====== 3. Jazyk C a jeho překlad do instrukcí procesoru ====== * pro vyučující: [[..:..:internal:tutorials:03:start|cvičení 3]] ===== Osnova cvičení ===== - Zopakování instrukcí sady procesoru - Přepis programu z jazyka C do asembleru (instrukční sada MIPS) - Práce s periferií - Upozornění na 1. domácí úkol ([[https://dcenet.felk.cvut.cz/apo/]]) ===== Náplň cvičení ===== První část - Význam a použití základních instrukcí Bližší popis instrukcí: ^ Instrukce ^ Syntax ^ Operace ^ Význam ^ | add | add \$d, \$s, \$t | \$d = \$s + \$t; | Add: Sečte dva registry \$s + \$t a výsledek uloží do registru \$d | | addi | addi \$t, \$s, C | \$t = \$s + C; | Add immediate: Sečte hodnotu v \$s a znaménkově rozšířenou přímou hodnotu, a výsledek uloží do \$t | | sub | sub \$d,\$s,\$t | \$d = \$s - \$t | Subtract: Odečte znaménkově obsah registru \$t od \$s a výsledek uloží do \$d | | bne | bne \$s, \$t, offset | if \$s != \$t go to PC+4+4*offset; else go to PC+4 | Branch on not equal: Skáče pokud si registry \$s a \$t nejsou rovny | | beq | beq \$s, \$t, offset | if \$s == \$t go to PC+4+4*offset; else go to PC+4 | Branch on equal: Skáče pokud si registry \$s a \$t jsou rovny | | slt | slt \$d,\$s,\$t | \$d = (\$s < \$t) | Set on less than: Nastavi registr \$d, pokud plati podminka \$s < \$t | | sll | sll \$d,\$s,C | \$d = \$s << C | Shift Left Logical: Posune hodnotu v registru o C bitu doleva (ekvivalentni k operaci nasobeni konstantou 2C ) | | jump | j C | PC = (PC ∧ 0xf0000000) ∨ 4*C | Jump: Skáče bezpodmíněčně na návěstí C | | lw | lw \$t,C(\$s) | \$t = Memory[\$s + C] | Load word: Načte slovo z paměti a uloží jej do registru \$t | | sw | sw \$t,C(\$s) | Memory[\$s + C] = \$t | Store word: Uloží obsah registru \$t do paměti | | lui | lui \$t,C | \$t = C << 16 | Load upper immediate: Uloží předanou přímou hodnotu C do horní části registru. Registr je 32-bitový, C je 16-bitová. | | la | la \$at, LabelAddr | lui \$at, LabelAddr[31:16]; \\ ori \$at,\$at, LabelAddr[15:0] | Load Address: 32-bitové návěstí uloží do registru \$at. Jedná se o pseudoinstrukci - tzn. při překladu se rozloží na dílčí instrukce. | ==== Přepis programu z jazyka C do asembleru ==== V praktických aplikacích se častokrát setkáváme s použitím mediánového filtru. Ten nám pomáhá odstranit ze signálu (nebo obrazu) zcela zjevné výkmity (nebo poškozené pixely). Narozdíl od průměrovacího filtru, který spočítá aritmetický průměr nejakého okolí a stávající hodnotu signálu nahradí vypočteným průměrem, mediánový filtr ji nahradí prostřední hodnotou (mediánem) tohoto okolí. Pro realizaci mediánového filtru je potřebné nejdříve seřadit všechny hodnoty a pak z nich vybrat onu prostřední. Klíčovou roli zde sehrává řazení. Mějme následující problém. V datové paměti nech je uloženo N celých čísel (1 < N < 21) počínaje od nějaké adresy (například 0x00), přičemž jedno číslo v paměti zabírá velikost jednoho slova. Našim úkolem je uvedená čísla vzestupně seřadit. Nejsnažší způsob jak tento problém řešit je použít bublinkové řazení. Princip tohoto algoritmu spočívá v tom, že se postupně a opakovaně prochází seřazované pole, přičemž se porovnávají každé dva sousedící prvky, a pokud nejsou ve správném pořadí, prohodí se. Hodnotu N si zvolte sami. int pole[5]={5,3,4,1,2}; int main() { int N = 5,i,j,tmp; for(i=0; i \\ Princip algoritmu: Řazení prvků se uskutečňuje ve dvou vnořených cyklech - vnějším a vnitřním. Vnější cyklus zabezpečuje opakované spouštění vnitřního