====== B4M39MMA – Multimédia a počítačová animace ======
[[http://dcgi.felk.cvut.cz/|{{https://vyuka.iim.cz/_media/y39mm1:dcgicoloralphasmall.png|Katedra počítačové grafiky a interakce}}]]
===== Multimédia a počítačová animace (B4M39MMA) =====
Tato stránka je oficiálním zdrojem informací pro studenty předmětu B4M39MMA oboru Počítačová grafika magisterského programu Otevřená informatika na [[http://www.fel.cvut.cz/cz/|Fakultě elektrotechnické Českého vysokého učení technického v Praze]]. Předmět je zajišťován [[http://dcgi.felk.cvut.cz/ |Katedrou počítačové grafiky a interakce]] (K13139). Praktickou část předmětu zajišťuje [[http://www.iim.cz|Institut intermédií]] (IIM) při FEL ČVUT v Praze.
UPOZORNĚNÍ COVID-19:
Přečtěte si prosím poslední [[https://fel.cvut.cz/cz/covid/|pravidla a nařízení]] vedení školy týkající se covid-19.
UPOZORNĚNÍ COVID-19:
Věnujte pozornost informacím [[https://fel.cvut.cz/cz/covid/student.html| co dělat]] v případě zjištění pozitivity na covid-19.
**Chovejte se prosím zodpovědně, chraňte ostatní studenty a své učitele - informujte i je neprodleně, pokud u sebe zjistíte nákazu! Děkujeme.**
| Přednáška: | čtvrtek 12.45 | T2:C3-51 |
| Cvičení: | čtvrtek 14.30 | T2:H1-24c, dveře H1-25 (IIM - halové laboratoře FEL) |
| Přednášející: | Ing. Roman Berka, Ph.D. - berka [at] fel.cvut.cz |
| Cvičící: | Ing. Ondřej Slabý - slabyon3 [at] fel.cvut.cz |
| Konzultanti: | Ing. Jakub Hybler - hybler [at] iim [dot] cz - IIM (zvuková a světelná technika) | Ing. Jana Zraková - kejvaja1 [at] fel.cvut.cz - DCGI (vývoj pluginů v prostředí UE) |
| Rozsah: | 2p | 2l |
| Rozvrh: | [[https://fel.cvut.cz/cz/education/rozvrhy-ng.B211/public/html/predmety/46/98/p4698006.html|B4M39MMA]] | |
===== Odkazy =====
* [[http://dcgi.felk.cvut.cz/cs/study/akademicka_pravidla|Akademická pravidla]] Katedry počítačové grafiky a interakce:
* Stránky předmětu [[https://www.fel.cvut.cz/cz/education/bk/predmety/46/98/p4698006.html | B4M39MMA]] v bílé knize.
===== Anotace =====
Předmět je zaměřen na výklad metod používaných v oblasti počítačové
animace. Studenti získají přehled o algoritmech a metodách reprezentace typických problémů v oblasti počítačové animace (inverzní kinematika, animace lidské postavy, dynamika aj.) Část předmětu je též zaměřena na principy kreativních postupů při vytváření zvuku a videa jako součásti audio-vizuálních projektů. V předmětu zazní i několik přednášek popisujících vybrané problémy z oblasti technologií pro filmovou produkci (MOCAP, Stereoskopický obraz, aj.).
==== Cíl předmětu ====
Cílem předmětu je poskytnout informace o metodách řešení typických problémů v projektech z oblasti počítačové animace, virtuální reality a filmové produkce. Snahou je ukázat teoretický základ metod používaných v těchto oblastech a umožnit studentům, aby si tyto probrané techniky mohli sami vyzkoušet v rámci semestrálních projektů.
==== Náplň předmětu ====
V průběhu semestru studenti navštěvují přednášky a cvičení. Kromě toho pracují na zadaných tématech a vypracovávají semestrální úlohy v podobě implementace řešeného problému doprovázené dokumentací v určeném formátu a podpořené osobní prezentací před ostatními studenty.
