Table of Contents

Cvičení 11: Objekty, Halda, Asociativní pole, Stromy

náplň cvičení

Quick test 1

Objekty

Třídy pro komplexní čísla:

class Complex:
    def __init__(self, real=0, imag=0):
        self.real = real
        self.imag = imag
 
    def amplitude(self):
        return self.real*self.real + self.imag*self.imag
 
    def add(self, rhs):
        self.real += rhs.real
        self.imag += rhs.imag
 
    def sub(self, rhs):
        self.real -= rhs.real
        self.imag -= rhs.imag
 
    def __repr__(self):
        sign = "+";
        if (self.imag < 0):
            sign = "-";
        return str(self.real) + sign + str(abs(self.imag)) + "i"
 
    def mul(self, rhs):
        r = self.real*rhs.real - self.imag*rhs.imag;
        i = self.real*rhs.imag + self.imag*rhs.real;
        self.real = r
        self.imag = i 
 
if __name__=="__main__":
    a = Complex()
    print("a=",a)
 
    b = Complex(1,-1)
    print("b=",b)
 
    a.add(b)
    print("a=",a)
 
    a.mul(b)
    print("a=",a)
 
    print("|a|=",a.amplitude())
    print("|b|=",b.amplitude())

Binární halda

Binární halda je binární stromová datová struktura. Je tvořena uzly, které mají max. dva potomky (levý a pravý potomek) (odtud přídavné jméno binární), pričemž potomek je opět uzel. Její důležitou vlastností je, že:

Binární haldu lze samozřejmě realizovat i s opačnou vlastností:

Použití binární haldy:

Binární halda: vyjmutí prvku

Předpokládejme, že máme existující binární haldu. Při vyjmutí prvky stačí vzít prvek v kořeni stromu, neboť ten již z definice obsahuje nejmenší hodnotu mezi všemi uzly. Po odebrání prvku je ale nutné zbylé prvky přeskupit a určit nový kořen haldy. Postup je:

Bubble-down:

Binární halda: vložení prvku

Předpokládejme, že máme existující binární haldu. Vložení prvku se provede takto:

Bubble-up

Tento algoritmus se nazývá bubble-up, jelikož při něm procházíme haldu ze spodní úrovně nahoru.

Realizace binární haldy na poli

Nejjednodušší realizací binární haldy je implementaci na poli. Použijeme jednoduchý trik:

Implementace haldy z přednášky

# Implementace haldy
#
# http://interactivepython.org/runestone/static/pythonds/Trees/BinaryHeapImplementation.html
# Jan Kybic, 2016
 
class MinHeap:
  """ binarni halda __init__ konstruktor """
  def __init__(self):
     self.heap = [] # indexujeme od nuly
 
  def bubble_up(self,i):
    """ probubla prvek i nahoru, zajisti splneni podminek haldy """
    while i>0:
      j=(i-1)//2 # index rodice
      if self.heap[i] >= self.heap[j]:
        break
      self.heap[j],self.heap[i]=self.heap[i],self.heap[j]
      i = j
 
  def insert(self,k):
    """ vloz prvek do haldy """    
    self.heap+=[k]
    self.bubble_up(len(self.heap)-1)
 
  def peek(self):
    """ vrati nejmensi prvek """
    return self.heap[0]
 
  def size(self):
    """ vrati pocet prvku v halde """
    return len(self.heap)
 
  def is_empty(self):
    """ je halda prazdna? """
    return self.size()==0 
 
  def bubble_down(self,i):
     """ probublej prvek dolu """
     n=self.size()
     while 2*i+1 < n:
        j=2*i+1 # zjisti index mensiho syna
        if j+1 < n and self.heap[j] > self.heap[j+1]:
          j+=1
        if self.heap[i]>self.heap[j]:
          self.heap[i],self.heap[j]=self.heap[j],self.heap[i]
        i=j
 
  def pop(self):
    """ odebere nejmensi prvek a uprav haldu """
    element=self.heap[0]
    self.heap[0]=self.heap[-1]
    self.heap.pop() # smaz posledni prvek
    self.bubble_down(0)
    return element

Úkol 1: implementace funkce delete

Implementujte metody pro odebrání prvku na pozici i z binární haldy:

