====== Úvod do zpracování fotografie ====== Cílem druhé půlky semestru bude pochopit technické principy zpracování fotografie. Už víme, jak fotografii pořídit, teď nás bude zajímat, jak jí dále zpracovat, abychom z pořízeného snímku získali maximum. V dnešním cvičení se zaměříme na to, jak vůbec fotografii v počítači uložit a jaké jednotlivé volby s sebou nesou následky. Vedle samotných obrazových dat bývají s fotografií navíc uloženy ještě další údaje, takzvaná metadata. Povíme si o tom, co taková metadata typicky obsahují, jak je editovat a jak je dále využít. Úplně na závěr si ještě projdeme základní nastavení Photoshopu, se kterým budeme v dalších cvičeních pracovat. V následujících cvičeních postupně projdeme celý "výrobní proces fotografie" od souboru staženého z fotoaparátu do počítače až k prezentaci výsledné fotografie. Jelikož toto cvičení částečně předpokládá znalost procesu vzniku obrazu, které bude probíráno na přednášce až v následujících týdnech, projděte si prozatím alespoň velmi názorné a krátké vysvětlení na stránkách [[http://www.bigshotcamera.com/learn/image-sensor/index-|Bigshot fotoaparátu]]. Dále je třeba zdůraznit, že v těchto cvičeních se zaměřujeme na //rastrové// formáty (pixely organizované v mřížce) a //vektorové// prvky (písmo, čáry, tvary) používáme pouze doplňkově. ====== Formáty ====== ===== Jaké formáty používat? ===== JPEG? PNG? TIFF? RAW? PSD? Na tuto otázku neexistuje jednoduchá odpověď. Velmi záleží, co je v danou chvíli naším cílem. Nicméně, lze ukázat omezení některých voleb - a to je i cílem následujících cvičení. Pro všechna následující cvičení je snadné vytvořit vhodné obrázky přímo na místě či použít svoje vlastní dříve nafocené, pro všechny případy ale nabízíme následující "vhodná" {{courses:a7b33dif:cviceni:formaty_data.zip|data}}. ===== Bitová hloubka: 8bit/12bit/16bit (JPEG, RAW, TIFF) ===== Bitová hloubka určuje, kolik bitů je v daném formátu věnováno na zakódování intenzitní hodnoty. A to má samozřejmě dopad na kvalitu obrazu. **První cvičení** * Použijte fotografii ''bitova_hloubka.[jpg|dng|tif]'' (či vyfoťte vlastní s podobně plynulým přechodem). Tyto tři varianty vznikly tak, že původní raw byl zkonvertován bez zásahů do dalších formátů. * Proveďte stejnou úpravu křivky na všech třech souborech (např. ořízněte obrázek, aby na něm bylo hlavně nebe a nastavte levels tak, aby byl využit celý dynamický rozsah). * Tomu, co budete pozorovat na obrázku, a na modrém kanálu obzvlášť, se říká posterizace a běžně se tomu chceme vyhnout :) * Posterizace je vidět i na histogramu... * Poznámka: Při úpravě 8bit JPEGu se Photoshop posterizaci přirozeně brání tím, že použije tzv. dithering. Je třeba mu ho zakázat v Edit->Color Settings. {{ :courses:a7b33dif:cviceni:bitova_hloubka.jpg?nolink |}} ++++ Jak to vyšlo? (koukněte se, až si vyzkoušíte předchozí cvičení)| ** Očekávaný výstup ** * RAW i 16bit TIFF – hladké přechody * JPEG – posterizace + barevné artefakty * Je to vidět i ve Photoshopu na posterizaci jednotlivých kanálů (8 vs 16 bit) Poznámka: Posterizaci je možné také demonstrovat pomocí extrémů: 1bit, 2bit, 3bit... ++++ ===== Komprese: JPEG versus PNG ===== V následujících cvičeních se podíváme na to, jak ztrátová komprese ovlivňuje kvalitu obrazu. **Druhé cvičení** * Nakreslete tužkou ve Photoshopu několik černých čar do prázdného bílého obrázku velikosti 100x100 (případně použijte obrázek ''cary.png''). * Uložte ho jako PNG (bezztrátová komprese). * Uložte ho několikrát v JPG s postupně klesající kvalitou (dejte si pozor, ať vždy vycházíte z původního PNG a ne z předchozího JPG!). * Pozorujte jak kvalitu obrazu, tak i velikost souborů. {{ :courses:a7b33dif:cviceni:cary.png?nolink |}} ++++ Jak to vyšlo?