Table of Contents

1. Úvod do digitální fotografie

Autor cvičení: Roman Sejkot

K SAMOSTUDIU …

Pečlivě čtěte obsah cvičení, postupujte krok za krokem, jste-li zkušenější fotografové, přeskočte až k části “Hodnocení fotografií”. Dál pečlivě čtěte a sami se pokuste dle uvedených kriterií nahlas “jako k nějaké osobě” hodnotit - analyzovat fotografii hodnocenou P. Neugebauerem. Zkuste to pak se svými vlastními fotografiemi. Do krve vám musí přejít tři základní složky hodnocení: TECHNIKA, OBSAH, FORMA. Jen tak se ihned stanete uznávanými kritiky… :)

Funkce digitálního fotoaparátu

Získání základních manuálních dovedností (30 minut)

Vše lze samostatně vyzkoušet i doma. Nespěchejte. Hrajte si. Mačkejte spoušť a dívejte se, “co to udělá…”

Dnešní manuály k pokročilejším digitálním přístrojům jsou palec tlusté.

  1. Projdeme prakticky postupně “krok za krokem” každý :
    • mechanický ovládací prvek digitální zrcadlovky,
    • elektronický ovládací prvek - menu.
  2. Krátké vysvětlení jednotlivých funkcí, pokud nejsou dosud známé.
  3. Nastavení přístroje z výroby versus individuální nastavení. Reset přístroje.

Expoziční trojúhelník: clona - čas - citlivost

zdroj: moje.tajemno.net

Technické a současně kreativní parametry

Různá nastavení clony, času a citlivosti v jednotkách ISO (lze se setkat i s jednotkami ASA, DIN nebo ČSN, my budeme nadále setrvávat u značení ISO) vedou ke stejné správné expozici. Čím se ale tyto “správné” expozice liší? Která je nejlepší? A co je kdy nejlepší? Co znamená nejlepší? Od techniky k umění, filosofii a dále…

Volná tvorba

Motivace k činnosti zvané “fotografování” (30 minut)

  1. Zcela volně, bez zadání, bez příkazů, fotografujeme cokoli ve svém nejbližším okolí, učebnu, studenti se fotografují navzájem, život na chodbách, život doma, fotografujte rodinu, domácí zvířata, přírodu atd.
  2. Procvičíme si základní dovednosti při ovládání fotoaparátu.
  3. Zrcadlovka se drží pod objektivem levou rukou, nese celou váhu fotoaparátu, pravá slouží k ovládání přístroje.
  4. Používejte řemen na krk, budete chráněni proti pádu přístroje a obě ruce volné k ovládání.

Hodnocení fotografií

Základní kriteria pro exaktní hodnocení fotografií (30 minut)

JSOU-LI SPLNĚNA ZÁKLADNÍ TECHNICKÁ / FORMÁLNÍ KRITERIA, DIVÁK SE VĚNUJE OBSAHU A SPĚJE K UMĚLECKÉMU PROŽITKU …

TECHNIKA

Ovlivňuje ji správná expozice, ostrost snímku, nastavení fotoaparátu, snímání do souboru (RAW, JPG), zpracování zvětšeniny z filmu (digitálních souborů), výsledný tisk

K samostudiu viz Kniha FOTOGRAFIE, str. 106-107, kapitola První stisk spouště

OBSAH

Určuje smysl snímku, proč jsme jej pořídili. Co je na něm zajímavé? Je to zpráva pro media… náš svět… naši galaxii… zbytek našeho známého Vesmíru, … jiné Vesmíry? Soukromá vzpomínka na dovolenou? Komerční produkt? Společenský dokument? Umění? Co je to TO UMĚNÍ VÚBEC ZAČ A KDE UDĚLAL BŮH CHYBU? Dá se UMĚNÍ definovat? Co je co? (Blíže bude objasněno na přednáškách Romana Sejkota, připravte si dotazy).

Fotografie jako zpráva - sdělení

KDO(CO)? KDY? KDE? JAK? PROČ? (např. “student v učebně”.)

Fotografie jako divadelní scéna

OBJEKTY NA FOTOGRAFII = HERCI / REKVIZITY NA DIVADELNÍ SCÉNĚ

  1. Hlavní role
  2. Vedlejší role
  3. Rušivý prvek (někdy jej nelze z obrazu vytěsnit)
  4. Zmatečný prvek (musí pryč, často opakovaná výmluva: “ono to tam bylo…”

Staňte se režisérem, který chce mít na fotografii jen to podstatné, jako divadelní a filmový režisér!

Fotografie jako malířské plátno

MALÍŘ NEMALUJE VŠE, ALE JEN TO, CO CHCE (je vybíravý, selektuje objekty z reálného světa dle vlastního uvážení, dělejte totéž)

K samostudiu viz Kniha FOTOGRAFIE, kapitola Teorie fotografie, str. 84 až 87.

FORMA

Je to vyjádření autora, jeho pocity, názory. Forma zdůrazňuje obsah snímku. Můžeme ji přirovnat k návštěvě galerie a rozpoznávání např. obrazů Egona Schieleho od jiných autorů. Stejným způsobem rozeznáváme i fotografická díla. Můžeme pracovat s hloubkou ostrosti, se světlem, redukovat barevnou škálu nebo ji posunovat mimo realitu, skládat několik snímků do jednoho celku, vybírat detaily, fotografovat z nadhledu, z podhledu, používat různá ohniska objektivů apod.

Emocionalizace informativního sdělení (Podrobně bude vyloženo na přednáškách)

K samostudiu viz Kniha FOTOGRAFIE, kapitola Historie fotografie - techniky - styly - formy - směry, str. 64 až 75.

Příklad hodnocení

Komentuje Petr Neugebauer: Pokusíme se objektivně zhodnotit snímek od H.C.Bressona. chlapec s lahvemi

Technicky správné

Technicky chybné

Hlavní motiv

Vedlejší motiv

Chyby v kompozici

Fotografický přístroj

Černobílá škála snímku

Zobrazení skutečnosti

Proč je snímek ceněn, když jsme na něm našli spoustu chyb? Jedná se o reportážní snímek z ulice, nic co by bylo předem připraveno. Kluk má úžasný výraz v obličeji a dokážeme si představit, že jsme ho právě potkali. Ne všechna pravidla snímku pomohou a časem se naučíte, že i jejich smysluplným porušením se dá spoustu získat.

K dalšímu samostudiu: 125 MISTROVSKÝCH FOTOGRAFICKÝCH DĚL, Prof. Ludvík Baran komentuje, PhotoArt, 2013.