V době cvičení jsou se studenty organizovány konzultace k semestrálním úlohám a v části cvičení probíhá kurz v prostředí Unreal Engine zaměřený na tvorbu scén a zejména kódování řídících algoritmů v tomto prostředí. V rámci cvičení proběhne i výsledná prezentace úloh, která může mít formu jedné ucelené kompozice, kde výstupy z jednotlivých úloh spolupracují a doplňují se. Tento způsob práce podporuje vzájemnou komunikaci a smysl pro týmovou spolupráci, současně umožňuje studentům sledovat práci ostatních na jejich úlohách a prakticky si vyzkoušet i další postupy než jen ty, které potřebují pro řešení své úlohy.
Cvičení budou probíhat v laboratoři [[https://www.iim.cz | Institutu intermédií]].
==== Požadavky na vstupní znalosti ====
Základy fyziky z oblasti kinematiky, dynamiky hmotného bodu a tuhého tělesa. Schopnost programovat v jazyce C++.
==== Harmonogram přednášek ====
^ Pořadí ^ Téma ^ Odkaz ^
^ 1 |**Počítačová animace a její popis**| {{ :courses:b4m39mma:mma_private:motion-description-tools2.pdf |PDF}} |
^ 2 |**Dynamika, částicové systémy**| {{ :courses:b4m39mma:mma_private:09-l-dynamics.pdf |PDF}} |
^ 3 |**Fluidní dynamika v počítačové animaci**| {{ :courses:b4m39mma:mma_private:l04-fluiddynamicsforca.pdf |PDF}} |
^ 4 |**Modelování šatů**| {{ :courses:b4m39mma:mma_private:10-l-cloth-modeling.pdf |PDF}} |
^ 5 |**Modelování a animace lidské tváře**| {{ :courses:b4m39mma:mma_private:12-l-face-modeling.pdf |PDF}} |
^ 6 | svátek - volný den| - |
^ 7 |**Inverzní kinematika**| {{ :courses:b4m39mma:mma_private:08-l-kinematics.pdf |PDF}} |
^ 8 |**Systémy pro zachytávání pohybu MOCAP** | {{ :courses:b4m39mma:mma_private:l07-motion-capture.pdf |PDF}} |
^ 9 |**Animace davu**| {{ :courses:b4m39mma:mma_private:l08-crowd-simulation.pdf |PDF}} |
^ 10 | **Řízení animace,artificial life**| {{ :courses:b4m39mma:mma_private:l09-artificial_life.pdf |PDF}} |
^ 11 |**Stereoskopické zobrazování**| {{ :courses:b4m39mma:mma_private:l10-stereoskopic_projection.pdf |PDF}} |
^ 12 |**Produkční řetězec a techniky kompozice videa**| {{ :courses:b4m39mma:mma_private:l11-production-chain.pdf |PDF}} |
^ 13 | **Archivace multimediálního díla** | {{ :courses:b4m39mma:mma_private:l12-archiving-mm-data-v2.pdf |PDF}} |
^ 14 | **Světelné a projekční systémy**| {{ :courses:b4m39mma:mma_private:l13-lighting-technologies.pdf |PDF}} |
==== Harmonogram cvičení ====
Cvičení budou vedena jako konzultace k realizaci semestrálních projektů a jako kurz programování v prostředí Unreal Engine.