cyklu. Vnitřní cyklus postupně procházení pole a vzájemně vyměňuje dvě sousedící položky pokud nejsou v správném pořadí (má být menší vlevo, větší napravo). Protože vnitřní cyklus prochází polem zleva doprava (od menších indexů k větším) důsledkem je, že na konci pole se objeví vždy největší prvek z celého pole - největší prvek "probublal" na konec pole. Proto při dalším spuštění vnitřního cyklu nemusíme již procházet celým polem, ale jenom doposud neseřazenou částí tohoto pole. Postačuje N spuštění vnitřního cyklu aby se pole seřadilo.\\ \\ 5, 3, 4, 1, 2 --> počáteční stav \\ 3, 4, 1, 2, **5** --> po prvním průchodu vnějším cyklem \\ 3, 1, 2, **4**, **5** --> po druhém průchodu vnějším cyklem \\ 1, 2, **3**, **4**, **5** ... \\ 1, **2**, **3**, **4**, **5** \\ **1**, **2**, **3**, **4**, **5** --> po pátém průchodu cyklem - seřazeno \\ \\ Přepište výše uvedený program z jazyka C do asembleru. Vykonávání programu oveřte v simulátoru Mips. Tento program budete potřebovat na příštím cvičení - to co nestihnete na cvičeních bude nutno dodělat doma.. \\ Můžete využít předpripravenou šablonu k tomuto úkolu: #define t0 $8 #define t1 $9 #define t2 $10 #define t3 $11 #define t4 $12 #define s0 $16 #define s1 $17 #define s2 $18 #define s3 $19 .globl pole .set noat .set noreorder .data .align 2 pole: .word 5,3,4,1,2 .text .globl start .ent start start: // Zde muzete psat Vas program nop .end start \\ ==== Příklady přepisu krátkých fragmentů kódu z jazyka C do asembleru ==== ^ Příkaz **//if//** ^^ | if (i ==j) f = g + h; f = f – i; | // s0=f, s1=g, s2=h, s3=i, s4=j bne s3, s4, L1 // Pokud i!=j, skoč na L1 add s0, s1, s2 // if blok: f=g+h L1: sub s0, s0, s3 // f = f-i | ^ Příkaz **//if-else//** ^^ | if (i ==j) f = g + h; else f = f – i; | // s0=f, s1=g, s2=h, s3=i, s4=j bne s3, s4, else // Když i!=j, skoč na else add s0, s1, s2 // if blok: f=g+h j L2 // přeskoč blok else else: sub s0, s0, s3 // blok else: f = f-i L2: | ^ Cyklus **//while//** ^^ | int pow = 1; int x = 0; while(pow != 128) { pow = pow*2; x = x + 1; } | // s0=pow, s1=x addi s0, $0, 1 // pow = 1 addi s1, $0, 0 // x = 0 addi t0, $0, 128 // t0 = 128 pro porovnávání while: beq s0, t0, done // Když pow==128, ukončení cyklu while sll s0, s0, 1 // pow = pow*2 addi s1, s1, 1 // x = x+1 j while done: | ^ Cyklus **//for//** ^^ | int sum = 0; int i; for(i=0; i!=10; i++) { sum = sum + i; } | //Lze nahradit while: int sum = 0; int i = 0; while(i!=10) { sum = sum + i; i++; } | //ale zde i rychlejším do-while, //z konst.mezí víme,že se vždy vykoná: int sum = 0; int i = 0; do { sum = sum + i; i++; } while(i!=10) | ^ Načtení slova z datové paměti ^^ | // Jenom pro účely ukázky... int a, *pa=0x80020040; int b, *pb=0x80020044; int c, *pc=0x00001234; a = *pa; b = *pb; c = *pc; | // s0=pa (bazova adresa), s1=a, s2=b, s3=c lui s0, 0x8002 // pa = 0x80020000; lw s1, 0x40(s0) // a = *pa; lw s2, 0x44(s0) // b = *pb; addi s0, $0, 0x1234 // pc = 0x00001234; lw s3, 0x0(s0) // c = *pc; | ^ Inkrementování prvků pole ^^ | int pole[4] = { 7, 2, 3, 5 }; int main() { int i,tmp; for(i=0; i<4; i++) { tmp = pole[i]; tmp += 1; pole[i] = tmp; } return 0; } | Kompletní program v prostředí MipsIt: #define s0 $16 #define s1 $17 #define s2 $18 #define s3 $19 .globl pole // nazev "pole" bude viditelny pro linker .data // direktiva oznacujici zacatek datove casti .align 2 // zarovnani dat po slovech (4 Bytech) pole: // pojmenovani mista v pameti .word 7, 2, 3, 5 // inicializace