Table of Contents

Zpracování RAW

Praktické cvičení zaměřené na proces “vyvolání” digitálního snímku v Camera Raw, při kterém si připomeneme principy geometrických a jasových operací, ukážeme si jejich omezení a na co si dát pozor.

Vznik digitální fotografie

Raw není zkratka jako JPEG, TIFF ap., ale jde o slovo ve významu prvotní, nezpracovaný, surový, syrový. Jeho význam si ukážeme na procesu vzniku digitálního snímku:

Snímač

je zdroj digitálních fotografických dat, pole měřicích senzorů pod barevnými filtry. Hlavními parametry čipu jsou rozlišení (MPix) a velikost, jejich poměr (hustota) pak ovlivňuje citlivost čipu na šum.

Velikost se vztahuje ke kinofilmovému formátu (35mm), menší formáty vyříznou jen poměrnou část jeho políčka danou crop faktorem. Menší “amatérské” zrcadlovky mívají velikost APS-C (cca 24 mm, Advanced Photo System type-C) s crop faktorem 1.5.

Raw

jsou surová data, signál odečtený z čipu reprezentovaný v matici (2D). Je ovlivněn hardwarovými parametry nastavenými na fotoapáratu (clona, čas, citlivost ISO, zaostření, režim závěrky).

Při volbě Raw jsou data zapsána do souboru s formátem specifickým pro konkrétní model fotoaparátu, jejich přípony jsou:

Bitová hloubka každé odečtené hodnoty odpovídá použitému A/D převodníku, typicky 12-14 bitů. Efektivní dynamický rozsah čipu však může být menší, Nikon až 13 bitů, Canon až 11 bitů Dynamic Range (2014).

Odmozaikování (Demosaicing)

je převod naměřených surových (raw) dat do bitmapy, interpolace ze vzoru na čipu (Bayer) do mřížky. Někdy se též označuje jako digitální vyvolávání nebo práce v bílé komoře (lightroom) jako analogie k černé komoře (darkroom) a mokré cestě vyvolávání klasické fotografie.

Probíhá buď přímo v procesoru fotoaparátu (pro JPG) nebo později pomocí softwaru v počítači - právě tím rozumíme “focení do raw”. Řídí se softwarovými parametry, základní jsou vyvážení bílé, ostrost, potlačení šumu, rozlišení, barevný prostor a tónování.

Bitmapa

je výstupem digitálních fotografických dat, 3D matice, RGB hodnoty v každém pixelu, standardně 8 bitů/kanál (JPG).

Práce s Camera Raw (CR)

Prostředí umožňuje otevřít raw soubor a nastavit parametry převodu, které se uloží do souboru XMP, samotný raw zůstane nezměněn (DNG jen když je readonly). Základní funkce dialogu jsou

Změna nastavení je přes kliknutí na text začánající barevným profilem uprostřed dolní lišty CR.

Uživatelské rozhraní Camera Raw je podobné jako má Lightroom v režimu Develop. Všechny operace je možné též provádět ve Photoshopu, ale jejich uživatelské rozhraní je jiné (nabízí více možností, ale zase je roztroušené po různých dialozích).

Pokud jste na Photoshop více zvyklí, alternativní postup je provést konverzi raw do 16 bitové bitmapy a pracovat přímo ve Photoshopu (novější verze umí i 32 bitů na kanál).

Pro experimenty použijte pokud možno své vlastní fotografie, jsou též k dispozici zkušební data.

Obecná nastavení v záložce Kalibrace:

Jasové a barevné transformace

Histogram

Tip pro Lightroom: tažením příslušné části histogramu lze přímo provádět základní jasové úpravy.

Curves / Křivky

Bodový režim (Point)

Parametrický režim (Parametric)

Nástroje pro jasy (Basic)

Řada nástrojů je speciálním případem křivek s intuitivní parametrizací

Barvy

Práci s barvami probereme podrobně na dalším cvičení.

Cvičení:

  • Korigujte jasové parametry v tomto raw tak, abyste se co nejvíce přiblížili tomuto výsledku:

Syrové jaro

Řešení:

Navíc:

Práce s jasovými transformacemi přímo ve Photoshopu si můžete procvičit doma v tomto materiálu.

Geometrické transformace

Geometrické transformace (zvětšení, rotace, …) mění souřadnice bodů. Nové hodnoty intezit je nutné přepočítat - interpolovat (až na triviální případy), dochází k převzorkování obrazu (resampling).

Zmenšení, zvětšení

Interpolace

Určuje způsob výpočtu hodnot pixelů na nových souřadnících jako funkci hodnot předchozích souřadnic (Ps Edit/Preferences/General).

Příklad: souřadnici [1,1] v novém obraze odpovídá souřadnice [10.3,2.2] v původním obraze, pro ni ale není hodnota jasu, musíme odhadovat interpolací:

Nearest neighbor
Bilinear
Bicubic

Odhadněte, jaká interpolace byla použita na následujících výřezech.

výřez originálu zmenšení 25% (metoda B) zmenšení 25% (metoda C)
zvětšení 400% (metoda A) zvětšení 400% (metoda B) zvětšení 400% (metoda C)

Odpověď

Ořez

  • Držení Shift zachová poměr stran.
  • Držení Alt zachová střed výřezu.

Rotace

Tip: držením Ctrl lze určit horizont, rotace se nastaví podle něj. Stejnou funkci má i nástroj narovnání (Straighten).

Lens Correction

Zkreslení způsobená objektivem je možno kompenzovat v Camera Raw s pomocí databáze objektivů nebo ručně. Někteří výrobci kompenzaci provádí přímo ve fotoaparátu: Distortion control (Nikon) ale jen pro JPG.

Typy zkreslení

Vignette

Chromatic

Geometric

Ostření a šum (Detail)

Cvičení:

  • Vyrovnejte obraz a kompenzujte geometrická zkreslení v tomto rawu, snažte se přiblížit tomuto výsledku:

Syrový dům

Řešení:

Navíc:

Práce s geometrickými transformacemi přímo ve Photoshopu si můžete procvičit doma v tomto materiálu.

Obecně

Co získáte použitím raw ve srovnání s dodatečnými úpravami bitmapy uložené fotoaparátem do JPEG? A čím za to zaplatíte?

Výhody raw formátu

Nevýhody raw formátu

Proč fotit do RAW?

Formát snižuje následky nevhodného nastavení fotoaparátu v okamžiku expozice. Dodatečnými úpravami tak můžeme překonat některá technická a prostorová omezení při pořizování snímku.

Možnost pozdějšího přiřazení softwarových parametrů snímku by však neměla znamenat rezignaci na technickou kvalitu při záznamu. Jedině tak využijeme plný potenciál čipu v kameře a dosáhneme kvalitních výstupů.

Dávkové zpracování

Odkazy


Udržuje R.Tyleček. Předchozí verze stránky.