| 1 | **Úvod do předmětu**, zadání semestrálních úloh. |
| 2 | **Základní úvod do prostředí Unreal Engine**. |
| 3 | **Úvod do API UE**. {{ :courses:b4m39mma:pluginexample.zip |Ukázkový projekt}}, {{ :courses:b4m39mma:mma-uvod-ue-api.pdf |Úvod do UE API}} |
| 4 | **Ukázky API UE**. {{ :courses:b4m39mma:lennardjonesplugin.zip |Plugin částice Lennard-Jones}} {{ :courses:b4m39mma:unreal_engine_4_-_threads.pdf | UE4 - vlákna}}|
| 5 | **Dynamika.** Ukázka: Simulace pohybu tuhého tělesa. {{ :courses:b4m39mma:dynamicstemplatecomplete.zip | Šablona projektu (doplněná)}} {{ :courses:b4m39mma:mma_dynamika.pdf | Prezentace }} |
| 6 | Svátek |
| 7 | **Fluidní dynamika.** Návrh dynamické simulace tekutiny. {{ :courses:b4m39mma:stamfluids-complete.zip |Šablona projektu (doplňená)}}|
| 8 | **Šaty.** Model pro simulaci látky. {{ :courses:b4m39mma:clothsim-complete.zip |Šablona projektu (doplněná)}} |
| 9 | Check point. |
| 10 | **IK - inverzní kinematika modelu.** {{ :courses:b4m39mma:inversekinematics.zip |Ukázkový projekt}} {{ :courses:b4m39mma:mma_ik_solver.pdf |Prezentace}}|
| 11 | **MOCAP.** Sběr a nahrávání pohybových dat. |
| 12 | **MOCAP.** Používání pohybových dat. {{ :courses:b4m39mma:vicon-marker-data.zip |Data z 11. cvičení}}|
| 13 | **Dav.** Simulace davu - návrh simulátoru. {{ :courses:b4m39mma:crowdsimulation_full.zip |Šablona projektu (doplněná)}} {{ :courses:b4m39mma:mma_simulace_davu.pdf |Prezentace}}|
| 14 | **Prezentace** semestrálních úloh. |
==== Kritéria hodnocení ====
Podmínkou k získání zápočtu je odevzdání semestrální práce a její prezentace na konci semestru. Zkouška je povinná.
Celkem může student získat během semestru 100 bodů a z toho:
* semestrální práce 70 bodů
* zpráva (dokumentace) 20 bodů
* prezentace 20 bodů
* implementace 30 bodů
* zkouška 30 bodů (u zkoušky je minimální počet bodů pro úspěšné absolvování 15 - test 5 z 10 a pohovor 10 z 20)
Klasifikace je pak dána tabulkou:
| 90-100 | A výborně |
| 80-89 | B velmi dobře |
| 70-79 | C dobře |
| 60-69 | D uspokojivě |
| 50-59 | E dostatečně |
| 0-49 nebo nesplnění podmínek k zápočtu | F nedostatečně |
Okruhy otázek ke zkoušce {{ :courses:b4m39mma:mma_private:okruhy3.pdf |PDF}}.
==== Semestrální projekty ====
Zadání řeší týmy s max. 2 členy.
Navrhněte a implementujte některý z níže uvedených modelů ve formě objektu nebo pluginu v prostředí Unreal Engine.
^ ^Skupina úloh ^Konkrétní úloha ^ Řešitel úlohy ^ Hodnocení (body) ^
| 1. | Implementace IK solveru. | | | - |
| 2. | Testovací aplikace pro simulaci látek/tkanin (sukénka na tanečnici). | | Ondřej Perný, Ondřej Mézl | 55 |
| 3. | Model tváře - vkládání reálné masky jako modelu - řízení pomocí významných bodů - parametrizovaných daty z MOCAPu. | | | - |
| 4. | Simulace davu na náměstí - umístění podnětu kamkoliv - detekce objektů v kolizní vrstvě. | | Jan Oravec, Jozef Skála | 45 |
| | Simulace tekutin. | | | |
| 5. | | simulace vodopádu | Jan Tislický, Oldřich Linhart | 44 |
| 6. | | příboje na pláži | Mykola Isaiev | |
| 7. | | jezu | Jan Lazarek, Vojtěch Cimbura | |
| 8. | | voda unikající z přehrady (rybníka) | Oldřich Milec, Patrik Schiller | |
| 9. | | tornádo | | - |
| 10. | | písek | Jakub Hlusička, Zuzana Štětinová | 56 |
| | Simulace exploze | | | |
| 11. | | odletující trosky | Tomáš Bilák, Richard Burkoň | |
| 12. | | srážka asteroidů | Daniel Aschermann, Štěpán Machovský | |
| | Simulace objektů ve stavu bez tíže | | | |
| 13. | | kapky vody (kapaliny) | Anna Zderadičková, Michal Pozník | |
| | | kapky vody (druhý tým) | Alena Mikushina | |
| 14. | | pevné objekty s různou tuhostí | Karel Tomanec, Vojtěch Pospíšil | 70 |
| | Vlastní téma | | | |
| 15. | | Simulace částic na GPU | Michal Hvězda | |
Projekt vypracujte v jedno nebo dvoučlenném týmu.
