====== Cvičení 11 Objekty, Halda, Asociativní pole, Stromy ======
===== náplň cvičení =====
==== Objekty ====
Třídy pro komplexní čísla:
* Třída obsahuje dvě proměnné ''real'' a ''imag''
* Konstruktor (metoda _init_) nastavuje tyto proměnné defaultně na 0
* Pro přímý výpis funkcí print je vhodné definovat metodu ''_repr_'', která vrací string
* **Pozor: init a repr má v názvu dvě podtržítka!!! **
class Complex:
def __init__(self, real=0, imag=0):
self.real = real
self.imag = imag
def amplitude(self):
return self.real*self.real + self.imag*self.imag
def add(self, rhs):
self.real += rhs.real
self.imag += rhs.imag
def sub(self, rhs):
self.real -= rhs.real
self.imag -= rhs.imag
def __repr__(self):
sign = "+";
if (self.imag < 0):
sign = "-";
return str(self.real) + sign + str(abs(self.imag)) + "i"
def mul(self, rhs):
r = self.real*rhs.real - self.imag*rhs.imag;
i = self.real*rhs.imag + self.imag*rhs.real;
self.real = r
self.imag = i
if __name__=="__main__":
a = Complex()
print("a=",a)
b = Complex(1,-1)
print("b=",b)
a.add(b)
print("a=",a)
a.mul(b)
print("a=",a)
print("|a|=",a.amplitude())
print("|b|=",b.amplitude())
==== Binární halda ====
[[https://en.wikipedia.org/wiki/Binary_heap | Binární halda ]] je binární stromová datová struktura. Je tvořena uzly, které mají max. dva potomky (levý a pravý potomek) (odtud přídavné jméno binární), pričemž potomek je opět uzel. Její důležitou vlastností je, že:
* hodnota každého uzlu je **rovna nebo menší** než hodnoty jejich potomků.
* Pokud je tato vlastnost splněna tak platí, že prvek v tzv. kořenu stromu obsahuje **nejmenší** prvek mezi všemi prvky.
* **V tomto cvičení budeme předpokládat tuto variantu.**
* Takové haldě se někdy říká min-halda.
Binární haldu lze samozřejmě realizovat i s opačnou vlastností:
* hodnota každého uzlu je **rovna nebo větší** než hodnoty jejich potomků.
* Pokud je tato vlastnost splněna tak platí, že prvek v tzv. kořenu stromu obsahuje **největší** prvek mezi všemi prvky.
* Takové haldě se říká max-halda.
Použití binární haldy:
* Pro realizaci prioritní fronty, v důsledku toho např. pro hledání cest v grafech, mapách, plánování pohybu robotů
{{courses:b3b33alp:cviceni:heap.png?400|}}
=== Binární halda: vyjmutí prvku ===
Předpokládejme, že máme existující binární haldu. Při vyjmutí prvky stačí vzít prvek v kořeni stromu, neboť ten již z definice obsahuje nejmenší hodnotu mezi všemi uzly.
Po odebrání prvku je ale nutné zbylé prvky přeskupit a určit nový kořen haldy. Postup je:
* Vyjmout prvek z kořene haldy ( prvek s nejmenší hodnotou )
* Vzít poslední prvek v poslední úrovni a přesunout na pozici kořene.
* Nyní je třeba nahrat prvky v haldě tak, aby byla splněna vlastnost min-haldy. Jelikož budeme začínat od kořene a procházet strom směrem dolu, říká se tomuto postupu tzv. bubble-down.
==Bubble-down:==
* Předpokládejme, že jsme v uzlu $U$.
* Porovnáme hodnotu $U$, $U$.left a $U$.right. Pokud je splěna vlastnost min-haldy (tj. hodnota $U$ je menší nebo rovna hodnotám jejích potomků), končíme.
* Pokud ne, vybereme toho potomka, který je menší než $U$. Vyměníme hodnotu $U$ s tímto potomek.
* Pokračujeme bubble-down z tohoto potomka.
* Algoritmus končí, pokud už jsme narazili na uzel bez potomka.
=== Binární halda: vložení prvku ===
Předpokládejme, že máme existující binární haldu. Vložení prvku se provede takto:
===Bubble-up===
* Vložíme prvek na poslední nejpravější místo v poslední úrovni.
* Porovnáme hodnotu tohoto prvku s jeho rodičem. Pokud je splněna vlastnost haldy (tj. u min-haldy: hodnota prvku je větší nebo rovna hodnotě jeho rodiče), pak končíme.