pole... .text // zacatek textove casti / programu .globl _start // opet symbol viditelný pro linker .ent _start // vstupní bod _start: // la je pseudoinstrukce la s0, pole // ulozi do registru s0 adresu pocatku pole addi s1, $0, 0 // inicializacni prikaz cyklu for: i=0, kde i=s1 addi s2, $0, 4 // nastaveni horni meze cyklu for: // mame konst. meze, lze prelozit jako do-while lw s3, 0x0(s0) // nacteni polozky pole do registru s3 addi s3, s3, 0x1 // inkrementace registru s3 sw s3, 0x0(s0) // prepsani (ulozeni) hodnoty registru s3 do pole addi s0, s0, 0x4 // posun na dasli polozku pole addi s1, s1, 0x1 // +1 k pocitadlu poctu pruchodu cyklem (i++) bne s1, s2, for // kdyz s1!=s2 opakuj cyklus skokem na navesti for konec: nop .end _start | \\ ==== Periferie mapované do paměťového adresního prostoru ==== Simulátor [[https://github.com/cvut/QtMips/|QtMips]] nabízí i několik jednoduchých periferií, které jsou mapované do paměťového adresního prostoru. První periferií je jednoduchý sériový port ([[https://en.wikipedia.org/wiki/Universal_asynchronous_receiver-transmitter|UART]]) napojený na okénko terminálu. Rozložení a funkce registrů odpovídá emulátorům [[http://spimsimulator.sourceforge.net/|SPIM]] a [[http://courses.missouristate.edu/KenVollmar/MARS/|MARS]]. Ty mapují sériový port od adresy 0xffff0000. V simulátoru QtMips je mapovaný jak na tuto adresu, tak na adresu 0xffffc000, která je dosažitelná absolutním adresováním v instrukcích LW a SW proti registru zero. ^ Adresa ^ Symbolické označení ^ Bity ^ Popis ^ | 0xffffc000 | SERP_RX_ST_REG | | Stavový registr přijímače znaků z terminálu | | | | 0 | Pokud je 1 tak je v SERP_RX_DATA_REG nový přijatý znak | | | | 1 | Natavením na 1 povoluje přerušení od příjmu [[https://github.com/cvut/QtMips/blob/master/README.md#interrupts-and-coprocessor-0-support|podrobněji]] | | 0xffffc004 | SERP_RX_DATA_REG | 7 .. 0 | ASCII kód přijatého znaku | | 0xffffc008 | SERP_TX_ST_REG | | Stavový registr vysílače znaků na terminál | | | | 0 | Pokud je 1 tak je vysílač připravený na zápis znaku | | | | 1 | Natavením na 1 povoluje přerušení od vysílání [[https://github.com/cvut/QtMips/blob/master/README.md#interrupts-and-coprocessor-0-support|podrobněji]] | | 0xffffc00c | SERP_TX_DATA_REG | 7 .. 0 | ASCII kód vysílaného znaku | Další periferie emuluje interakci s reálnými prvky zařízení. Tato periferie přesně odpovídá rozložením registrů a bitů zjednodušené periferii otočných voličů a LED indikátorů, která je použitá pro vstup a výstup na vývojových kitech [[..:..:documentation:mz_apo:start|MicroZed APO]], na které budou použité v semestrálních úlohách. ^ Adresa ^ Symbolické označení ^ Bity ^ Popis ^ | 0xffffc104 | SPILED_REG_LED_LINE | 31 .. 0 | Slovo zobrazené binárně, dekadicky a hexadecimálně | | 0xffffc110 | SPILED_REG_LED_RGB1 | 23 .. 0 | Zápis RGB hodnot do PWM registrů pro RGB LED 1 | | | | 23 .. 16 | Červená složka R | | | | 15 .. 8 | Zelená složka G | | | | 7 .. 0 | Modrá složka B | | 0xffffc114 | SPILED_REG_LED_RGB2 | 23 .. 0 | Zápis RGB hodnot do PWM registrů pro RGB LED 2 | | | | 23 .. 16 | Červená složka R | | | | 15 .. 8 | Zelená složka G | | | | 7 .. 0 | Modrá složka B | | 0xffffc124 | SPILED_REG_KNOBS_8BIT | 31 .. 0 | Filtrované hodnoty voličů jako 8 bit čísla | | | | 7 .. 0 | Nastavení modrého voliče B | | | | 15 .. 8 | Nastavení zeleného voliče G | | | | 23 .. 