====== Základy umělé inteligence (B4B36ZUI) ====== Cílem předmětu je seznámit studenty se základy symbolické umělé inteligence. V předmětu budou vysvětleny algoritmy informovaného a neinformovaného prohledávání stavového prostoru, netradiční metody řešení problémů, formální reprezentace znalostí a úvod do markovského rozhodování. ===== Semestr ===== **Přednášející:** [[http://cs.felk.cvut.cz/en/people/lisyvili|Viliam Lisý]] [[http://cs.felk.cvut.cz/en/people/lisyvili|{{http://cs.felk.cvut.cz/upload/persons/d293a37ac14639b6abe01c39c2b993af326b0479.jpg?30}}]], [[http://cs.felk.cvut.cz/en/people/bosanbra|Branislav Bošanský]] [[http://cs.felk.cvut.cz/en/people/bosanbra|{{http://cs.felk.cvut.cz/upload/persons/606b5f296e6078827767959f34300998eccac573.jpg?30}}]], [[http://cs.felk.cvut.cz/en/people/pechouce|Michal Pěchouček]] [[http://cs.felk.cvut.cz/en/people/pechouce|{{http://cs.fel.cvut.cz/upload/persons/4aa36065f8f1e0e2fdd96369ddc6e4df4cd3c9dc.jpg?30}}]] **Cvičící:** [[http://cs.fel.cvut.cz/en/people/janisjar|Jaromír Janisch]] [[http://cs.fel.cvut.cz/en/people/janisjar|{{http://cs.fel.cvut.cz/upload/persons/bf34c0e43c7506f8a400c8cd5e7d21f0f5312566.jpg?30}}]], [[http://cs.felk.cvut.cz/en/people/lisyvili|Viliam Lisý]] [[http://cs.felk.cvut.cz/en/people/lisyvili|{{http://cs.felk.cvut.cz/upload/persons/d293a37ac14639b6abe01c39c2b993af326b0479.jpg?30}}]] [[http://cs.fel.cvut.cz/en/people/sustrmic|Michal Šustr]] [[http://cs.fel.cvut.cz/en/people/sustrmic|{{http://cs.felk.cvut.cz/upload/persons/f54374c127e00c7115889d97129e8a2fd1199eb0.jpg?30}}]], [[http://cs.felk.cvut.cz/en/people/cermakvo|Vojtěch Čermák]] [[http://cs.felk.cvut.cz/en/people/cermakvo|{{:courses:b4b36zui:photo_gray.png?50}}]], * [[courses:b4b36zui:prednasky|Přednášky]] UT (KN:E-107) 14:30 * [[courses:b4b36zui:seminars|Cvičení]] PO (KN:E-311) 11:00, 12:45, 16:15, UT (KN:E-328) 16:15, 18:00 * [[https://cw.felk.cvut.cz/brute|BRUTE - odevzdávací systém]] Přednášky i cvičení budou probíhat v určeném čase **ONLINE** přes [[https://feectu.zoom.us/j/92392468622|Zoom]]. (heslo pro přihlášení: 912833 + 1) ====Úlohy==== Za úlohy můžete získat maximálně **30 bodů**. Pro získání zápočtu musíte každou úlohu odevzdat na minimálně 5 bodů (před penalizací za pozdní odevzdání - penalizací tedy neztrácíte nárok na zápočet) a získat celkově minimálně **15 bodů**. Penalizace za pozdní odevzdání: * do 24h po deadline -- ztrácíte 20% bodů * více než 24h po deadline -- ztrácíte 100% bodů ^Task ^ Start ^ Deadline ^ Points ^ Minimal points ^ |Task 1: Path planning (A*) | 8. 3. 2021 | 28. 3. 2021 (23:59) | 10 | 5 | |Task 2: Reinforcement Learning | 29. 3. 2021 | 18. 4. 2021 (23:59) | 10 | 5 | |Task 3: Playing a two-player game | week 10 | 16.5.2021 (23:59) | 10 | 5 | **Úlohy vždy vypracujte samostatně. Plagiáty jsou detekovány a nejsou tolerovány.** Pokud máte z objektivních příčin potíže se splněním úkolů v termínu, kontaktujte nás. ===== Podmínky úspěšného zakončení předmětu, konečné hodnocení ===== * Udělení zápočtu. * Složení zkoušky. * Součet bodů za zkoušku a cvičení určí výslednou známku dle standardní škály\\ (50-59b. = E, ..., 90-100b. = A). ==== Zkouška ==== Zkouška za maximálně 70 bodů: * zkouška je písemná, * studenti, kteří budou mít celkové bodové hodnocení ≥ 80 bodů musí pro získání odpovídající známky absolvovat ještě krátkou ústní zkoušku (osobně / online -- dle pandemické situace) * zkoušková témata odpovídají tématům pokrytým přednáškovými slidy **(slidy nejsou jediné studijní materiály!)**, * na zkoušku je možné si přinést **1 A4 stránku vlastnoručně** psaných poznámek a kalkulátor (**ne mobil!**) Zkoušky z minulých let (vzhledem k úpravě témat v roce 2020/2021, jsou tyto pouze orientační) * {{zkouska-10-6-2011.pdf|příklad testu z roku 2011}}, {{:courses:b4b36zui:zkouska-10-6-2011-en-comments.pdf| in english}} * {{zkouska-14-6-2012.pdf|příklad testu z roku 2012}}, {{:courses:b4b36zui:zkouska-14-6-2012-en-comments.pdf| MOL in english}} * {{zkouska-11-06-2014.pdf|příklad testu z roku 2014}}, {{:courses:b4b36zui:zkouska-11-06-2014-en-comments_complete.pdf|in english}} * {{zkouska-02-06-2016-EN.pdf|příklad testu z roku 2016 (in English)}} Podmínky složení zkoušky: * **minimální zisk 35 bodů ze zkouškové písemky** Termíny: * TBA ===== Odkazy ===== * [[https://cw.felk.cvut.cz/brute|BRUTE Upload systém]] * [[https://cw.felk.cvut.cz/forum/forum-1709.html |Diskusní fórum]] * [[https://www.fel.cvut.cz/cz/education/bk/predmety/47/02/p4702906.html|Popis předmětu na stránkách FEL]] * [[http://www.feld.cvut.cz/cz/education/rozvrhy-ng.B192/public/html/predmety/47/02/p4702906.html|Rozvrh předmětu 2019/2020 na stránkách FEL]] ===== Literatura k předmětu ===== (relevantní kapitoly zmíněné u každé přednášky) * [AIMA] Russel, S. a Norvig, P.: Artificial Intelligence: A Modern Approach (2nd edition), Prentice Hall, 2003 * příslušné kapitoly k dispozici na vyžádání * [TheBook] Richard S. Sutton and Andrew G. Barto: Reinforcement Learning: An Introduction [[http://incompleteideas.net/book/the-book.html]] * {{http://cs.ucla.edu/~rosen/161/notes/alphabeta.html|Ilustrace alpha-beta}}