====== B4M39MMA – Multimédia a počítačová animace ====== [[http://dcgi.felk.cvut.cz/|{{https://vyuka.iim.cz/_media/y39mm1:dcgicoloralphasmall.png|Katedra počítačové grafiky a interakce}}]] ===== Multimédia a počítačová animace (B4M39MMA) ===== Tato stránka je oficiálním zdrojem informací pro studenty předmětu B4M39MMA oboru Počítačová grafika magisterského programu Otevřená informatika na [[http://www.fel.cvut.cz/cz/|Fakultě elektrotechnické Českého vysokého učení technického v Praze]]. Předmět je zajišťován [[http://dcgi.felk.cvut.cz/ |Katedrou počítačové grafiky a interakce]] (K13139). Praktickou část předmětu zajišťuje [[http://www.iim.cz|Institut intermédií]] (IIM) při FEL ČVUT v Praze. UPOZORNĚNÍ COVID-19: Přečtěte si prosím poslední [[https://fel.cvut.cz/cz/covid/|pravidla a nařízení]] vedení školy týkající se covid-19. UPOZORNĚNÍ COVID-19: Věnujte pozornost informacím [[https://fel.cvut.cz/cz/covid/student.html| co dělat]] v případě zjištění pozitivity na covid-19. **Chovejte se prosím zodpovědně, chraňte ostatní studenty a své učitele - informujte i je neprodleně, pokud u sebe zjistíte nákazu! Děkujeme.** | Přednáška: | čtvrtek 12.45 | T2:C3-51 | | Cvičení: | čtvrtek 14.30 | T2:H1-24c, dveře H1-25 (IIM - halové laboratoře FEL) | | Přednášející: | Ing. Roman Berka, Ph.D. - berka [at] fel.cvut.cz | | Cvičící: | Ing. Ondřej Slabý - slabyon3 [at] fel.cvut.cz | | Konzultanti: | Ing. Jakub Hybler - hybler [at] iim [dot] cz - IIM (zvuková a světelná technika) | Ing. Jana Zraková - kejvaja1 [at] fel.cvut.cz - DCGI (vývoj pluginů v prostředí UE) | | Rozsah: | 2p | 2l | | Rozvrh: | [[https://fel.cvut.cz/cz/education/rozvrhy-ng.B211/public/html/predmety/46/98/p4698006.html|B4M39MMA]] | | ===== Odkazy ===== * [[http://dcgi.felk.cvut.cz/cs/study/akademicka_pravidla|Akademická pravidla]] Katedry počítačové grafiky a interakce: * Stránky předmětu [[https://www.fel.cvut.cz/cz/education/bk/predmety/46/98/p4698006.html | B4M39MMA]] v bílé knize. ===== Anotace ===== Předmět je zaměřen na výklad metod používaných v oblasti počítačové animace. Studenti získají přehled o algoritmech a metodách reprezentace typických problémů v oblasti počítačové animace (inverzní kinematika, animace lidské postavy, dynamika aj.) Část předmětu je též zaměřena na principy kreativních postupů při vytváření zvuku a videa jako součásti audio-vizuálních projektů. V předmětu zazní i několik přednášek popisujících vybrané problémy z oblasti technologií pro filmovou produkci (MOCAP, Stereoskopický obraz, aj.). ==== Cíl předmětu ==== Cílem předmětu je poskytnout informace o metodách řešení typických problémů v projektech z oblasti počítačové animace, virtuální reality a filmové produkce. Snahou je ukázat teoretický základ metod používaných v těchto oblastech a umožnit studentům, aby si tyto probrané techniky mohli sami vyzkoušet v rámci semestrálních projektů. ==== Náplň předmětu ==== V průběhu semestru studenti navštěvují přednášky a cvičení. Kromě toho pracují na zadaných tématech a vypracovávají semestrální úlohy v podobě implementace řešeného problému doprovázené dokumentací v určeném formátu a podpořené osobní prezentací před ostatními studenty. V době cvičení jsou se studenty organizovány konzultace k semestrálním úlohám a v části cvičení probíhá kurz v prostředí Unreal Engine zaměřený na tvorbu scén a zejména kódování řídících algoritmů v tomto prostředí. V rámci cvičení proběhne i výsledná prezentace úloh, která může mít formu jedné ucelené kompozice, kde výstupy z jednotlivých úloh spolupracují a doplňují se. Tento způsob práce podporuje vzájemnou komunikaci a smysl pro týmovou spolupráci, současně umožňuje studentům sledovat práci ostatních na jejich úlohách a prakticky si vyzkoušet i další postupy než jen ty, které potřebují pro řešení své úlohy. Cvičení budou probíhat v laboratoři [[https://www.iim.cz | Institutu intermédií]]. ==== Požadavky na vstupní znalosti ==== Základy