16 | Nastavení natočení červeného voliče R | ==== Příklad na práci s perifériemi ==== .globl _start .ent _start .set noat .set noreorder .text _start: li $8, 0xffffc100 // base address into memory mapped I/O area loop: lw $9, 0x24($8) // load packed knob value into $9 (from addr. 0xffffc124) // depack $9 and store individual knob values into registers andi $12, $9, 0xFF // $12 <-blue knob is in bits 7..0 srl $1, $9, 8 // $11 <-green knob is in bits 15..8 andi $11, $1, 0xFF srl $1, $9, 16 // $10 <-red knob is in bits 23..16 andi $10, $1, 0xFF sw $9, 0x10($8) //write packed knobs to RGB led_1,(to addr. 0xffffc110) sw $9, 4($8) // and also to LED-line word-box of QtMips,(to addr. 0xffffc104) // bit negation of the packed knob value addi $1, $0, -1 // $1 = 0xffffffff xor $1,$1,$9 // xor with all 1 performs the bit negation of $9 sw $1, 0x14($8) // write negated value of the packed knob to RGB led_2 // (to addr. 0xffffc114) beq $0, $0, loop // repeat rd/wr in endless loop nop .end _start ==== Analýza výsledku kompilace ==== Jednoduchý program pro čtení polohy otočných voličů a převodu hodnoty na barvu a textový výstup naleznete na laboratorních počítačích v adresáři ''/opt/apo/binrep/qtmips_binrep''. Archiv ke stažení je k dispozici {{.:qtmips_binrep.tar.gz|zde}}. Zdojový kód je zkompilovaný sekvencí příkazů mips-elf-gcc -D__ASSEMBLY__ -ggdb -fno-lto -c crt0local.S -o crt0local.o mips-elf-gcc -ggdb -Os -Wall -fno-lto -c qtmips_binrep.c -o qtmips_binrep.o mips-elf-gcc -ggdb -nostartfiles -static -fno-lto crt0local.o qtmips_binrep.o -o qtmips_binrep Následně je obsah binárního výstup ve formátu ELF převedený do textové podoby příkazem mips-elf-objdump --source -M no-aliases,reg-names=numeric qtmips_binrep A doplněný o komentáře. qtmips_binrep: file format elf32-bigmips Disassembly of section .text: 00400018
: /* * The main entry into example program */ int main(int argc, char *argv[]) { 400018: 27bdffe8 addiu $29,$29,-24 allocate space on the stack for main() function stack frame 40001c: afbf0014 sw $31,20($29) save previous value of the return address register to the stack. while (1) { uint32_t rgb_knobs_value; unsigned int uint_val; rgb_knobs_value = *(volatile uint32_t*)(mem_base + SPILED_REG_KNOBS_8BIT_o); 400020: 8c04c124 lw $4,-16092($0) Read value from the address corresponding to the sum of "SPILED_REG_BASE" and "SPILED_REG_KNOBS_8BIT_o" peripheral register offset LW is instruction to load the word. Address is formed from the sum of register $0 (fixed zero) and -16092, which is represented in hexadecimal as 0xffffc124 i.e., sum of 0xffffc100 and 0x24. The read value is stored in register $4. 400024: 00000000 sll $0,$0,0x0 one NOP instruction to ensure that load finishes before the further value use. 400028: 00041027 nor $2,$0,$4 Compute bit complement "~" of the value in the register $4 and store it into register $2 *(volatile uint32_t*)(mem_base + SPILED_REG_LED_LINE_o) = rgb_knobs_value; 40002c: ac04c104 sw $4,-16124($0) Store RGB knobs values from register $4to the "LED" line register which is shown in binary decimal and hexadecimal on the QtMips target. Address 0xffffc104 *(volatile uint32_t*)(mem_base + SPILED_REG_LED_RGB1_o) = rgb_knobs_value; 400030: ac04c110 sw $4,-16112($0) Store RGB knobs values to the corresponding components controlling a color/brightness of the RGB LED 1 Address 0xffffc110 *(volatile uint32_t*)(mem_base + SPILED_REG_LED_RGB2_o) = ~rgb_knobs_value; 400034: ac02c114 sw $2,-16108($0) Store complement of RGB knobs values to the corresponding components