====== 6. Portrét ======
Autor cvičení: Roman Sejkot
**K SAMOSTUDIU ...** Cvičení lze zvládnout i na dálku, lépe ve dvou, i v rodině. Když budete mít nastavená a vyzkoušená světla na podobenku, vyfotografujte všechny nejbližší lidi z vašeho okolí. Skoro každému chybí dobrá obyčejná fotka na průkazku. U výtvarného - uměleckého portrétu můžete experimentovat s lokálním stávajícím osvětlením a světlem vámi dodaným. Zkuste změnit clonu na 4 a využít malou hloubku ostrosti. Reportážní portrét ? Vyberete si doma osobu, které fotografování nevadí, případně se v tom vyžívá. Zkuste ji fotografovat na každém kroku po dobu jedné hodiny. Pak si dejte pauzu, prohlédněte fotky v telce a zkuste možná ještě něco změnit, vyfotit jinak, opravit, aby byli všichni spokojeni. Skupinový portrét aneb celá rodina na samospoušť, kolik máte takových fotografií? Tip: každá osoba nechť si vezme do ruky předmět pro ni charakteristický a volnou rukou nechť se dotýká "nejbližší osoby". Udělejte si doma z fotografování společenskou událost, na kterou budete rádi vzpomínat. A třeba tak vznikne i mnohaletá tradice... :)
* **Prostor** : profesionální fotografické studio, okolí studia
* **Pomůcky** : digitální fotoaparáty, teleobjektivy, stativy, flashmetr
* **Fotografované osoby** : studenti se fotografují navzájem
* **Cíl** : praktické studium zákonitostí portrétu
===== Podobenka (30 minut) =====
* ** Cíl** : zvládnutí nejrozšířenějšího typu portrétu
* **Scéna 1**:
* Neutrální pozadí (bílé, šedé),
* 2 rozptýlená světla-blesky (softboxy)
* **Nastavení fotoaparátu** :
* ISO 200,
* čas 1/125s,
* clona 8,
* ohnisková vzdálenost min. 70mm,
* formát NEF(RAW),
* barva světla 5500°K (blesk)
* **Pozice osoby** :
* Asi 1-2m od pozadí, aby osoba nevrhala stín na pozadí.
* Zády k pozadí, čelem k fotografovi.
* Fotograf je od osoby vzdálen asi 3m.
* **Pozice světel** :
* První hlavní dopadá na osobu z její pravé strany v úhlu asi 45°.
* Druhé vedlejší dopadá zleva na osobu rovněž v úhlu asi 45°.
* Pozice světel se mohou nepatrně měnit u osob s brýlemi, aby nedocházelo k odleskům.
* Střed obou světel je ve výšce asi 1/2m nad hlavou osoby (2-2,5m od země).
* Výkon vedlejšího světla je asi poloviční. Světelný poměr hlavního a vedlejšího světla tedy je 2 : 1.
| {{ courses:a7b33dif:cviceni:port1.jpg?100 |Foto Roman Sejkot : Karel Tascher, HP}} | {{ courses:a7b33dif:cviceni:port2.jpg?100 |Foto Roman Sejkot : Karel Tascher, HP}} | {{ courses:a7b33dif:cviceni:port3.jpg?100 |Foto Roman Sejkot : Karel Tascher, HP}} |
| **1. Ánfas ** (z fr. //en face//) | **2. Levý poloprofil ** | **3. Pravý poloprofil** |
|Stojící osoba se dívá zpříma do objektivu. Ramena jsou rovná a kolmá k ose objektivu. Hlava je mírně vzhůru, aby vynikl krk a narovnala se kůže. Fotografujeme na výšku, aparát je v úrovni hlavy.| Stojící osoba se natočí o 45° vpravo celou postavou. Hlavu natočí mírně vlevo a sleduje objektiv. Poloprofil nesmí narušovat pravé ucho osoby, nesmí vyrůstat z linie tváře. |Stojící osoba se natočí o 90°vlevo celou postavou z předcházející pozice. (45° vlevo z první pozice.) Vše platí stejně jako v minulém případě.|
* **Vysvětlení** : Lidská tvář není zcela symetrická, proto se dělají varianty podobenek. Fotografie č.1 je dnes nazývána biometrickým portrétem užívaným úřady. Fotografie č.2 a 3 jsou vhodné k publikování v časopisech a na webu. Z variant lze vybrat takovou, která nejlépe vystihuje podobu člověka a která rovněž odpovídá libým pocitům vlastní prezentace. Studenti se učí komunikaci s fotografovanou osobou. Osoba musí vypadat na podobence neutrálně, přesto příjemně. Podobenka musí vykazovat co největší shodu s fotografovahou osobou. Podobenka poskytuje maximální možné množství informací o osobě. Většina lidí nemá ráda své portréty. Jedním z možných důvodů vysvětlení je to, že na fotografiích sami sebe vidíme jinak, stranově obráceně, než se známe ze zrcadla.
