====== 4. Hierarchický koncept pamětí, cache - 1. část ====== * [[..:..:internal:tutorials:04:start|pro vyučující]] ===== Osnova cvičení ===== - Motivační příklad - Návrh a princip práce cache ===== Co bych si měl na cvičení zopakovat/připravit ===== - Zopakovat si jak pracuje cache - Zopakovat si co znamená - plně asociativní cache - cache s omezeným stupněm asociativity - přímo mapovaná cache - Zopakovat si význam pojmů write-through a write-back. - Dokončit program pro Bubble sort z minulého cvičení. ===== Náplň cvičení ===== === Motivační příklad === A. Za jakou dobu provede procesor s taktovací frekvencí 1GHz 1000 instrukcí za předpokladu, že jednu instrukci provede za jeden takt? B. Za jak dlouho provede tento procesor 1000 instrukcí za předpokladu, že 20% instrukcí jsou přístupy do paměti. Pro jednoduchost předpokládejme, že jeden přístup do paměti trvá 70 ns. C. Jak se změní doba potřebná k vykonání instrukcí, když nahradíme procesor 2 GHz verzí, ale paměti zůstanou stejné? D. Jak se změní doba, když ponechám původní 1 GHz procesor, ale přidám do systému cache? Tato cache má hit rate 80% pro daný program a doba nalezení záznamu v cache je 5ns. ===== Cache ===== **Úkol na cvičení** - cache zjistěte vlastnosti Selection sort a Bubble sort, v němž použijete stejné pole jako v Select sort. Pozor, Bubble sort nesmí obsahovat .set noreorder, aby využíval delay slot stejně jako Select sort. Vždy nastavte Replacement Policy = LRU a Writeback policy [Write through No-allocate] a vyplňte tabulku dole pro různé hodnoty počtu setů a stupňů asociativity. ^Nastaveni cache ^^^Bubble sort ^^^Selection sort ^^^ | Numb.sets | Block size | D.Assoc. | Hit | Miss | Improved | Hit | Miss | Improved | | 4 | 1 | 1 | | | | | | | | | 1 | 1 | 4 | | | | | | | | | 2 | 1 | 2 | | | | | | | | | 16 | 1 | 1 | | | | | | | | ==== Přímo mapovaná cache ==== - Nakreslete přímo mapovanou cache s 4 záznamy. - Jak naleznu správný záznam pro uložení dat? Kolik bitů bude obsahovat tag? == Ukázka == Spusťte simulátor QtMips, v nastavení simulace zvolte v základním nastavení nejdříve procesor bez vyrovnávací paměti (No pipline no cache). Kompilovat program již budeme v režimu kompatibilním s reálnou procesorovou architekturou MIPS, to je s využitým delay-slotem, jeho plnění vhodnou instrukcí nebo NOP necháme na assembleru (vynecháme volbu .set noreorder). Nahrajeme přeložený následující program (je k dispozici v adresáři /opt/apo/selection-sort), který řadí 15 čísel (algoritmem známým jako [[https://en.wikipedia.org/wiki/Selection_sort|Selection sort]]). Nahrajte program do simulátoru QtMips a zobrazte okénka se statistikou přístupů do paměti (Window -> Program cache a Window -> Data cache) a poznamenejte si počty přístupů do paměti instrukcí a počet čtení a zápisů do paměti dat a kolik cyklů musel procesor čekat na data z paměti. V dalším kroku nakonfigurujte simulátor se čtyřmi slovy přímo mapované vyrovnávací paměti pro program a data. Velikost 4 čtyři slova = počet setů 4 x počet slov v bloku 1 x počet bloků v setu (asociativita) 1. Označení v přednášce versus QtMips: S=počet setů totožné; B=délka bloku se v QtMips zadává ve 32-bitových slovech; E-počet řádků v setu odpovídá v QtMips=Degree of Associativity {{.:qtmips-newdialog-direct-4-words.png|}} Vyzkoušejte