====== 10. úkol - Dijkstra ====== Vaším desátým úkolem je naimplementovat [[https://cs.wikipedia.org/wiki/Dijkstr%C5%AFv_algoritmus|Dijkstrův algoritmus]] a použít ho k hledání nejkratších cest v grafu ([[https://en.wikipedia.org/wiki/Shortest_path_problem|SPT (shortest path problem)]]). Graf dostanete zadán pomocí struktur (vrcholy a hrany) s tím, že hrany jsou kladně ohodnoceny a jsou orientované. V grafu mohou být cykly. ==== Zadání ==== Vytvořte soubor dijkstra.py (můžete využít šablonu {{:courses:b6b36zal:zadani:dijkstra.py|}}) a v něm vytvořte následující třídy: Můžete použít tuto šablonu: {{:courses:b6b36zal:zadani:dijkstra.py|}} === Edge === Třída reprezentující hranu v grafu. Tato třída má následující proměnné: * source - numerický identifikátor vrcholu, v kterém hrana začíná (int) * target- numerický identifikátor vrcholu, v kterém hrana končí (int) * weight - váha hrany (int) Třída musí mít metodu: __init__(self,source,target,weight) - která je zavolána při vytvoření třídy a příjímá ID zdrojového vrcholu (source), ID cílového vrcholu (target) a váhu hrany(weight). Skript při vytváření hran použije pouze metodu init tzn skript nastaví source, target a weight. Nastavení ostatních parametrů (pokud je potřebujete) je již ve vaší režii. Můžete jejich nastavení samozřejmě přidat do metody init na tomto objektu, nebo můžete využít inicializace grafu v Dijkstře (createGraph). === Vertex === Třída reprezentující vrchol v grafu. Tato třída má následující proměnné: * id - numerický identifikátor vrcholu (int) * name - jméno vrcholu (String) * minDistance - minimální vzdáletost, za kterou se lze dostat do tohoto vrcholu (int) z vrcholu, nad kterým byla provedena funkce computePath. * previousVertex - předchozí vrchol - vrchol, přes který vede cesta do tohoto vrcholu pro minimální cestu (Vertex) * edges - hrany, které začínají v tomto vrcholu (list of Edge) Třída musí mít metodu __init__(self,id,name), která se volá při vytvoření a natavuje vrcholu jeho id (id) a název(name). Skript při vytváření vrcholů použije pouze metodu init tzn skript nastaví id a jméno. Nastavení ostatních parametrů (pokud je potřebujete) je již ve vaší režii. Můžete jejich nastavení samozřejmě přidat do metody init na tomto objektu, nebo můžete využít inicializace grafu v Dijkstře (createGraph). === Dijkstra === Třída reprzentující Dijkstrův algoritmus. Tato třída má pouze jednu proměnnou * vertexes - vrcholy grafu, nad kterými chceme provádět Dijkstrův algoritmus Třída má tyto operace: * createGraph(self, vertexes, edgesToVertexes) - metoda vytvoří graf ze zadaných vrcholů. Vertexes je pole objektů typu Vertex a edgesToVertexes je pole typu Edge. * getVertexes(self) - metoda vrátí vrcholy, nad kterými je možné provést Dijkstrův algoritmus. TJ vrcholy, které jsou vytvořeny pomocí metody init. * computePath(self, sourceId) - metoda nalezne nejkraští cesty ze zadaného vrcholu do všech vrcholů v grafu. Metoda nic nevrací, ale po skončení operace by měly mít všechny vrcholy vyplněnou proměnou minDistance, která reprezentuje minimální vzdálenost o zadaného vrcholu. * getShortestPathTo(self,targetId) - metoda vrátí list vrcholů, přes které vede z vrcholu, nad kterými byla spuštěna operace computePath do vrcholu specifikovaného v targetId. * resetDijkstra(self) - tato metoda vyresetuje aktuální výsledky po průchodu dijkstrovým algoritmem. Metoda nerozpojí či nezahodí graf, pouze ho vrátí do stavu, v jakém byl před operací computePath Pozn: proměnné sourceId a targetId jsou číselné. Je nutné si tedy zadaný graf uložit a poté vrcholy najít na základě jejich ID. Pozn2: Dijkstrův algoritmus počítá s tím, že vzdálenost vrcholů, které nezpracoval je nekonečno. V Pythonu ho prosím reprezentujte takto: float('inf') ==== Příklad použití a