controlling a color/brightness of the RGB LED 2 Address 0xffffc114 /* Assign value read from knobs to the basic signed and unsigned types */ uint_val = rgb_knobs_value; the read value resides in the register 4, which correspond to the first argument register a0 /* Print values */ serp_send_hex(uint_val); 400038: 0c100028 jal 4000a0 40003c: 00000000 sll $0,$0,0x0 call the function to send hexadecimal value to the serial port, one instruction after JAL is executed in its delay-slot, PC pointing after this instruction (0x400040) is stored to the register 31, return address register serp_tx_byte('\n'); 400040: 0c100020 jal 400080 400044: 2404000a addiu $4,$0,10 call routine to send new line character to the serial port. The ASCII value corresponding to '\n' is set to argument a0 register in delay slot of JAL. JAL is decoded and in parallel instruction addiu $4,$0,10 is executed then PC pointing to the address 0x400048 after delay slot is stored to return address register and next instruction is fetch from the JAL instruction target address, start of the function serp_tx_byte 400048: 1000fff5 beqz $0,400020 40004c: 00000000 sll $0,$0,0x0 branch back to the start of the loop reading value from the knobs 00400050 <_start>: la $gp, _gp 400050: 3c1c0041 lui $28,0x41 400054: 279c90e0 addiu $28,$28,-28448 Load global data base pointer to the global data base register 28 - gp. Symbol _gp is provided by linker. addi $a0, $zero, 0 400058: 20040000 addi $4,$0,0 Set regist a0 (the first main function argument) to zero, argc is equal to zero. addi $a1, $zero, 0 40005c: 20050000 addi $5,$0,0 Set regist a1 (the second main function argument) to zero, argv is equal to NULL. jal main 400060: 0c100006 jal 400018
nop 400064: 00000000 sll $0,$0,0x0 Call the main function. Return address is stored in the ra ($31) register. 00400068 : quit: addi $a0, $zero, 0 400068: 20040000 addi $4,$0,0 If the main functio returns, set exit value to 0 addi $v0, $zero, 4001 /* SYS_exit */ 40006c: 20020fa1 addi $2,$0,4001 Set system call number to code representing exit() syscall 400070: 0000000c syscall Call the system. 00400074 : loop: break 400074: 0000000d break If there is not a system try to stop the execution by invoking debugging exception beq $zero, $zero, loop 400078: 1000fffe beqz $0,400074 nop 40007c: 00000000 sll $0,$0,0x0 If even this does not stop execution, command CPU to spin in busy loop. void serp_tx_byte(int data) { 00400080 : while (!(serp_read_reg(SERIAL_PORT_BASE, SERP_TX_ST_REG_o) & SERP_TX_ST_REG_READY_m)); 400080: 8c02c008 lw $2,-16376($0) 400084: 00000000 sll $0,$0,0x0 Read serial port transmit status register, address 0xffffc008 while (!(serp_read_reg(SERIAL_PORT_BASE, SERP_TX_ST_REG_o) & 400088: 30420001 andi $2,$2,0x1 40008c: 1040fffc beqz $2,400080 400090: 00000000 sll $0,$0,0x0 Wait again till UART is ready to accept character - bit 0 is not zero. NOP in the delayslot. *(volatile uint32_t *)(base + reg) = val; 400094: ac04c00c sw $4,-16372($0) write value from register 4 (the first argument a0) to the address 0xffffc00c (SERP_TX_DATA_REG_o) serial port tx data register. } 400098: 03e00008 jr $31 40009c: 00000000 sll $0,$0,0x0 jump/return back to continue in callee program address of the next fetch instruction is read from the return address register 32 ra void serp_send_hex(unsigned int val) { 004000a0 : 4000a0: 27bdffe8 addiu $29,$29,-24 allocate space on the stack for the routine stack frame 4000a4: 00802825 