Pomocí této funkce smažte z haldy vytvořené z pole všechna sudá čísla (Nejdříve haldu vytvořte se všemi čísly a pak smažte všechna sudá čísla z haldy):

pole=[10,21,7,11,31,6,1,-11,31,42,-12,80,25,-7,-12,9,14]

Úkol 2: Karty v haldě

cards = [[0, 'Q'], [2, '6'], [1, 'K'], 
         [1, '8'], [2, '10'], [2, '4'], 
         [3, '4'], [0, '4'], [1, '3'], 
         [2, '5'], [0, 'K'], [3, 'A'], 
         [1, 'J'], [0, '3'], [0, '9']]

Úkol 3: Asociativní pole a římská čísla

conv={'I':1,'V':5,'X':10,'L':50,'C':100,'D':500,'M':1000}

Prémie navíc: zobrazení přes dot format

Uložení načtených dat do ' Dot ' souboru, který lze pak vykreslit do png nástrojem dot z balíku nástrojů Graphviz:

dot -Tpng family.dot  > family.png

Příklad family.dot:

digraph G {
Jana[ color=red];
Jana->Martin [label="child"];
Jana->Robert [label="child"];
Jana->Jan[color=blue; penwidth=4];
Jan[ color=green];
Jan->Petra [label="child"];
Jan->Uxana [label="child"];
Jan->Jana[color=blue; penwidth=4];
Martin[ color=green];
Martin->Jiri [label="child"];
Martin->Rudolf [label="child"];
Martin->Jana [style=dashed];
...
}

Domácí úkol

Lehká varianta:

Příklad

Vstup (1/16 dat)

24 24
0 0 0 0 0 0 1 0 1 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 1 0 0 1 0 0 0 1 1 0 0 0 0 0
má výstup:
                        
                        
                        
                        
                ****    
                ****    
                ****    
                ****    
                        
                        
                        
                        
    ****            ****
    ****            ****
    ****            ****
    ****            ****
****            ****    
****            ****    
****            ****    
****            ****    
****                    
****                    
****                    
****                    

Vstup (1/8 dat):

24 24
0 0 0 0 0 0 1 0 1 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 1 0 0 1 0 0 0 1 1 0 0 0 0 0 1 0 0 1 0 0 1 1 0 0 0 0 1 1 0 0 0 1 0 0 0 0 1 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 1 0 0
má výstup:
  **          **        
  **          **        
  **          **        
  **          **        
  **  **        **      
  **  **        **      
  **  **        **      
  **  **        **      
  **  **              **
  **  **              **
  **  **              **
  **  **              **
    **            ****  
    **            ****  
    **            ****  
    **            ****  
**              **      
**              **      
**              **      
**              **      
**            **        
**            **        
**            **        
**            **        

Vstup (1/4 dat):

24 24
0 0 0 0 0 0 1 0 1 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 1 0 0 1 0 0 0 1 1 0 0 0 0 0 1 0 0 1 0 0 1 1 0 0 0 0 1 1 0 0 0 1 0 0 0 0 1 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 1 0 0 1 0 1 0 1 0 0 0 0 1 0 0 0 0 1 0 1 0 0 1 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 1 0 0 0 0 1 1 0 0 0 0 0 0 0 1 0 1 0 0 0 1 1 0 1 0 0 0 0 0 0 1 0 0 0 0 0 1 0 0
má výstup:
  **          **        
  **          **        
**  **  **        **    
**  **  **        **    
  **  **        **      
  **  **        **      
    **  **    **        
    **  **    **        
  **  **              **
  **  **              **
                  **    
                  **    
    **            ****  
    **            ****  
    ****              **
    ****              **
**              **      
**              **      
  **      ****  **      
  **      ****  **      
**            **        
**            **        
      **          **    
      **          **    

Vstup (1/2 dat):