==== Materiály k tématům ====
=== Inverzní kinematika ===
* {{https://www.uow.edu.au/~/kwanwu/Honours-Thesis.pdf|Kwan W. Chin: Closed-form and generalized inverse kinematic solutions for animating the human articulated structure}}
* {{http://summit.sfu.ca/item/5706|Welman: Inverse kinematics and geometric constraints for articulated figure manipulation}}
* {{https://vyuka.iim.cz/_media/a4m39mma:files:watt-a-watt-land.pdf|Watt&Watt - pouze pro studenty MMA}}
=== MOCAP ===
* {{https://vyuka.iim.cz/_media/a4m39mma:files:p73-kadu.pdf|Kadu}}
* {{https://vyuka.iim.cz/_media/a4m39mma:files:2006_muellerroeder_motiontemplates_sca.pdf|Müller}}
* {{https://vyuka.iim.cz/_media/a4m39mma:files:cav1505.pdf|Qi}}
* {{https://vyuka.iim.cz/_media/a4m39mma:files:p139-gleicher.pdf| Gleicher}}
=== Dynamika částic a fluidní dynamika ===
* {{http://users.telenet.be/brambi/Papers/PbM-Particle%20System%20Dynamics.pdf|Witkin: Physically Based Modeling: Principles and PracticeParticle System Dynamics}}
* {{http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/0097849389900782| G.Miller: Globular dynamics: A connected particle system for animating viscous fluids}}
* {{http://portal.acm.org/citation.cfm?id=383261|N. Foster: Practical animation of liquids}}
* {{https://www.dgp.toronto.edu/~stam/reality/Research/pub.html|Jos Stam - web page}}
=== Modelování tváře a šatů ===
* {{http://cartesianos.com/geodoc/isprs2004/comm3/papers/257.pdf|A Zamirroshan: DESIGNING SOFTWARE FOR 3D OBJECT MODELLING USING DIGITAL CLOSE RANGE PHOTOGRAMMETRY}}
* Federic I. Parke, Keith Waters: Computer Facial Animation, AK Peters,ISBN 1-56881-014-8, 1996, katederní knihovna
=== Animace davu ===
* [[http://dl.acm.org/citation.cfm?id=1272705|Pechano-2007]]
* [[http://www.springerlink.com/index/GK682355V3212565.pdf|Ulicny-2001]]
* [[http://scholar.google.com/scholar?hl=en&q=crowd+simulation+&btnG=Search&as_sdt=0%2C5&as_ylo=&as_vis=0|Google Schoolar]]
=== Hudba a zvuk ===
* [[http://scholar.google.com/scholar?hl=en&q=sound+visualization&btnG=Search&as_sdt=0%2C5&as_ylo=&as_vis=0|Google Schoolar]]
=== CAVE ===
viz [[https://vyuka.iim.cz/y39mm1:materialy_k_uloham|materiály k úlohám MM1]]
=== Ostatní ===
* [[https://vyuka.iim.cz/y39mm1:materialy_k_uloham|další odkazy]]
* dále viz {{http://scholar.google.com/schhp?hl=en&tab=ws|google schoolar}}
==== Hodnocení ====