Table of Contents

8. Fotoeditory a formáty

Cílem druhé půlky semestru bude pochopit technické principy zpracování fotografie. Už víme, jak fotografii pořídit, teď nás bude zajímat, jak ji dále zpracovávat, ihned i v budoucnu, abychom z pořízeného snímku získali maximum.

K SAMOSTUDIU …

Pečlivě čtěte, nepřeskakujte, zkoušejte nastavení ve fotoaparátu, snímejte a pak pozorujte rozdíly na kvalitním počítačovém monitoru při maximálním zvětšení nabízeném fotoeditorem. Teprve pak uvidíte na vlastní oči, co se děje. Photoshop nabízí zvětšení 1600%, InDesign 4000%, atd. Nezoufejte, pokud nevlastníte jmenované softy. Výrobci digitálních fotoaparátů většinou nabízejí zdarma ke stažení (dříve na CD/DVD, třeba ještě příbuzní něco mají v šuplíku a nikdy to nenainstalovali) vlastní software. Většinou je ale použitelný jen pro přístroje uvedeného výrobce. Např. software od Nikonu neumí RAW od Canonu a naopak. Zoufalé, že? Aspoň že karty jsou kompatibilní! Tedy většinou. Nebojte se sáhnout po odlehčených (i cenově) verzích Ps. Umí toho hodně včetně RAW a vrstev. Není se potřeba ihned ztratit ve velkém a nadupaném (a drahém) Ps. A to nejlepší nakonec! Brněnský editor Zoner Photo Studio je fajn, i když jen pro Win… :(

V tomto cvičení se zaměříme na to, jaké fotografické formáty používat, na výhody a nevýhody, jak fotografie v počítači uložit a jaké jednotlivé volby s sebou nesou příslušné následky. Vedle samotných obrazových dat bývají s fotografií navíc uloženy ještě další údaje, takzvaná metadata. Povíme si o tom, co taková metadata typicky obsahují, jak je editovat a jak je dále využít. Na závěr si projdeme základní nastavení Photoshopu, se kterým budeme v dalších cvičeních pracovat.

Postupně projdeme celý “výrobní proces fotografie” od souboru staženého z fotoaparátu do počítače až k prezentaci výsledné fotografie.

Jelikož toto cvičení částečně předpokládá znalost procesu vzniku obrazu, které bude probíráno na přednášce až v následujících týdnech, projděte si prozatím alespoň velmi názorné a krátké vysvětlení na stránkách Bigshot fotoaparátu.

Dále je třeba zdůraznit, že v těchto cvičeních se zaměřujeme na rastrové formáty (pixely organizované v mřížce) a vektorové prvky (písmo, čáry, tvary) používáme pouze doplňkově.

Formáty

Jaké formáty používat?

JPEG ? PNG ? TIFF ? RAW ? PSD ?

Na tuto otázku neexistuje jednoduchá odpověď. Záleží na tom, co je v danou chvíli naším cílem. Jednou potřebujeme maximální kvalitu, jindy maximální rychlost bez ohledu na kvalitu. Nicméně, lze ukázat omezení některých voleb - a to je i cílem následujících cvičení.

Pro všechna následující cvičení je snadné vytvořit vhodné obrázky přímo na místě či použít svoje vlastní dříve nafocené, pro všechny případy ale nabízíme následující “vhodná” data.

Bitová hloubka: 8bit / 12bit / 16bit (JPEG, RAW, TIFF)

Bitová hloubka určuje, kolik bitů je v daném formátu věnováno na zakódování intenzitní hodnoty. A to má samozřejmě dopad na kvalitu obrazu.

První cvičení

  • Použijte fotografii bitova_hloubka.[jpg|dng|tif] (či vyfoťte vlastní s podobně plynulým přechodem). Tyto tři varianty vznikly tak, že původní raw byl zkonvertován bez zásahů do dalších formátů.
  • Proveďte stejnou úpravu křivky na všech třech souborech (např. ořízněte obrázek, aby na něm bylo hlavně nebe a nastavte levels tak, aby byl využit celý dynamický rozsah).
  • Tomu, co budete pozorovat na obrázku, a na modrém kanálu obzvlášť, se říká posterizace a běžně se tomu chceme vyhnout :)
  • Posterizace je vidět i na histogramu…
  • Poznámka: Při úpravě 8bit JPEGu se Photoshop posterizaci přirozeně brání tím, že použije tzv. dithering. Je třeba mu ho zakázat v Edit→Color Settings.