24 24
0 0 0 0 0 0 1 0 1 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 1 0 0 1 0 0 0 1 1 0 0 0 0 0 1 0 0 1 0 0 1 1 0 0 0 0 1 1 0 0 0 1 0 0 0 0 1 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 1 0 0 1 0 1 0 1 0 0 0 0 1 0 0 0 0 1 0 1 0 0 1 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 1 0 0 0 0 1 1 0 0 0 0 0 0 0 1 0 1 0 0 0 1 1 0 1 0 0 0 0 0 0 1 0 0 0 0 0 1 0 0 0 0 0 1 0 1 0 0 0 1 0 0 0 0 0 0 0 1 1 0 0 0 0 0 0 0 0 0 1 1 1 0 0 0 1 0 0 0 0 0 1 0 0 1 0 1 0 0 0 1 0 0 0 0 0 0 1 0 1 0 0 0 1 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 1 1 0 0 0 0 0 0 1 0 0 0 1 0 0 0 0 0 0 1 0 0 1 0 0 1 1 0 0 0 0 0 1 0 0 0 1 0 0 0 1 1 0 0 0 1 0 0 0 0 1 0 1 0 0 1 0 0 1 0 0 0 0 0 1 0 1 0 0 0 0
má výstup:
  *    *   *  *    *    
  *    *   *  *    *    
*   *   *  * *    *     
*   *   *  * *    *     
  *   *  * * *  *    *  
  *   *  * * *  *    *  
    *   **    **   *    
    *   **    **   *    
  **  *          *   ** 
  **  *          *   ** 
     *            *     
     *            *     
   ***            ***   
   ***            ***   
   ** *          *    **
   ** *          *    **
*    * *        *  *    
*    * *        *  *    
  **      ****  *    *  
  **      ****  *    *  
*      *   *  *  *     *
*      *   *  *  *     *
      *    *   *  *     
      *    *   *  *     

Vstup (cela data):

24 24
0 0 0 0 0 0 1 0 1 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 1 0 0 1 0 0 0 1 1 0 0 0 0 0 1 0 0 1 0 0 1 1 0 0 0 0 1 1 0 0 0 1 0 0 0 0 1 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 1 0 0 1 0 1 0 1 0 0 0 0 1 0 0 0 0 1 0 1 0 0 1 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 1 0 0 0 0 1 1 0 0 0 0 0 0 0 1 0 1 0 0 0 1 1 0 1 0 0 0 0 0 0 1 0 0 0 0 0 1 0 0 0 0 0 1 0 1 0 0 0 1 0 0 0 0 0 0 0 1 1 0 0 0 0 0 0 0 0 0 1 1 1 0 0 0 1 0 0 0 0 0 1 0 0 1 0 1 0 0 0 1 0 0 0 0 0 0 1 0 1 0 0 0 1 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 1 1 0 0 0 0 0 0 1 0 0 0 1 0 0 0 0 0 0 1 0 0 1 0 0 1 1 0 0 0 0 0 1 0 0 0 1 0 0 0 1 1 0 0 0 1 0 0 0 0 1 0 1 0 0 1 0 0 1 0 0 0 0 0 1 0 1 0 0 0 0 0 0 0 1 0 0 0 1 0 0 0 1 0 0 1 0 0 0 0 1 0 0 0 0 0 1 0 0 0 1 0 0 1 0 0 1 0 1 0 0 0 1 0 0 0 0 1 1 0 0 0 1 0 0 0 1 0 0 1 1 1 1 0 0 1 0 0 0 1 0 0 0 1 1 0 0 0 1 0 1 0 0 0 0 0 0 0 0 1 0 1 0 0 0 0 1 0 0 0 0 1 0 1 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 1 0 1 1 0 0 0 1 1 1 0 0 1 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 1 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 1 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 1 0 0 1 0 0 0 1 1 0 0 0 1 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 1 1 0 0 0 0 0 0 0 0 0 1 0 0 0 1 1 0 0 0 0 1 1 0 0 0 0 1 0 0 0 0 1 0 0 0 0 0 0 1 0 0 1 0 0 1 0 0 1 0 0 0 0 1 0 0 0 0 0 0 0 1 0 0 0 0 1 0 0 0 1 0 0 1 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 1 0 0 0 0 0 1 0 0 0 1 0 0 0 1 0 0 0 0
má výstup:
  *    *   *  *    *    
   *   *   *  *    *    
*   *   *  * *    *     
 *   *  *  * *   *    **
  *   *  * * *  *    *  
   *   *  ****  *   *   
    *   **    **   *    
**   * *        * *    *
  **  *          *   ** 
    * *          * **   
     *            *     
***  *            *     
   ***            ***   
     *            *  *  
   ** *          *    **
 **   *          **     
*    * *        *  *    
    *   **    **    *   
  **      ****  *    *  
 *      *  *  *  *    * 
*      *   *  *  *     *
      *    *   *  *     
      *    *   *  *     
     *     *   *   *    

Vstup (1/4 data):

