Table of Contents

Produktová fotografie

Reprodukce malé ploché předlohy (15 minut)

Reprodukce velké ploché předlohy (15 minut)

Úvod do fotografování skla (60 minut)

Se skleněným předmětem jsme se již setkali v klasickém zátiší. Ověřili jsme si, že přímým nasvícením vznikají reflexy, které znemožnují čitelnost tvarů a nápisů. Proto budeme při světelné konstrukci využívat průhlednosti materiálu a jeho schopnosti přijímat lesky. Jako vhodné předměty nám poslouží jednochuché sklenky bez složitých tvarů, zlacení, broušení, tmavého zabarvení či spojení několika materiálů dohromady.

Hlavním světlem se stane lampa osvětlující pozadí. Na něm by měl vzniknout přechod ze světlé do tmavé části. Sklo na přechodovém pozadí působí živěji. Hlavní světlo bude důležité pro definování tvaru skla, ale i pro změření správné expozice. Další dva reflektory použijeme k nasazení odlesků. Ty musí být po celé délce předmětu. Jejich přerušení by způsobilo rozbití tvaru. Ke změně barevnosti pozadí nebo odlesků použijeme barevných filtrů umístěných před reflektory. Sklenku fotografujte z mírného nadhledu nebo podhledu. Vynikne tak tvar hrdla, zvláště při spodním hlavním osvětlení. Pro fotografování můžeme využít záblesková světla, ale mnohem výhodnější bude práce s pilotními žárovkami. Lze tak využít delších časů a vypínání, zapínání jednotlivých reflektorů dle potřeby během expozice. V praxi můžete využít i halogenové lampy.

Tip: Zkuste na internetu najít snímky skla od Jindřicha Broka nebo Miroslava Vojtěchovského.

Ve druhé části si ukážeme trochu jiný přístup. Použijeme fotografický stůl pro tzv. tabletop fotografii a změníme počet světel.

V praxi na vás čekají mnohem složitější varianty přesahující tento kurz. Ateliér se pak proměňuje v alchymistickou laboratoř s dalšími přidanými reklektory, vystřihnutými papírovými čtvrtkami, baterkami sloužícími k dosvětlení, odraznými deskami… I při dokonalém technickém zvládnutí těch nesložitějších řešení pamatujte na jedno, dobrou fotografii nedělá jen technika, ale především nápad. To platí u produktové a reklamní fotografie dvojnásob.

Bonusový úkol BProd:

Výběr nejlepších produktových fotografií můžete odevzdat přes odevzdávací systém, cvičící vám k němu poskytnou zpětnou vazbu. Postupujte podle instrukcí.

Literatura


Udržuje R.Sejkot a P.Neugebauer.