Jak to vyšlo? (koukněte se, až si vyzkoušíte předchozí cvičení)

Komprese: JPEG versus PNG

V dalších cvičeních se podíváme na to, jak ztrátová komprese ovlivňuje kvalitu obrazu.

Druhé cvičení

  • Nakreslete tužkou ve Photoshopu několik černých čar do prázdného bílého obrázku velikosti 100×100 (případně použijte obrázek cary.png).
  • Uložte ho jako PNG (bezztrátová komprese).
  • Uložte ho několikrát v JPG s postupně klesající kvalitou (dejte si pozor, ať vždy vycházíte z původního PNG a ne z předchozího JPG!).
  • Pozorujte jak kvalitu obrazu, tak i velikost souborů.

Jak to vyšlo?

Třetí cvičení

  • Zkuste předchozí cvičení na normálním obrázku běžné scény (dá se vyfotit třeba pohled z okna, viz např. náš obrázek dvur.CR2).
  • Na základě pochopení z předchozího cvičení byste měli být schopni najít artefakty už při kompresi 10.

Poznámka:

Jasové úpravy fotografií: JPEG versus RAW

Jaký formát zvolit ovlivňuje i to, jaké jasové úpravy s fotografií hodláme provádět. Zkuste si následující cvičení.

Čtvrté cvičení

  • Nafoťte scénu s nebem či jinými přepaly (můžete použít např. dvur.CR2).
  • Uložte ji bez úprav do raw a JPG.
  • Kompenzujte expozici o -2EV tak, abyste získali více detailů na obloze.
  • Ve Photoshopu zkontrolujte úroveň “zachráněných” detailů při úpravě z raw a z JPG.

Jak to vyšlo?

Složitější úpravy obrázku: výhody PSD

Páté cvičení

  • Zkuste si jednoduché manipulace s obrazem ve Photoshopu a uložte výsledek do PSD formátu.
  • Můžete si například pohrát s vrstvami a maskami pro skládání jednoduchého HDR obrázku (viz např. hdr_1.jpg, hdr_2.jpg a hdr_3.jpg), přidat nějaký text, …
  • Co všechno lze s pomocí formátu PSD uložit? Pozorujte velikost uloženého souboru.

Jak to vyšlo?

Shrnutí formátů

RAW

Výhody

Nevýhody


JPEG

Výhody

Nevýhody


PNG

Výhody

Nevýhody


TIFF

Výhody

Nevýhody


PSD

Výhody

Nevýhody

Metadata

Metadata jsou přidružené údaje popisující každý snímek. Technické údaje jsou ukládány automaticky příslušným digitálním přístrojem. Autorské doplňující údaje vkládá autor fotografie přes fotoaparát nebo dodatečně přes počítač. Jsou to například expoziční údaje (čas, clona, ISO, …), údaje o místě, času a pozici fotografování, údaje o autorovi snímků, popisek k fotografii a mnohé další informace dle libosti. Úmyslné mazání metadat je nezákonné, zasahuje do autorských práv (viz Autorský zákon).

EXIF – Exchangeable Image File format

IPTC – International Press Telecommunications Council

XMP – Extensible Metadata Platform

Šesté cvičení

  • Prozkoumejte dostupná metadata v obrázcích z tohoto cvičení v Adobe Bridge
  • Zkuste měnit klíčová slova, filtrovat podle ISO, času, orientace, …
  • Můžete si například pohrát s vrstvami a maskami pro skládání jednoduchého HDR obrázku (viz data ke stažení výše), přidat nějaký text, …

Fotoeditory

Světový standard Adobe Photoshop (Ps)

Sedmé cvičení

Malý přehled 8 alternativních fotoeditorů

Připravil ke dni 9. 2. 2021 : Roman Sejkot

Závěr na úvod "Malého přehledu 8 alternativních fotoeditorů"