===== Výtvarný portrét (30 minut) =====
* **Cíl** : pokus o zvládnutí portrétu s výtvarnou přidanou hodnotou
* **Scéna 2**:
* Neutrální pozadí, možné využití vržených stínů,
* 1 světlo rozptýlené,
* 1 světlo přímé nerozptýlené.
* **Nastavení fotoaparátu** : Lze vyzkoušet různé možnosti, pracovat s hloubkou ostrosti apod.
* **Pozice světel** : Vyzkoušejte různé možnosti, ale nezapomeňte, že netvoříte abstraktní obraz. Shoda výtvarného (emotivního) portrétu s fotografovanou osobou musí zůstat do určité míry zachována.
* **Fotografie č.4** Vyberte si v publikaci či na webu 1 portrét, který se vám líbí. Pokuste se ho napodobit.
{{courses:a7b33dif:cviceni:port4.jpg?200|Foto Roman Sejkot : Dana Bérová, ministryně informatiky ČR}}
{{courses:a7b33dif:cviceni:port5.jpg?200|Foto Roman Sejkot : Zuzana Prypoňová, modelka}}
* **Vysvětlení** : Tento typ portrétu mají lidé raději. Jsou uvolněnější, spolupracují. Mohou se usmívat, smát se, mračit se, lidé mohou "hrát". Zde nejde o podobenku určenou svým užitím do identifikačních průkazů a databází. Výrazné využívání světla a stínu může portrét rovněž zdramatizovat. Výtvarným řešením ve spojení s případnými rekvizitami lze člověka charakterizovat.
===== Reportážní portrét (30 minut) =====
* **Cíl** : pokus o zvládnutí oblíbeného typu portrétu
* **Scéna 3**: Prostředí ateliéru a jeho okolí, prosvětlené chodby, lze vyjít ven z budovy. Pozor na roli pozadí za osobou.
* **Nastavení fotoaparátu** : Bude odpovídat aktuální situaci. Doporučuje se vysoká hodnota ISO.
* **Fotografie č.5**: K zaostření pohyblivých objektů používejte autofokus.
{{courses:a7b33dif:cviceni:port6.jpg?200|Foto Roman Sejkot : Metr před cílem... Z reportáže “O sportovci”. Oceněno v soutěži WPP 1994.}}
{{courses:a7b33dif:cviceni:port7.jpg?200|Foto Roman Sejkot : Prezident Václav Havel}}
* **Vysvětlení** : Reportážní portrét má tu výhodu, že nepotřebuje prostředí ateliéru. V pozadí za osobou je prostředí, ve kterém se osoba obvykle vyskytuje. Často se užívá v médiích. Někdy se mu také říká pracovní portrét. Spisovatel bývá fotografován s knihou, vědec v prostředí laboratoře, sportovec na sportovišti se svým sportovním nářadím atd. Vyplatí se dodržovat naučené zásady z prvních dvou typů portrétů. Reportážní portrét je náročný vzhledem k častému nedostatku světla, pohybu osoby, nedostatku času fotografované osoby apod. Fotograf by měl o fotografované osobě alespoň něco vědět, aby s ní dokázal navázat kontakt.
