Table of Contents

Cvičení 6: Kopie a přesuny

Typový systém

Zopakujme si, jaké typy proměnných a parametrů se mohou vyskytovat v jazyce C++.

Typ Název Příklad přiřazení Příklad parametru funkce Může b být
const T?
Změna a
změní b?
Změna *a
změní b?
T hodnota T a = b; void f(T a); f(b); ano
T* ukazatel T* a = &b; void f(T* a); f(&b); ano
const T* ukazatel na konst. const T* a = &b; void f(const T* a); f(&b); ano
T& reference T& a = b; void f(T& a); f(b); ano
const T& konst. reference const T& a = b; void f(const T& a); f(b); ano

Kopírování

Kopírování je nejběžnější operace v C++. Ke kopírování dochází vždy, když použijeme operátor přiřazení =, ale také v jiných situacích; třeba tehdy, když vytváříme nový objekt z jiného.

Pojďme se nejdříve zaměřit na případ, že vytváříme nový objekt z jiného, již existujícího objektu. Vzniklý objekt nazýváme kopie.

void foo(int c) {
    // ...
}
 
int main() {
    int i = 13;
 
    int a = i;  // a je kopie i
    int b(i);   // b je kopie i
    foo(i);     // c je kopie i
}

Funkce, která zajíšťuje tvorbu kopií, se nazývá kopírující konstruktor. Podobně jako základní konstruktor i kopírující konstruktor je automaticky vytvořen kompilátorem, pokud nenapíšeme vlastní. Díky tomu je možné vytvářet kopie vlastních typů, aniž bychom kopírující konstruktor museli psát:

struct MyStruct {
    int a;
    double b;
};
 
void foo(MyStruct c) {
    // ...
}
 
int main() {
    MyStruct i = { 11, 2.9 };
 
    MyStruct a = i; // a je kopie i
    MyStruct b(i);  // b je kopie i
    foo(i);         // c je kopie i
}

U některých tříd je kompilátorem generovaný kopírující konstruktor nežádoucí.

Někdy bychom rádi, aby se naše objekty kopírovat nedaly. K tomu slouží = delete v deklaraci kopírujícího konstruktoru:

class vector {
public:
    ...
    vector(const vector& rhs) = delete;
}

Příkladem objektu ze standardní knihovny, který nelze kopírovat, je std::unique_ptr. Pokud máme unique_ptr v naší třídě, kopírující konstruktor se automaticky nevytvoří.

Přesun

Přesun je podobný kopii, ale umožňuje změnit objekt, ze kterého kopírujeme. Přesun nastává v těchto situacích:

Příklady přesunů:

#include <vector>
#include <iostream>
 
void print_vector(const std::vector<int>& v) {
    for (auto& item : v) std::cout << item << ' ';
    std::cout << '\n';
}
 
std::vector<int> get() {
    std::vector<int> v = { 1, 23, 4, 1 };
    return v;
}
 
int main() {
    std::vector<int> v1 = get();           // v přesunut do v1
    std::vector<int> v2 = std::move(v1);   // v1 přesunut do v2
    std::cout << "v1: "; print_vector(v1); // v1:
    std::cout << "v2: "; print_vector(v2); // v2: 1 23 4 1
}

Účelem přesunu je zefektivnit některé operace. V předchozím kódu bychom například mohli vědět, že v1 už nebudeme potřebovat, proto jsme ho do v2 přesunuli. Pokud vracíme hodnotu ve funkci, tak není pochyb, že původní objekt dál už nepotřebujeme.

Funkce std::move má speciální návratový typ zvaný rvalue reference. Rvalue reference se píše T&& a značí referenci na objekt, který má vzápětí zaniknout. Díky tomu můžeme odlišit další druh konstruktoru, tzv. přesunující konstruktor.

int main() {
    vector v1;
    v1.push_back(1.23);
    v1.push_back(2.34);
    std::cout << '\n';
    vector v2 = v1;
    std::cout << '\n';
    vector v3 = std::move(v2);
    std::cout << '\n';
 
    std::cout << "v1: ";
    print_vector(v1);
    std::cout << "v2: ";
    print_vector(v2);
    std::cout << "v3: ";
    print_vector(v3);
}

Pokud doplníme typový systém o rvalue reference, získáme takovouto tabulku:

Typ Název Příklad přiřazení Příklad parametru funkce Může b být
const T?
Změna a
změní b?
Změna *a
změní b?
T hodnota T a = b; void f(T a); f(b); ano
T* ukazatel T* a = &b; void f(T* a); f(&b); ano
const T* ukazatel na konst. const T* a = &b; void f(const T* a); f(&b); ano
T& reference T& a = b; void f(T& a); f(b); ano
const T& konst. reference const T& a = b; void f(const T& a); f(b); ano
T&& rvalue reference T&& a = std::move(b); void f(T&& a); f(std::move(b)); ano

Přiřazení

Našemu vectoru stále ještě chybí jedna důležitá schopnost, neumí totiž správně zkopírovat hodnotu do již existujícího objektu. Jinými slovy, tento kód stále skončí katastrofou:

int main() {
    vector v1;
    vector v2;
    v1 = v2;
}

Stali jsme se obětí automaticky generovaného kopírujícího přiřazení. To se zavolá v případě, že použijeme operátor = na již existující objekt. I tuto speciální funkci si budeme muset naimplementovat sami. Uděláme to tak, že přetížíme operátor =.

int main() {
    vector v1;
    v1.push_back(1.23);
    v1.push_back(2.34);
    vector v2;
    v2 = v1;
    vector v3;
    v3 = std::move(v2);
 
    std::cout << "v1: ";
    print_vector(v1);
    std::cout << "v2: ";
    print_vector(v2);
    std::cout << "v3: ";
    print_vector(v3);
}

Řešení

Využití swapu

Implementace některých speciálních členských funkcí, jmenovitě kopírujícího přiřazení, přesunujícího konstruktoru a přesunujícího přiřazení, se dá velmi zjednodušit za pomoci metody swap, jejíž úkol je prohodit veškerý obsah dvěma objektům typu vector.

Řešení

Další příklady

Abyste se utvrdili v tom, kdy se použije kopie, kdy přesun, a kdy ani jedno z toho, zkuste si projít jeden po druhém příklady v tomto souboru (Coliru). Ještě před spuštěním si zkuste rozmyslet, které operace proběhnou.