co nejvíce různých kombinací konfiguračních parametrů při zachování velikosti vyrovnávacích pamětí 4 slova (součin počtu sad, velikosti bloku a úrovně asociativity). Sledujte, jak se mění obsah cache a odpovězte na následující otázky: - Kolik je hit count/miss count? - Kolik přístupů do paměti se vykoná? - Jak se změní tyto počty pokud velikost cache zvýšíte na 8 a 16 záznamů? // Jednoduchy tridici algoritmus - selection sort .globl pole .data .align 2 // Pro spusteni je nutne nastavit jadro s delay-slotem pole: .word 5, 3, 4, 1, 15, 8, 9, 2, 10, 6, 11, 1, 6, 9, 12 .text .globl _start .ent _start _start: addi $s0, $0, 0 //Pozice pro kterou se aktualne hleda minimum (offset do pole, zvysuje se po 4 bajtech) addi $s1, $0, 60 //Maximalni hodnota indexu/offsetu. Slouzi k ukonceni cyklu = pocet prvku v poli * 4 (aktualne 15 * 4) add $s2, $0, $s0 //Pracovni pozice (offset), prvek // $s3 - offset nejmensiho nalezeneho prvku v aktualnim behu // $s4 - hodnota nejmensiho nalezeneho prvku // $s5 - tmp hlavni_cyklus: beq $s0, $s1, hlavni_cyklus_end lw $s4, pole($s0) add $s3, $s0, $0 add $s2, $s0, $0 vnitrni_cyklus: beq $s2, $s1, vnitrni_cyklus_end lw $s5, pole($s2) bgt $s5, $s4, neni_minimum addi $s3, $s2, 0 addi $s4, $s5, 0 neni_minimum: addi $s2, $s2, 4 j vnitrni_cyklus vnitrni_cyklus_end: lw $s5, pole($s0) sw $s4, pole($s0) sw $s5, pole($s3) addi $s0, $s0, 4 j hlavni_cyklus hlavni_cyklus_end: //Koncova nekonecna smycka end_loop: cache 9, 0 // vyprazdneni pameti cache break // zastaveni simulatoru j end_loop nop .end _start Rada: Pokud potřebujete projít dlouhý program a zajímá vás pouze výsledek na konci běhu programu, můžete použít tlačítko Run a rychlost simulace Max. Aby byly výsledky reprodukovatelné, je program zakončený instrukcí, která vyprázdní vyrovnávací paměť a dále instrukcí break, na které se simulace zastaví. ==== Plně asociativní cache ==== - Jak se liší plně asociativní cache od přímo mapované cache? - Nakreslete plně asociativni cache pro 4 záznamy (12 bitů adresa a 8bitů data). - Jak naleznu správné místo pro uložení dat? == Ukázka == V simulátoru Mips nastavte datovou cache podle obrázku, velikost 4 slova = počet setů 1 x počet slov v bloku 1 x počet bloků v setu (asociativita) 4. {{.:qtmips-newdialog-fully-associtive-4-words.png|}} Nyní spusťte program znovu a sledujte chování cache. - Kolik je hit count/miss count? - Kolik přístupů do paměti se vykoná? - Jak se změní tyto počty pokud velikost cache zvýšíte na 8 záznamů? ==== Cache s omezeným stupněm asociativity ==== - Jak se liší od předchozích variant cache? Je v něčem výhodnější, než předchozí varianty? - Nakreslete cache se stupněm asociativity omezeným na 2. Velikost cache jsou 4 záznamy (12 bitů adresa a 8bitů data). - Jak naleznu správné místo pro uložení dat? == Ukázka == V simulátoru Mips nastavte datovou cache podle obrázku, velikost 4 slova = počet setů 2 x počet slov v bloku 1 x počet bloků v setu (asociativita) 2. {{.:qtmips-newdialog-2-way-4-words.png|}} Nyní spusťte program znovu a sledujte chování cache. - Kolik je hit count/miss count? - Kolik přístupů do paměti se vykoná? - Jak se změní tyto počty pokud velikost cache zvýšíte na 8 záznamů? - Jaký vliv má volba politiky pro výběr bloku v setu (zkuste politiku LRU a Random)