====== Přehled scén ======
^No.^Foto^Pozice osoby^Světla^Pozadí^Nastavení|
|1. podobenka přímá|{{courses:a7b33dif:cviceni:port1.jpg?50|}}|Stojí asi 1-2m od pozadí, 3m od fotografa. Dívá se zpříma do objektivu, hlava mírně vzhůru, ramena rovná a kolmá k ose objektivu.|2 softboxy, hlavní z prava, vedlejší z leva v úhlu 45 stupňů vůči osobě, střed ve výšce 2-2.5m nad zemí, vedlejší světlo má poloviční výkon|neutrální - bílé nebo šedé|ISO 200, clona 8, čas 1/125 s, ohnisková vzdálenost minimálně 70 WB flash 5200K, RAW|
|2. podobenka zprava|{{courses:a7b33dif:cviceni:port2.jpg?50|}}|Stojí asi 1-2m od pozadí, 3m od fotografa. Celá postava natočená 45 stupňů vpravo. Hlava natočená mírně vlevo se dívá do objektivu.|2 softboxy, hlavní z prava, vedlejší z leva v úhlu 45 stupňů vůči osobě, střed ve výšce 2-2.5m nad zemí, vedlejší světlo má poloviční výkon|neutrální - bílé nebo šedé|ISO 200, clona 8, čas 1/125 s, ohnisková vzdálenost minimálně 70 WB flash 5200K, RAW|
|3. podobenka zleva|{{courses:a7b33dif:cviceni:port3.jpg?50|}}|Stojí asi 1-2m od pozadí, 3m od fotografa. Celá postava natočená 45 stupňů vlevo. Hlava natočená mírně vpravo se dívá do objektivu.|2 softboxy, hlavní z prava, vedlejší z leva v úhlu 45 stupňů vůči osobě, střed ve výšce 2-2.5m nad zemí, vedlejší světlo má poloviční výkon|neutrální - bílé nebo šedé|ISO 200, clona 8, čas 1/125 s, ohnisková vzdálenost minimálně 70 WB flash 5200K, RAW|
|4. výtvarný portrét|{{courses:a7b33dif:cviceni:port4.jpg?100|}}|Najděte v knize či na internetu slavný portrét a pokuste se jej napodobit. |1 světlo rozptýlené, 1 přímé, různé možnosti nastavení|neutrální|různé možnosti nastavení|
|5. reportážní portrét|{{courses:a7b33dif:cviceni:port6.jpg?100|}}|Fotografujte kolegy při práci v ateliéru nebo v okolí. Fotografujte svou rodinu, po chvilce si na vás zvyknou a budou se chovat přirozeně.|přímý blesk, dlouhý čas|různé|různé možnosti nastavení, vysoké ISO|
|6. skupinový portrét|{{:courses:a7b33dif:cviceni:foto_sejkot.com_pkb2000.jpg?100|}}|Skupinové portréty jsou velmi časté v rodinách, školách, firmách, na zájezdech, prostě všude tam, kde lidé vytvářejí skupiny a jde jim např. o uchování vzpomínek. Pokuste se o vytvoření ne/tradičního skupinového portrétu.|různé osvětlení dle prostředí|různé|různé dle prostředí|
|7. autoportrét|{{:courses:a7b33dif:pn03.jpg?70|}}|Cílený záměrný autoportrét určený k publikaci s sebou nese odpovědnost za informaci, kterou o sobě fotograf poskytuje a za formu, která by měla být zajímavá, originální, aby fotograf jako tvůrce nezapadl do průměru. Proto většina fotografů vlastní jen několik málo autoportrétů z různých období života. Autoportrét není selfíčko. To patří do kategorie mechanických otisků reality zhotovených na památku. Autoportrét je absolutně svobodný projev autora a současně velmi obtížná disciplína vzhledem k těžko predikovatelné reakci okolí.|různé osvětlení dle záměru autora|různé pozadí dle záměru autora|různé technické nastavení přístroje dle záměru autora|
**Úkol C3:**
* po jedné fotografii z vybraných ** 5 scén** nahrajte podle [[courses:a7b33dif:domaci_ukoly|instrukcí]].
===== Literatura =====
* [[http://www.fotoklubzvonek.cz/img/pokusy/Jan_Smok.pdf|Ján Šmok: Začněte fotografovat. SNTL, 1983]] str.164-169, 188-197
* [[http://www.karsh.org/#/the_work/portraits/|Yousuf Karsh]]
* [[http://www.arnoldnewmanarchive.com|Arnold Newman]]
* Richard Avedon - dokument [[https://vimeo.com/121726767|Darkness and Light]]
* [[http://www.npg.org.uk|National Portrait Gallery]]
* [[https://irvingpenn.org/portraits|Irving Penn]]
* R. Sejkot, V. Hlaváč: [[https://eobchod.cvut.cz/odborne_knihy_cvut/odborna_kniha/sejkot_roman_kniha_fotografie_od_fotogramu_k_vypocetni_fotografii-150031093|Kniha FOTOGRAFIE / od fotogramu k výpočetní fotografii /]], str. 120 - 123, Česká technika - nakladatelství ČVUT, 2017, Univerzitní knihkupectví, budova NTK, Technická 6, Praha 6. .
/* Proč je tady v portrétu, když na svých stránkách portréty nemá a podle wikipedie žádné zásadní nefotil?
* [[http://www.scheufler.cz|Scheufler]]
*/