fyziky z oblasti kinematiky, dynamiky hmotného bodu a tuhého tělesa. Schopnost programovat v jazyce C++. ==== Harmonogram přednášek ==== ^ Pořadí ^ Téma ^ Odkaz ^ ^ 1 |**Počítačová animace a její popis**| {{ :courses:b4m39mma:mma_private:motion-description-tools2.pdf |PDF}} | ^ 2 |**Dynamika, částicové systémy**| {{ :courses:b4m39mma:mma_private:09-l-dynamics.pdf |PDF}} | ^ 3 |**Fluidní dynamika v počítačové animaci**| {{ :courses:b4m39mma:mma_private:l04-fluiddynamicsforca.pdf |PDF}} | ^ 4 |**Modelování šatů**| {{ :courses:b4m39mma:mma_private:10-l-cloth-modeling.pdf |PDF}} | ^ 5 |**Modelování a animace lidské tváře**| {{ :courses:b4m39mma:mma_private:12-l-face-modeling.pdf |PDF}} | ^ 6 | svátek - volný den| - | ^ 7 |**Inverzní kinematika**| {{ :courses:b4m39mma:mma_private:08-l-kinematics.pdf |PDF}} | ^ 8 |**Systémy pro zachytávání pohybu MOCAP** | {{ :courses:b4m39mma:mma_private:l07-motion-capture.pdf |PDF}} | ^ 9 |**Animace davu**| {{ :courses:b4m39mma:mma_private:l08-crowd-simulation.pdf |PDF}} | ^ 10 | **Řízení animace,artificial life**| {{ :courses:b4m39mma:mma_private:l09-artificial_life.pdf |PDF}} | ^ 11 |**Stereoskopické zobrazování**| {{ :courses:b4m39mma:mma_private:l10-stereoskopic_projection.pdf |PDF}} | ^ 12 |**Produkční řetězec a techniky kompozice videa**| {{ :courses:b4m39mma:mma_private:l11-production-chain.pdf |PDF}} | ^ 13 | **Archivace multimediálního díla** | {{ :courses:b4m39mma:mma_private:l12-archiving-mm-data-v2.pdf |PDF}} | ^ 14 | **Světelné a projekční systémy**| {{ :courses:b4m39mma:mma_private:l13-lighting-technologies.pdf |PDF}} | ==== Harmonogram cvičení ==== Cvičení budou vedena jako konzultace k realizaci semestrálních projektů a jako kurz programování v prostředí Unreal Engine. | 1 | **Úvod do předmětu**, zadání semestrálních úloh. | | 2 | **Základní úvod do prostředí Unreal Engine**. | | 3 | **Úvod do API UE**. {{ :courses:b4m39mma:pluginexample.zip |Ukázkový projekt}}, {{ :courses:b4m39mma:mma-uvod-ue-api.pdf |Úvod do UE API}} | | 4 | **Ukázky API UE**. {{ :courses:b4m39mma:lennardjonesplugin.zip |Plugin částice Lennard-Jones}} {{ :courses:b4m39mma:unreal_engine_4_-_threads.pdf | UE4 - vlákna}}| | 5 | **Dynamika.** Ukázka: Simulace pohybu tuhého tělesa. {{ :courses:b4m39mma:dynamicstemplatecomplete.zip | Šablona projektu (doplněná)}} {{ :courses:b4m39mma:mma_dynamika.pdf | Prezentace }} | | 6 | Svátek | | 7 | **Fluidní dynamika.** Návrh dynamické simulace tekutiny. {{ :courses:b4m39mma:stamfluids-complete.zip |Šablona projektu (doplňená)}}| | 8 | **Šaty.** Model pro simulaci látky. {{ :courses:b4m39mma:clothsim-complete.zip |Šablona projektu (doplněná)}} | | 9 | Check point. | | 10 | **IK - inverzní kinematika modelu.** {{ :courses:b4m39mma:inversekinematics.zip |Ukázkový projekt}} {{ :courses:b4m39mma:mma_ik_solver.pdf |Prezentace}}| | 11 | **MOCAP.** Sběr a nahrávání pohybových dat. | | 12 | **MOCAP.** Používání pohybových dat. {{ :courses:b4m39mma:vicon-marker-data.zip |Data z 11. cvičení}}| | 13 | **Dav.**  Simulace davu - návrh simulátoru. {{ :courses:b4m39mma:crowdsimulation_full.zip |Šablona projektu (doplněná)}} {{ :courses:b4m39mma:mma_simulace_davu.pdf |Prezentace}}| | 14 | **Prezentace** semestrálních úloh. | ==== Kritéria hodnocení ==== Podmínkou k získání zápočtu je odevzdání semestrální práce a její prezentace na konci semestru. Zkouška je povinná. Celkem může student získat během semestru 100 bodů a z toho: * semestrální práce 70 bodů * zpráva (dokumentace) 20 bodů * prezentace 20 bodů * implementace 30 bodů * zkouška 30 bodů (u zkoušky je minimální počet bodů pro úspěšné absolvování 15 - test 5 z 10 a pohovor 10 z 20) Klasifikace je pak dána tabulkou: | 90-100 | A výborně | | 80-89 | B velmi dobře | | 70-79 | C dobře | | 60-69 | D uspokojivě | | 50-59 | E dostatečně | | 0-49 nebo nesplnění podmínek k zápočtu | F nedostatečně | Okruhy otázek ke zkoušce {{ :courses:b4m39mma:mma_private:okruhy3.pdf |PDF}}. ==== Semestrální projekty ==== Zadání řeší týmy s max. 2 členy. Navrhněte a implementujte některý z níže uvedených modelů ve formě objektu nebo pluginu v prostředí Unreal Engine. ^ ^Skupina úloh ^Konkrétní úloha ^ Řešitel úlohy ^ Hodnocení (body) ^ | 1. | Implementace IK solveru. | | | - | | 2. | Testovací aplikace pro simulaci látek/tkanin (sukénka na tanečnici). | | Ondřej Perný, Ondřej Mézl | 55 | | 3. | Model tváře - vkládání reálné masky jako modelu - řízení pomocí významných bodů - parametrizovaných daty z MOCAPu. | | | - | | 4. | Simulace davu na náměstí - umístění podnětu kamkoliv - detekce objektů v kolizní vrstvě. | | Jan Oravec, Jozef Skála | 45 | | | Simulace tekutin. | | | | | 5. | | simulace vodopádu | Jan Tislický, Oldřich Linhart | 44 | | 6. | | příboje na pláži | Mykola Isaiev | | | 7. | | jezu | Jan Lazarek, Vojtěch Cimbura | | | 8. | | voda unikající z přehrady (rybníka) | Oldřich Milec, Patrik Schiller | | | 9. | | tornádo | | - | | 10. | | písek | Jakub Hlusička, Zuzana Štětinová | 56 | | | Simulace exploze | | | | | 11. | | odletující trosky | Tomáš Bilák, Richard Burkoň | | | 12. | | srážka asteroidů | Daniel Aschermann, Štěpán Machovský | | | | Simulace objektů ve stavu bez tíže | | | | | 13. | | kapky vody (kapaliny) | Anna Zderadičková, Michal Pozník | | | | | kapky vody (druhý tým) | Alena Mikushina | | | 14. | | pevné objekty s různou tuhostí | Karel Tomanec, Vojtěch Pospíšil | 70 | | | Vlastní téma | | | | | 15. | | Simulace částic na GPU | Michal Hvězda | | Projekt vypracujte v jedno nebo dvoučlenném týmu. ==== Materiály k tématům ==== === Inverzní kinematika === * {{https://www.uow.edu.au/~/kwanwu/Honours-Thesis.pdf|Kwan W. Chin: Closed-form and generalized inverse kinematic solutions for animating the human articulated structure}} * {{http://summit.sfu.ca/item/5706|Welman: Inverse kinematics and geometric constraints for articulated figure manipulation}} * {{https://vyuka.iim.cz/_media/a4m39mma:files:watt-a-watt-land.pdf|Watt&Watt - pouze pro studenty MMA}} === MOCAP === * {{https://vyuka.iim.cz/_media/a4m39mma:files:p73-kadu.pdf|Kadu}} * {{https://vyuka.iim.cz/_media/a4m39mma:files:2006_muellerroeder_motiontemplates_sca.pdf|Müller}} * {{https://vyuka.iim.cz/_media/a4m39mma:files:cav1505.pdf|Qi}} * {{https://vyuka.iim.cz/_media/a4m39mma:files:p139-gleicher.pdf| Gleicher}} === Dynamika částic a fluidní dynamika === * {{http://users.telenet.be/brambi/Papers/PbM-Particle%20System%20Dynamics.pdf|Witkin: Physically Based Modeling: Principles and PracticeParticle System Dynamics}} * {{http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/0097849389900782| G.Miller: Globular dynamics: A connected particle system for animating viscous fluids}} * {{http://portal.acm.org/citation.cfm?id=383261|N. Foster: Practical animation of liquids}} * {{https://www.dgp.toronto.edu/~stam/reality/Research/pub.html|Jos Stam - web page}} === Modelování tváře a šatů === * {{http://cartesianos.com/geodoc/isprs2004/comm3/papers/257.pdf|A Zamirroshan: DESIGNING SOFTWARE FOR 3D OBJECT MODELLING USING DIGITAL CLOSE RANGE PHOTOGRAMMETRY}} * Federic I. Parke, Keith Waters: Computer Facial Animation, AK Peters,ISBN 1-56881-014-8, 1996, katederní knihovna === Animace davu === * [[http://dl.acm.org/citation.cfm?id=1272705|Pechano-2007]] * [[http://www.springerlink.com/index/GK682355V3212565.pdf|Ulicny-2001]] * [[http://scholar.google.com/scholar?hl=en&q=crowd+simulation+&btnG=Search&as_sdt=0%2C5&as_ylo=&as_vis=0|Google Schoolar]] === Hudba a zvuk === * [[http://scholar.google.com/scholar?hl=en&q=sound+visualization&btnG=Search&as_sdt=0%2C5&as_ylo=&as_vis=0|Google Schoolar]] === CAVE === viz [[https://vyuka.iim.cz/y39mm1:materialy_k_uloham|materiály k úlohám MM1]] === Ostatní === * [[https://vyuka.iim.cz/y39mm1:materialy_k_uloham|další odkazy]] * dále viz {{http://scholar.google.com/schhp?hl=en&tab=ws|google schoolar}} ==== Hodnocení ====