24 8
0 0 0 0 0 0 0 1 0 0 0 0 0 1 0 0 0 0 1 1 0 0 0 0 0 1 1 1 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 1 0 0 0 0 0 0 0 0
má výstup:
      **                
      **                
  ******                
  ******                
  ******                
  ******                
      **                
      **                

Vstup (1/2 data):

24 8
0 0 0 0 0 0 0 1 0 0 0 0 0 1 0 0 0 0 1 1 0 0 0 0 0 1 1 1 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 1 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 1 0 0 0 0 0 1 1 1 0 1 1 0 0 0 0 0 1 1 1 0 0 1 1 0 0 0 0 0 1 1 1 0 0 0 0 1 0 0 0 0 0 1 1 1
má výstup:
      **           * * *
      **           * * *
  *****          * * *  
  *****          * * *  
  *****          * * *  
  *****          * * *  
      **           * * *
      **           * * *

Vstup (cela data):

24 8
0 0 0 0 0 0 0 1 0 0 0 0 0 1 0 0 0 0 1 1 0 0 0 0 0 1 1 1 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 1 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 1 0 0 0 0 0 1 1 1 0 1 1 0 0 0 0 0 1 1 1 0 0 1 1 0 0 0 0 0 1 1 1 0 0 0 0 1 0 0 0 0 0 1 1 1 0 0 0 0 1 1 1 1 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 1 0 1 0 1 0 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 0 0 0 0 1 1 1 1 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 1 0 1 0 1 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
má výstup:
      **           * * *
    ****          * * * 
  *****          * * *  
************************
  *****          * * *  
    ****          * * * 
      **           * * *
                        

Těžká varianta:

Úkolem je implementovat kompresi obrázku pomocí algoritmu LZ77.

84218421
**   * *
  C   5

84218421
11000101
  C   5

Vstupní obrázek šachovnice o velikosti 12×8 bitů:

  **  **  **
  **  **  **
**  **  **  
**  **  **  
  **  **  **
  **  **  **
**  **  **  
**  **  **  
se v prvním kroku zakóduje do hexadecimálních hodnot:
333333CCCCCC333333CCCCCC

Tyto hexadecimální hodnoty se začnou převádět do bitového řetězce podle vyhledávání opakujících se částí v předchozích datech (první pole je buffer posledních maximálně 16 znaků, které již byly zpracovány, druhé pole je aktuálně zpracovávané znaky, jejich prefix hledáme v prvním poli, za bity je výsledek zpracování jednoho znaku, nebo prefixu):

[] [3, 3, 3, 3, 3] - bity 0 0011
[3] [3, 3, 3, 3, 3] - bity 0 0011
[3, 3] [3, 3, 3, 3, 12] - bity 1 0000 00  (offset 0 délka 2 - upravená na 0)
[3, 3, 3, 3] [3, 3, 12, 12, 12] - bity 1 0000 00 (offset 0 délka 2 - upravená na 0)
[3, 3, 3, 3, 3, 3] [12, 12, 12, 12, 12] - bity 0 1100
[3, 3, 3, 3, 3, 3, 12] [12, 12, 12, 12, 12] - bity 0 1100 
[3, 3, 3, 3, 3, 3, 12, 12] [12, 12, 12, 12, 3] - bity 1 0110 00 (offset 6 délka 2 - upravená na 0)
[3, 3, 3, 3, 3, 3, 12, 12, 12, 12] [12, 12, 3, 3, 3] - bity 1 0110 00 (offset 6 délka 2 - upravená na 0)
[3, 3, 3, 3, 3, 3, 12, 12, 12, 12, 12, 12] [3, 3, 3, 3, 3] - bity 1 0000 11 (offset 0 délka 5 - upravená na 3)
[3, 3, 3, 3, 3, 12, 12, 12, 12, 12, 12, 3, 3, 3, 3, 3] [3, 12, 12, 12, 12] - bity 1 0100 11 (offset 4 délka 5 - upravená na 3)
[12, 12, 12, 12, 12, 12, 3, 3, 3, 3, 3, 3, 12, 12, 12, 12] [12, 12] - bity 1 0000 00 (offset 0 délka 2 - upravená na 0)
Tento bitový řetězec se převede na hexadecimální symboly jako:
18E040632C58874E00

Příklad

18E040632C58874E00
12

python3 lz77.py <banksy.txt