====== SOFTWAROVÉ INŽENÝRSTVÍ PRO PRAXI ====== V rámci předmětu Softwarové inženýrství pro praxi bude ilustrován běžný projektový život tak, jak jej posluchač předmětu s největší pravděpodobností v blízké budoucnosti zažije a bude po zbytek své praxe prožívat. V průběhu semestru budou probrány jednotlivé oblasti Softwarového inženýrství (od analýzy, architektury, přes konstrukci, testování, dokumentaci, PM, atd.) - vždy s potřebným teoretickým úvodem, ale současně s velkým důrazem na praxi, praktické zkušenosti a s řadou ukázek a příkladů. V rámci cvičení si studenti projdou nejen praktickými cvičeními související s tvorbou software, ale také procesem poptávky, diskuze se zadavatelem a následné tvorby nabídky včetně odhadu pracnosti. [[http://www.fel.cvut.cz/cz/education/bk/predmety/12/85/p1285406.html|Prohlédnout Sylabus předmětu]]\\ Více informací naleznete na: [[http://www.profinit.eu/pro-univerzity/univerzitni-vyuka/a4m33sep.html|profinit.eu]]\\ **Vždy aktuální informace naleznete na:** [[https://moodle.fel.cvut.cz/course/view.php?id=3637|moodle předmětu]] ==== Cíle studia ==== Předmět si klade za cíl jasně a srozumitelně diskutovat základní aspekty Softwarového inženýrství v praxi, na reálných projektech, ve skutečném životě. ==== Osnovy přednášek ==== - Úvod + proces vývoje software - Poptávky, nabídky, odhadování a plánování, historie projektů - Analýza a sběr požadavků - Softwarová architektura a design + příklady z praxe - Konstrukce - Zajištění kvality - Testování v praxi - Dokumentace a konfigurační řízení - Release Management a DevOps - Údržba a rozvoj - Projektové řízení - Team leading - Shrnutí, příklady, diskuse, literatura, odborné zdroje, příprava na test ==== Osnovy cvičení ==== - Úvodní informace ke cvičením, požadavky na zápočet. - Semestrální úloha - zadání (poptávka) - Odhady pracnosti - Semestrální úloha - představení nabídek. - Představení frameworků, které se budou dále používat v rámci cvičení. - Vytvoření kostry CRUD aplikace - Semestrální úloha - představení specifikací. - Automatické testy - seznámení s nástrojem na testování webových aplikací (Selenium). Základy mockování. - Configuration management a nástroj Docker. - Semestrální úloha - představení aktuálního stavu. - Continuous Integration - seznámení s nástrojem Jenkins. - Obhajoba semestrálních úloh - Opakování, dotazy ===== INFORMACE PRO POSLUCHAČE ===== Přednáška se koná v pondělí v 18:00 – 19:30 v místnosti KN:E-126. Cvičení 1 se koná ve středu v 16:15 – 17:45 v místnosti KN:E-220. Cvičení 2 se koná ve středu v 18:00 – 19:30 v místnosti KN:E-220. Přednáška i všechna cvičení se konají v budově ČVUT FEL na Karlově náměstí. ==== Semestr ==== zimní 2018/2019 ==== Rozsah ==== 2+2c, Z, Zk ==== Přednášející ==== [[https://cz.linkedin.com/in/bzoubek|Bohumír Zoubek]] ==== Cvičící ==== [[https://cz.linkedin.com/in/martin-hasaj-38a05b39|Martin Hasaj]], [[https://www.linkedin.com/in/keschaf|Václav Hrdina]] ==== Kód předmětu ==== A4M33SEP ==== Literatura ==== - Pressman R.: Software Engineering: A Practitioner's Approach. 5th ed., McGraw-Hill, 2001. - Dorfman, M. and Thayer, R.: Software Engineering. IEEE Computer Society Press, 2000. ==== Požadavky ==== Znalost jazyka Java nebo C# (v případě, že máte zájem o studium tohoto předmětu, ale tento požadavek nesplňujete, kontaktujte vyučujícího a domluvte se na individuálním posouzení). ==== Uzavření předmětu ==== Získaný zápočet a složená zkouška ==== Požadavky na zápočet ==== Studenti v rámci tříčlenných týmů postupně vytvoří nabídku na softwarové dílo dle zadání definovaného cvičícím, dále vytvoří specifikaci požadavků, dílo implementují a demonstrují splnění definovaných kvalitativních parametrů. V rámci cvičení průběžně demonstrují svůj postup, přičemž každý z výstupů je hodnocen a toto hodnocení určuje výsledné pořadí týmů (dobré umístění zvýhodňuje členy týmu při písemné části zkoušky). Zápočet je udělen všem členům týmů, u jejichž výstupů nebudou existovat kritické vady či zásadní nevypořádané připomínky (kritičnost vad a připomínek určuje cvičící). Cvičící může, na základě individuálního posouzení, udělit zápočet i při nesplnění výše uvedených podmínek (například když dojde k rozpadu týmu). ==== Požadavky na zkoušku ==== písemný test (cca 60 minut) a ústní zkouška (cca 15 až 30 minut). Hodnoceni podle platné klasifikační stupnice ČVUT. Každý člen nejlepšího týmu získá 21% bodů k hodnocení písemné zkoušky, každý člen druhého nejlepšího týmu 14% bodů a každý člen třetího nejlepšího týmu 7% bodů - body se zaokrouhlí na celé číslo podle standardních pravidel zaokrouhlování. V případě existence méně než 4 týmů neobdrží členové posledního týmu žádné body, členové předposledního týmu obdrží 7% bodů a (existují-li) členové třetího týmu od konce 14% bodů k hodnocení písemné zkoušky. ==== Klíčová slova ==== Softwarové inženýrství, softwarové projekty, praxe.