ukázka ==== Vzhledem k delšímu zápisu příkladu použtí je příklad umístěn v souboru {{courses:b6b36zal:zadani:dijkstrause.py|dijkstrause.py}}. Níže je graf, který by vám měl vzniknout po správné konstrukci přiloženého příkladu: {{courses:b6b36zal:zadani:10-graph.png?200|test.png}} Operace computePath nad vrcholem Redville našla v grafu nejkratší cesty a proto jsou minimální vzdálenosti z tohoto vrcholu následující: Printing min distance from vertex:Redville \\ Min distance to:Redville is: 0 - #V Redville začínáme \\ Min distance to:Blueville is: 5 - # Do Blueville se dostaneme přímou cestou hranou s vahou 5\\ Min distance to:Greenville is: 8 - # Do Greenville se se dostaneme nejlevněji přes Blueville (5) a poté do Greenville (3)\\ Min distance to:Orangeville is: 8 - # Do Orangeville se dostaneme nejlevněji přímou cestou hranou s vahou 8\\ Min distance to:Purpleville is: 10 - # Do Purpleville se dostaneme nejlevněji přes Orangeville (8) a poté do Greenville (2)\\ Poté resetujeme nastavení Dijkstry a necháme ji spočítat to samé pro další vrchol s ID 1 (Blueville) - doplnění cest je zřejmé \\ Printing min distance from vertex:Blueville\\ Min distance to:Redville is: 5\\ Min distance to:Blueville is: 0\\ Min distance to:Greenville is: 3\\ Min distance to:Orangeville is: 9\\ Min distance to:Purpleville is: 7\\ V případě, že chceme znát nejkratší cesty do všech vrcholů z vrcholu Blueville tak řešení může vypadat následovně:\\ Printing min distance from vertex:Blueville\\ Min distance to:Redville is: 5\\ Path is: Blueville, Redville \\ Min distance to:Blueville is: 0\\ Path is: Blueville\\ Min distance to:Greenville is: 3\\ Path is: Blueville, Greenville \\ Min distance to:Orangeville is: 9\\ Path is: Blueville, Purpleville, Orangeville \\ Min distance to:Purpleville is: 7\\ Path is: Blueville, Purpleville\\ Výše uvedené výpisi jsou výpisy ze souboru, kde je naznačeno jak si vaší implementaci můžete testovat. {{courses:b6b36zal:zadani:dijkstrause.py|dijkstrause.py}} Dijkstrův algoritmus používá k ukládání vrcholů, které jsou nejblíže k zdrojovému vrcholu prioritní frontu. Použijte ji také - nepoužití prioritní fronty může znamenenat, že se vaše SPT budou lišit. Pokud přidáváte do prioritní fronty vrchol, jehož minimální cena se shoduje s některým vrcholem, který již ve frontě je, pak ho vložte před tento vrchol. ==== Testování ==== Náš skript bude testování provádět obdobně jako je tomu v referenčním případě s tím rozdílem, že z vaší strany není nutné cokoliv vypisovat. Testovací skript si vytvoří instanci Dijkstra() a bude nad ní postupně volat metody, které chce otestovat. Poté si vždy pomocí metody getVertexes() získá aktuální reprezentaci grafu a tu porovná s referenčním řešením. Bodování je rozděleno do několika částí - viz sekce bodování. V případě 3.bodu jsou vám zadávány náhodně generované grafy. U těchto grafů se může stávat, že nebudou spojté. V případě nespojtého grafu provádíte operace pouze nad částmi, které jsou spojté. Kromě správnosti řešení testujeme také jeho výkon. Hranice jsou nastaveny dostatečně vysoko, ale vzhledem k tomu, že jde o první testování výkonu tak bychom vás chtěli požádat aby jste v případě, že vám řešení neprochází na čas napsali na fóru. K vyhodnocení používáme python verze 3. ==== Bodování ==== Úloha je hodnocena osmi body. Body jsou vám udělovány následovně: - Funguje vám správně část Dijkstry, která počítá minimální vzdálenosti na základních datech - 2b - Funguje vám správně část Dijkstry, která počítá minimální vzdálenosti a nejkratší cestu základních datech - 2b - Funguje vám správně část Dijkstry, která počítá minimální vzdálenosti a cesty na náhodných grafech - 4b Implementujte Dijkstrův algoritmus, použití jiného algoritmu bude hodnoceno 0 body(a to i zpětně)!