parametrů).
* každý další řádek obsahuje popis jednoho dílku:
* jedna řádka obsahuje souřadnice čtverečků (x y), ze kterých je sestaven celý dílek
* souřadnice jsou uvedeny za sebou bez oddělovacích čárek a závorek
* jednotlivé souřadnice mohou být libovolně posunuty, dílek nemusí obsahovat čtverec se souřadnicemi (0,0)
* Program v souboru **ubongo.py** nalezne pokrytí volných polí matice dílky, které mohou být natočeny, ale nesmí být zrcadlově převráceny.
* Výstupem programu je pokrytí matice dílky, kdy plocha prvního dílku (zadaný v souboru hned za maticí volného místa) je vyplněna číslem 1, plocha druhého dílku (na další řádce za prvním dílkem) číslem 2, ...
* Notace pro popis dílků: je to seznam x y souřadnic.
* Pro T-dílek na obrázku je jeho popis: 0 0 1 0 2 0 1 1
{{:courses:b3b33alp:cviceni:blokus1.eps.png?200|}}
* Pro vstup
5 5
0 0 0 0 0
0 0 0 0 0
0 0 0 0 0
-1 0 0 0 0
-1 -1 0 0 0
0 0 0 1 0 2 1 2 2 2 2 1
0 0 0 1 1 1 2 1 2 0 2 2
0 0 1 0 1 1 1 2 1 3
0 2 1 2 2 2 1 1 1 0
Graficky znázorněné všechny dílky této úlohy:
1:{{:courses:b3b33alp:cviceni:ubongo-0.png?100|}}
2:{{:courses:b3b33alp:cviceni:ubongo-1.png?100|}}
3:{{:courses:b3b33alp:cviceni:ubongo-2.png?100|}}
4:{{:courses:b3b33alp:cviceni:ubongo-3.png?100|}}
program vytiskne:
4 3 3 3 3
4 4 4 2 3
4 2 2 2 1
-1 2 1 2 1
-1 -1 1 1 1