Přehled obsahuje fotoeditory, o nichž se běžně hovoří. Jistě by bylo možné jej dále rozšířit. Pohybujeme se v cenovém rozpětí: zdarma (GIMP) - sto dolarů jednorázově (magické číslo) - 7 tis. ročně (Ps). Většina zmíněných editorů se pohybuje kolem částky 2.500,- Kč za jednorázově zakoupenou licenci (většina výrobců má studentské slevy a různé další slevy během roku). Skoro všichni výrobci poskytují zkušební verze na měsíc zdarma. Uvedené fotoeditory umožňují zpracování většiny RAW formátů od různých výrobců. Může nastat problém se žhavými novinkami, kdy zcela nový typ fotoaparátu se zcela novou verzí RAW formátu nebude čitelný a zpracovatelný ani v poslední nejnovější verzi Ps. V proprietárním sw dodávaném výrobcem digitálního fotoaparátu ale ano! Jak je to možné? Výrobce se snaží “upozornit” na svůj vlastní sw, třebaže ten se jeví profesionálům z různých hledisek jako zcela nevhodný. Autorovi těchto řádků se např. stalo, že RAW formát NEF firmy Nikon z tehdy zcela nového fotoaparátu D800 nebyl po dobu několika týdnů zpracovatelný v Adobe Photoshopu, v Apple Aperture až po několika dnech, v Nikon Capture ihned, ale když se objevily dvě předcházející možnosti, autor řádků opustil sw Nikon rovněž ihned. Evidentně vše záleželo na obchodních dohodách a následných aktualizacích, neboť velcí hráči informují “předem” další velké hráče, aby nedocházelo k celosvětovým nespokojenostem.

Většina uvedených fotoeditorů bez problémů zvládá základní funkce, které fotograf požaduje, včetně tvorby a organizace knihoven na systémové úrovni. Je důležitý přístup do knihoven i z jiných aplikací a sdílení rozsáhlých knihoven je zvláště důležité z pohledu budoucnosti. Většina editorů pracuje s fotografiemi tzv. nedestruktivně. Většina zmíněných editorů má za sebou dlouhou a úspěšnou minulost, což je zárukou toho, že jejich vývoj bude pokračovat i dále do budoucnosti. Nechceme vás uvrhnout do spárů nějaké žhavé novinky, kterou si oblíbíte a která po krátké době skončí.

Je velmi pravděpodobné, že v nějakém fotoeditoru již dlouho pracujete a jste s ním maximálně spokojeni. To je fajn! Nechceme vás přeučovat, z leváků dělat praváky a naopak. Důležitý je vždy výsledek. Na velkých celosvětových výstavách typu World Press Photo také nelze nikdy poznat jaký fotoaparát kdo použil, natož software. Staňte se mistry svých prostředků! Pokud vám ale nějaký nástroj ve fotoeditoru nevyhovuje, je tzv. krkolomný, co by šlo jednoduše řeší složitě, nebo je editor pomalý, zdržuje vás a místo krásných chvilek s ním trávíte hodiny a dny, neváhejte zkoušet něco jiného, stejně jako třeba tenista zkouší raketu nebo cyklista kolo. Abyste dosahovali dlouhodobě perfektních a ještě lepších výsledků, musíte si s nástrojem tzv. sednout. Spojení fotografa s fotoeditorem je na roky, musí být výhodné a nelze se trápit. Na rozdíl od manželství je zde promiskuita dovolena. Ti nejzkušenější často využívají několik různých fotoeditorů, protože někde je nějaká funkce lepší, než jinde. A teď babo raď, že? Však na to “nejlepší” přijdete časem sami a kamarádovo nejlepší nemusí být nejlepší pro vás. I proto je tolik různých fotoeditorů a dokonce stále vznikají nové (viz Affinity Photo nebo DxO PhotoLab).

A na závěr “Závěru na úvod…” co zaujalo po několikadenním studiu zníněných editorů autora těchto řádků? Jen jedna věc? Čtyřnásobně vyšší rychlost při dávkovém zpracování fotografií v RAW v editoru Corel AfterShot Pro 3 oproti editoru Adobe Lightroom. Viz link, taky se mi to nezdá, asi to vyzkouším a když to bude fungovat, asi budu litovat ztraceného času a současně jásat nad časem ušetřeným! Nedávno jsem exportoval 30 GB z RAW do JPEG a pak ještě z RAW do PSD a ono to trvá … :) … Zkoušení a testování zdar!

GIMP

Affinity Photo

Adobe Photoshop Elements 2021

DxO PhotoLab 4

ACDSee Home / Professional

COREL AfterShot Pro 3

COREL PaintShop Pro 2021 Ultimate (PSP)

Česká stopa ve světě, lze se podílet na vývoji...

Zoner Photo Studio X