* Pokud ne, vyměníme hodnotu prvku za hodnotu rodiče a opakujeme tento postup od změněného rodiče.
Tento algoritmus se nazývá bubble-up, jelikož při něm procházíme haldu ze spodní úrovně nahoru.
==== Realizace binární haldy na poli ====
Nejjednodušší realizací binární haldy je implementaci na poli. Použijeme jednoduchý trik:
* Nechť uzel má v poli index $i$.
* Jeho levý potomek má v poli index $2i+1$.
* Jeho pravý potomek má v poli index $2i+2$.
{{courses:b3b33alp:cviceni:heap1.png?200|}}
* Jaký je index rodiče, pokud má potomek index v poli $i$?
=== Implementace haldy z přednášky ===
# Implementace haldy
#
# http://interactivepython.org/runestone/static/pythonds/Trees/BinaryHeapImplementation.html
# Jan Kybic, 2016
class MinHeap:
""" binarni halda __init__ konstruktor """
def __init__(self):
self.heap = [] # indexujeme od nuly
def bubble_up(self,i):
""" probubla prvek i nahoru, zajisti splneni podminek haldy """
while i>0:
j=(i-1)//2 # index rodice
if self.heap[i] >= self.heap[j]:
break
self.heap[j],self.heap[i]=self.heap[i],self.heap[j]
i = j
def insert(self,k):
""" vloz prvek do haldy """
self.heap+=[k]
self.bubble_up(len(self.heap)-1)
def peek(self):
""" vrati nejmensi prvek """
return self.heap[0]
def size(self):
""" vrati pocet prvku v halde """
return len(self.heap)
def is_empty(self):
""" je halda prazdna? """
return self.size()==0
def bubble_down(self,i):
""" probublej prvek dolu """
n=self.size()
while 2*i+1 < n:
j=2*i+1 # zjisti index mensiho syna
if j+1 < n and self.heap[j] > self.heap[j+1]:
j+=1
if self.heap[i]>self.heap[j]:
self.heap[i],self.heap[j]=self.heap[j],self.heap[i]
i=j
def pop(self):
""" odebere nejmensi prvek a uprav haldu """
element=self.heap[0]
self.heap[0]=self.heap[-1]
self.heap.pop() # smaz posledni prvek
self.bubble_down(0)
return element
==== Úkol 1: implementace funkce delete ===
Implementujte metody pro odebrání prvku na pozici i z binární haldy:
* Metodu pojmenujte ''delete(i)''
* metoda dále smaže tento prvek z haldy
* ošetřete tuto metodu tak, aby ji bylo možné volat i na prázdnou haldu, případně pokud je i větší než velikost haldy
Pomocí této funkce smažte z haldy vytvořené z pole všechna sudá čísla (Nejdříve haldu vytvořte se všemi čísly a pak smažte všechna sudá čísla z haldy):
pole=[10,21,7,11,31,6,1,-11,31,42,-12,80,25,-7,-12,9,14]
==== Úkol 2: Karty v haldě ====
* Upravte implementaci haldy tak, aby byla realizována min-halda s kartami ve formátu cvičení 8 příklad 1.
* Vytvořte hladu z následujících karet:
cards = [[0, 'Q'], [2, '6'], [1, 'K'],
[1, '8'], [2, '10'], [2, '4'],
[3, '4'], [0, '4'], [1, '3'],
[2, '5'], [0, 'K'], [3, 'A'],
[1, 'J'], [0, '3'], [0, '9']]
* V cvičení 8 jsme pro porovnání karet využívali funkci index a dvojího porovnání (nejdříve barvu a pak hodnotu). Nyní definujte pořadí pomocí asociativního pole a operací sčítání a násobení.
==== Úkol 3: Asociativní pole a římská čísla ====
* Využijte následující asociativní pole k převodu římského čísla na dekadické číslo:
conv={'I':1,'V':5,'X':10,'L':50,'C':100,'D':500,'M':1000}
* Převeďte na číslo např. MCMXCIX
===== Prémie navíc: zobrazení přes dot format =====
Uložení načtených dat do '[[ https://en.wikipedia.org/wiki/DOT_(graph_description_language) | Dot ]]' souboru, který lze pak vykreslit do png nástrojem **dot** z balíku nástrojů [[http://www.graphviz.org/|Graphviz]]:
dot -Tpng family.dot > family.png
Příklad family.dot:
digraph G {
Jana[ color=red];
Jana->Martin [label="child"];
Jana->Robert [label="child"];
Jana->Jan[color=blue; penwidth=4];
Jan[ color=green];
Jan->Petra [label="child"];
Jan->Uxana [label="child"];
Jan->Jana[color=blue; penwidth=4];
Martin[ color=green];
Martin->Jiri [label="child"];
Martin->Rudolf [label="child"];
Martin->Jana [style=dashed];
...