or $5,$4,$0 copy value of the fisrt argument regsiter 4 (a0) to the register 5 for (i = 8; i > 0; i--) { 4000a8: 24030008 addiu $3,$0,8 set the value of the register 3 to the 8 4000ac: afbf0014 sw $31,20($29) save previous value of the return address register to the stack. char c = (val >> 28) & 0xf; 4000b0: 00051702 srl $2,$5,0x1c shift value in register 5 right by 28 bits and store result in the register 2 4000b4: 304600ff andi $6,$2,0xff abundant operation to limit value range to the character type variable and store result in the register 6 if (c < 10 ) 4000b8: 2c42000a sltiu $2,$2,10 set register 2 to one if the value is smaller than 10 c += 'A' - 10; 4000bc: 10400002 beqz $2,4000c8 4000c0: 24c40037 addiu $4,$6,55 if value is larger or equal (register 2 is 0/false) then add value 55 ('A' - 10)..(0x41 - 0xa) = 0x37 = 55 to the register 6 and store result in the register 4. This operation is executed even when the branch arm before else is executed, but result is immediately overwritten by next instruction c += '0'; 4000c4: 24c40030 addiu $4,$6,48 add value 0x30 = 48 = '0' to the value in the register 6 and store result in the register 4 - the fisrt argument a0 serp_tx_byte(c); 4000c8: 0c100020 jal 400080 4000cc: 2463ffff addiu $3,$3,-1 call subroutine to send byte to the serial port decrement loop control variable (i) in delay-slot for (i = 8; i > 0; i--) { 4000d0: 1460fff7 bnez $3,4000b0 4000d4: 00052900 sll $5,$5,0x4 the final condition of for loop converted to do {} while() loop. If not all 8 character send loop again. Shift left value in the register 5 by 4 bit positions. The compiler does not store values of local variables to the stack even does not store values in caller save registers (which requires to save previous values to the function stack frame). Compiler can use this optimization because it knows registers usage of called function serp_tx_byte(). } 4000d8: 8fbf0014 lw $31,20($29) 4000dc: 00000000 sll $0,$0,0x0 restore return address register value to that found at function start 4000e0: 03e00008 jr $31 4000e4: 27bd0018 addiu $29,$29,24 return to the caller function. Instruction in jump register delay-slot is used to restore stack pointer/free function frame. ===== Úkoly ===== - Dokončení a předvedení vlastní implementace algoritmu bubble-sort - Výpis řetězce na terminál - Doplnění programu pro výpočet Fibonacciho posloupnosti o výstup na terminál ===== Odkazy ===== * [[..:..:documentation:mips-elf-gnu:start|Křížový překladač GNU pro MIPS-ELF]] - překladač kompatibilní s GNU překladačem použitým v MipsIT, balíčky pro Debian GNU/Linux x86_64 a i586, konfigurace a kompilace ze zdrojových kódů * {{.:gcc-binutils-newlib-mips-elf_4.4.4-1_mingw32.zip}} - MIPS-ELF GCC 4.4.4 zkompilované pro MinGW32 (Windows) - pro složitější programy vyžaduje přidat přepínače -lm -lgcc -lc , pro pokusy v MipsIT pak nejčastěji i další -nostdlib -nodefaultlibs -nostartfiles -Wl,-Ttext,0x80020000 * [[http://en.wikipedia.org/wiki/MIPS_architecture|Popis procesoru MIPS]] - včetně kompletní instrukční sady. * [[http://courses.missouristate.edu/KenVollmar/MARS/|MARS (MIPS Assembler and Runtime Simulator)]] * Missouri State University - Velmi povedený simulátor v jazyce Java * Vyžaduje assembler bez makro definic (předzpracovaný). Pro předzpracování lze použít např. GCC ''gcc -E assembler.S -o predzpracovany-pro-mips.s'' * [[http://www.linux-mips.org/wiki/Emulators|Emulátory MIPS na Linux-MIPS.org]]