====== Reportáž ====== //Podání obrazové zprávy// * **Prostory** : * Praha-Dejvice, areál ČVUT, * Událost dle výběru cvičícího * **Pomůcky** : digitální fotoaparáty, teleobjektivy, širokoúhlé objektivy, stativy * **Cíl**: praktické studium fotografování výjevů - reportáž ===== Zachycení pohybu postavy ===== {{:courses:a7b33dif:cviceni:foto_sejkot_i_love_ny.jpg|}}{{:courses:a7b33dif:cviceni:foto_roman_sejkot_prague_fashion_week.jpg |}} **Nastavení fotoaparátu:** Odpovídá požadavkům na ostré zachycení pohybující se postavy, základem je typicky režim priority času závěrky. Správné ostření je zde velmi důležité. Ukážeme si jak nejlépe využít autofokus, včetně kontinuálního zaostřování a souvisejících nastavení. **Vysvětlení:** První část cvičení se zaměřuje na fotografování chůze/běhu člověka. Jde o zdánlivě jednoduchý děj, stále se všude opakující. Studenti se venku postaví do řady či houfu. K nim/od nich se bude přibližovat/vzdalovat 1 vybraný jiný student/cvičící. Úkolem je zachytit ostře pohyb 1 postavy směrem k nám/od nás. Musí být patrné, že jde o chůzi, ne každá poloha nohou je dobrá. Obraz postavy musí být na fotografii přiměřeně velký (plný formát). Pozadí za postavou nesmí být rušivé. Postavě nesmí z hlavy vyrůstat stromy, veřejné osvětlení apod. Fotografování je potřeba opakovat do chvíle, než studenti ukáží cvičícímu na monitoru aparátu dobrou fotku. Cvičení vede k předvídavosti. Cvičení vede k manuální zručnosti. Student si musí uvědomit, kdy je ne/vhodné zmáčknout spoušť. Viz Teorie rozhodujícího okamžiku. ===== Zachycení výjevu ===== /*{{:courses:a7b33dif:cviceni:foto_roman_sejkot_wpp.jpg?300 | }} */ {{:courses:a7b33dif:cviceni:down-the-abbey-road-the-beatles.jpg?500 |}} Výjev je děj probíhající minimálně mezi 2 osobami. Pro jednoduchost se doporučuje např. prodej zboží. Děj se stále opakuje a existuje několik málo rozhodujících okamžiků pro zachycení děje tak, aby každý poznal, že se jedná o prodej. (Výběr zboží, předávání zboží, platba...) Děj lze snadno předvídat, studenti se pokusí o jinou kompozici, jiný úhel záběru atd. V tomto případě se již dá mluvit o reportáži, o podání zprávy někomu o něčem. V našem případě osoba XY zakoupila v obchodě YZ zboží AB od prodavače CD za EF peněz. Podobných zpráv se v médiích, zvláště bulvárních, vyskytuje hodně... Velmi významný je popisek k fotografii, tzv. slovní doprovod. Bez popisku se fotografie v novinách téměř nevyskytují. Jde o vysoce komprimované slovní sdělení. Fotoreportáž je podání zprávy. Fotoreportáž je obrazově-slovní sdělení o tom, že se něco stalo. Reportáž obsahuje odpovědi na základní otázky: //KDO? CO? KDY? KDE? PROČ? JAK?// ===== Reportáž z události ===== {{:courses:a7b33dif:cviceni:foto_sejkot_listopad_1989.jpg?500 |}} **Vysvětlení:** Když jde fotograf podat obrazové svědectví o přednášce 4 astronautů na ČVUT, jde o výjevy lehce předvídatelné a fotograf na ně musí být technicky i duševně připraven. Astronauti vejdou do budovy, budou se s někým zdravit, půjdou po chodbách, usednou v posluchárně, budou se střídat v hovoru, občas se napijí vody, rozdají autogramy a publikace, přijmou potlesk a odejdou. V rámci těchto událostí předvídatelných se ale mohou stát události nepředvídatelné. Nastane nečekané setkání, něco/někdo upadne, zraní se apod. (Např. americký astronaut nedávno v Čechách téměř zahynul v našem armádním vrtulníku, z nudných předvolebních mítinků se stala vajíčkyáda apod.) Na podobné akce, ale třeba i na svatbu či tiskovku, by už měl jít fotograf se základními reportážními návyky. Dopředu by si měl opatřit maximálně možné množství informací o události samé, aby byl připraven. Fotoreportér musí dobře sledovat a předvídat dění. Když se výjev stane a fotograf teprve tahá aparát z brašny, to už je pozdě. Fotograf musí mít dopředu správně technicky nastaven přístroj. Když létají vajíčka, padají vrtulníky a hroutí se společenské systémy, fotograf už musí jen fotografovat... **Úkol C5:** * výběr nejlepších fotografií (max. 10) zachycující vybranou událost nahrajte podle [[courses/a7b33dif/cviceni/start?&#ukoly|instrukcí]]. ===== Literatura ===== * Roman Sejkot, Václav Hlaváč: Kniha FOTOGRAFIE / od fotogramu k výpočetní fotografii /, Česká technika - nakladatelství ČVUT, 2017, Univerzitní knihkupectví, budova NTK, Technická 6, Praha 6. https://eobchod.cvut.cz/odborne_knihy_cvut/odborna_kniha/sejkot_roman_kniha_fotografie_od_fotogramu_k_vypocetni_fotografii-150031093. * Ján Šmok, Začněte fotografovat, SNTL 1983, str.170-179, 213-220 * Kolektiv: 1989, Radost, 1990 * Kolektiv: Listopad 89, Odeon, 1990 * Kolektiv: Československo 89, Panorama, 1990 * Kolektiv: 1989 očima fotografů, Czech Photo, 1999 * Roman Sejkot a kolektiv: Pápež Ján Pavol II., Praha, Velehrad, Bratislava, Osveta, 1990 * M.Fulton: Eyes of Time/Photojournalism in America, NYGS, 1988 * **Internet**: [[http://www.worldpressphoto.org|World Press Photo Foundation: Katalogy k výstavám]], Thames & Hudson * [[http://bresson.felk.cvut.cz/~dif/photo/#!Albums/album_56c3bd756b61/album_56c3bd756b612f5265706f7274c3a1c5be|Fotogalerie známých fotoreportérů]] * [[https://photographylife.com/dslr-autofocus-modes-explained|DSLR Autofocus Modes Explained]] ---- //Udržuje Roman Sejkot//