}
===== Domácí úkol =====
==== Lehká varianta:====
* Napište program **print.py**, který implementuje prioritní tiskovou frontu.
* Program čte ze standardního vstupu, na každé řádce je:
* jedna tisková dávka ve tvaru: číslo mezera řetězec. Číslo reprezentuje prioritu dávky, řetězec její obsah.
* požadavek od tiskárny na vytisknutí ve tvaru:-1
* pro načítání použijte smyčku
for line in sys.stdin:
# zpracuj line
* Program ukládá tiskové dávky do prioritní fronty. Pokud je požadavek od tiskárny, odebere nejdříve dávku s nejvyšší prioritou, vytiskne její obsah na standardní výstup.
* Pokud je standardní vstup prázdný, program vyprázdní frontu v pořadí priorit na standardní výstup.
* Váš program **print.py** odevzdejte do odevzdávacího systému jako **HW10.**
== Příklad ==
60 se
58 zbraní
90 zelnou
38 mě
100 Polévku
57 střelnou
80 jedla
-1
-1
-1
32 polila
20 skolila
51 pasem
24 ji
75 jsem
-1
-1
40 kdyby
55 za
-1
-1
25 bych
30 na
-1
-1
35 byla
27 místě
má výstup:
Polévku
zelnou
jedla
jsem
se
zbraní
střelnou
za
pasem
kdyby
mě
byla
polila
na
místě
bych
ji
skolila
==== Těžší varianta:====
* Napište program **viginere.py**, který najde klíč pro [[ https://en.wikipedia.org/wiki/Vigen%C3%A8re_cipher | Vigenèrův kód ]] pokud víme, že zakódovaná zpráva obsahuje slovo 'NEJEFEKTIVNEJSI' a délka klíče je v rozmezí 7-10 znaků.
* **Vstup**
* zakódovaný textový řetězec
* **Výstup**
* dekódovaný řetězec
* **Kódování:**
* Ve zprávě se vyskytují pouze znaky 'A'-'Z' a ' '.
* Pod zprávu si opakovaně napíšeme klíč pro kódování a danné písmeno klíče slouží k výběru kódu:
* Při písmenu klíče 'A' nedochází ke změně písmen
* Pří písmenu klíče 'B' je 'A' kódováno písmenem 'B', 'B'->'C', ..., 'Z'->' ',' '->'A'
* Pří písmenu klíče 'C' je 'A' kódováno písmenem 'C', 'B'->'D', ..., 'Z'->'A',' '->'B'
* ...
* Příklad - zakódujte řetězec 'NEJEFEKTIVNEJSI ALGORITMUS' pomocí klíče 'PROGRAM'
*
NEJEFEKTIVNEJSI ALGORITMUS
PROGRAMPROGRAMPROGRAMPROGR
* Výsledek kódování je:
BVXKWEWHZITVJDXQORXOCXJ I
* **Jak zjistit klíč?**
* klíč nelze určit zkoušením všech možností klíče, těch je mnoho až 26**10, což je 141167095653376 možností.
* návod na získání klíče pokud znáte jedno slovo ze zprávy je na stránkách [[ https://en.wikipedia.org/wiki/Vigen%C3%A8re_cipher | Vigenèrova kódu ]]
=== Příklad ===
Vstup (klíč 'BFLMPSVZ'):
DMNQAWUXJXVMHRPXECKZTAZDFPDUJEZHTNKM YIPJYXFG
Výstup:
CHCEME ZISKAT VZDY NEJEFEKTIVNEJSI ALGORITMUS
Vstup (klíč 'XFDNSERUVS'):
JJMDPGYEZAONCOLHVTJIKEROISLLESWIDFSDDYDWBJNF ZDYDJEEDYYSHBNDQX
Výstup:
NEJRYCHLEJSI BUDE PRO OBROVSKA DATA NEJEFEKTIVNEJSI ALGORITMUS