| **Očekávaný výstup** * Už na JPG kvalitě 10 jsou vidět artefakty na bílém pozadí (může být třeba se dívat na displej z velkého úhlu). * Velikost JPG je podobná, občas i větší, než PNG. ++++ **Třetí cvičení** * Zkuste předchozí cvičení na normálním obrázku běžné scény (dá se vyfotit třeba pohled z okna, viz např. náš obrázek ''dvur.CR2''). * Na základě pochopení z předchozího cvičení byste měli být schopni najít artefakty už při kompresi 10. Poznámka: * JPEG 2000 je v tomto ohledu mnohem lepší (http://www.photozone.de/jpeg2000-vs-jpeg-vs-tiff). * Nemá 8x8 bloky, víc komprimuje, lépe zachovává detaily, 48bitový mód (náhrada za tiff?), ztrátová i neztrátová komprese, wawelaty místo DCT, … * Můžete zkusit uložit předchozí dva obrázky jako JPEG 2000 a pozorovat rozdíl. * Problém: Není moc podporovaný. ===== Jasové úpravy fotografií: JPEG versus RAW ===== Jaký formát zvolit ovlivňuje i to, jaké jasové úpravy s fotografií hodláme provádět. Zkuste si následující cvičení. **Čtvrté cvičení** * Nafoťte scénu s nebem či jinými přepaly (můžete použít např. ''dvur.CR2''). * Uložte ji bez úprav do raw a JPG. * Kompenzujte expozici o -2EV tak, abyste získali více detailů na obloze. * Ve Photoshopu zkontrolujte úroveň "zachráněných" detailů při úpravě z raw a z JPG. ++++ Jak to vyšlo?| ** Očekávaný výstup: ** * V JPG by měly být všechny hodnoty v celé oblasti konstatní (tj. neobjevil se žádný nový detail). * V raw by jste měli pozorovat různé hodnoty intenzit. * Ponaučení: raw zvládá +-2EV, JPG nikoliv. ++++ ===== Složitější úpravy obrázku: výhody PSD ===== **Páté cvičení** * Zkuste si jednoduché manipulace s obrazem ve Photoshopu a uložte výsledek do PSD formátu. * Můžete si například pohrát s vrstvami a maskami pro skládání jednoduchého HDR obrázku (viz např. ''hdr_1.jpg'', ''hdr_2.jpg'' a ''hdr_3.jpg''), přidat nějaký text, ... * Co všechno lze s pomocí formátu PSD uložit? Pozorujte velikost uloženého souboru. ++++ Jak to vyšlo?| ** Očekávaný výstup: ** * PSD umožňuje uložit mnohem více informací o zpracování obrázků. * Cenou za tuto možnost je velikost souboru. * Ponaučení: PSD chceme používat většinou jen na mezivýsledky, když už jsme hotoví, ukládáme do některého z předchozích formátů. ++++ ===== Shrnutí formátů ===== ==== RAW ==== **Výhody** * 12 až 14 bitové * Na nesmíchané RGB kanály je možno aplikovat různé operace * Možnost korekce ± 2EV * Vyvážení bílé se volí až při zpracování * Potenciálně lepší výsledky než dokáže procesor fotoaparátu **Nevýhody** * Nutný demosaicing * Nedá se snadno prohlédnout * Nutné dodatečné zpracování v počítači * 2x – 6x větší soubory než JPEG * Různí výrobci, různé formáty (CR2, NEF, … DNG – pokus o sjednocení) ---- ==== JPEG ==== **Výhody** * Nejpoužívanější formát – velká sw podpora * Šetří čas zpracování (např. svatby, sportovní fotografie) * Obsahuje metadata (EXIF, IPTC) * Vložený barvový profil * Nastavitelná kvalita komprese – potenciálně velké kompresní poměry (tj. malé soubory) **Nevýhody** * Pouze 8bitový formát – pozor na jasové manipulace * U kvalitní svatební fotografie nestačí požadavkům na jemnou kresbu "ve světlech" u bílých šatů nevěsty a "ve stínech" u černých šatů ženicha. ---- ==== PNG ==== **Výhody** * Bezstrátová komprese, vhodné pro webovou grafiku * Náhrada za patentově chráněný GIF * Bitová hloubka 1 až 16 na kanál * Uložení alpha kanálu **Nevýhody** * Pomalé pro velké obrázky * Horší kompresní poměr než JPEG * Nepodporovaný ve většině minilabů ---- ==== TIFF ==== **Výhody** * Velmi flexibilní * možnost různé komprese * RGB i CMYK * různé bitové hloubky * Využívá se v DTP a HDR **Nevýhody** * Nebezpečí nekompatibility * Velké soubory ---- ==== PSD ==== **Výhody** * Obsahuje celý projekt včetně vrstev, masek, cest, ICC profilů, barvových prostorů, přechodů, … **Nevýhody** * Bez komprese nebo RLE ====== Metadata ====== Metadata jsou přidružené údaje popisující danný snímek. Jsou to například expoziční údaje (čas, clona, ISO, ...), údaje o místě, času a pozici fotografování, údaje o autorovi snímků a mnohé další. ==== EXIF – Exchangeable Image File format ==== * Původní formát pro obrazová metadata * Zásadní problémy: * Široce podporovaný výrobci fotoaparátů, ale jen pro některé formáty (JPG, TIFF) * Předpokládá 24bitovou hloubku * Nejde přidat do raw (jeden z důvodů, proč vzniklo mnoho proprietárních formátů) * Nedostatečně definovaná “uživatelská” část metadat (každý si tam ukládá co chce a nejde to pak snadno přečíst) * Omezení velikosti na 64kB * Nepodporuje časové zóny a další moderní údaje * Odkaz na data v podobě offsetů – vede na to, že programy ta data často zničí ==== IPTC – International Press Telecommunications Council ==== * Univerzálnější formát, který byl ale později integrován do XMP * I pro skenery a jiná vstupní zarízení ==== XMP – Extensible Metadata Platform ==== * XML schéma pro IPTC data * Obecný formát, řeší problém s proprietárními částmi metadat * Široce podporovaný (není ale moc podporovaný přímo ve fotoaparátech) **Šesté cvičení** * Prozkoumejte dostupná metadata v obrázcích z tohoto cvičení v Adobe Bridge * Zkuste měnit klíčová slova, filtrovat podle ISO, času, orientace, ... * Můžete si například pohrát s vrstvami a maskami pro skládání jednoduchého HDR obrázku (viz data ke stažení výše), přidat nějaký text, ... ====== Rychlé seznámení s Adobe Photoshop (Ps) ====== * “prumyslový standard“ profesionálních fotografů a grafiků * verze 1.0 vydána v roce 1990 * poslední verze CS6 z roku 2012, další již jen k pronájmu v "cloudu" (CC, Creative Cloud) * již dávno není pouhým bitmapovým editorem, nyní umožnuje práci s vektory, vrstvami, 3D grafikou, stereofotografií, videem... * možnost nákupu [[http://www.adobe.com/cz/education/students.html|studentské verze]] * pracuje v RGB, lab, CMYK, Grayscale, paleta * podporuje až 32-bit na kanál * některé funkce pouze pro 16-bit nebo jen pro 8-bit * podpora pro HDR a vytváření panoramat * verze CS5 je již 64-bitová a využívá k akceleraci GPU pres openGL * součástí je aplikace //Bridge// (Br) pro prohlížení a správu fotografií, videa, 3D videa, 3D grafiky, zvuku... **Sedmé cvičení** * Než začnete pracovat naplno ve Photoshopu, projděte si jeho [[http://www.tutoriarts.cz/4-photoshop-cs5-nastaveni-programu-a-moznosti-prizpusobeni-1157|základní nastavení]]. ===== Bezplatná varianta GIMP ===== * Podporuje vrstvy, masky a cesty * Možnost rozšíření pomocí zásuvných modulů, které nejsou kompatibilní s Photoshopem * Multiplatformní Linux, MS Windows, Mac OS * GNU Licence * Hlavně pro RGB, horší podpora CMYK a LAB * Horší správa barev * Některé nástroje z Photoshopu chybí, např. vrstvy úprav ===== Nová alternativa: Affinity Photo ===== * Velmi čerstvá novinka (z 2015) * https://affinity.serif.com/en-us/photo/ * Implementována většina funkcionality Photoshopu * Výrazně menší cena (a nevyžaduje pravidelné placení) * Momentálně pro Mac, ale verze pro Win už je na spadnutí * Velmi pozitivní ohlasy ---- //Udržuje J. Šochman//