====== Kompozice a zátiší ====== * **Místo**: ateliér Dejvice, suterén, místnost s123 * **Technika**: jednooká zrcadlovka, objektiv s delším ohniskem, světla, odrazné desky, expozimetr, flashmetr Fotoaparát je mechanický přístroj, kterým vybíráme obrazy z reálného světa a skládáme z nich realitu novou. Samotný výběr k záznamu provádíme pomocí hledáčku. Ten má zpravidla u jednooké zrcadlovky obdelníkový tvar. Můžeme se setkat i s jiným poměrem stran a to především u středního a velkého formátu. V každém zvoleném formátu - rámu, fungují předměty a děje před objektivem trochu jinak. Např. čím více se budeme blížit ke čtvercovému formátu tím bude obraz klidnější a vyrovnanější. ===== Kompozice ===== Cílem prvního zadání je umístění předmětů v hledáčku při využití celého obrazového formátu. Vytvářejme z jednoduchých předmětů kompaktní celky. Předměty nebudou na nekonečném pozadí levitovat, okolní prostor je nebude svírat - nechme předměty v obrazu dýchat. Pozor na kácející se linie a zkreslení. Předmět bude mít výraznou strukturu. Při použití stolu a zdi jako pozadí nezapomeňte, že v kompozici bude pracovat i horizont. {{ :courses:a7b33dif:cviceni:kompozice.jpg?550 |}} ===== Klasické zátiší ===== Zatiší je tradiční umělecká disciplína. Budeme vycházet převážně ze 17. století a děl Holandských mistrů, např. Jan Jansz van de Velde, Pieter Claesz, Willem Claesz Heda, Willem Kalf a další. Pokusíme se o volnou interpretaci obrazů. Všímejte si rozmístění předmětů, světla a předmětů samotných. Každý povrch je definován. Rozeznáme sklo, porcelán, kov, ovoce, ... Každý předmět ukazuje nejen malířovu řemeslnou zručnost - to co uměl namalovat, nebo hojnost a exluzivitu dováženého zboží. Ale předměty zastupují i symboly s dalšími významy. Např. uvadající květiny, lebky, přesýpací hodiny jsou zde jako symboly pomíjivosti. {{:courses:a7b33dif:cviceni:klasickezatisivelde.jpg?&400|Jan Jansz van de Velde}}{{:courses:a7b33dif:cviceni:zatisipodleobrazu.jpg?400|}} ===== Moderní zátiší ===== Tradiční uzavřené zátiší nyní přetvoříme do zátiší moderního. Neznamená to, že použijeme plastovou lahev místo skleněného poháru a dosáhli jsme kýženého výsledku. Moderní zátiší již není uzavřené. Z předmětů se mohou stát pouze fragmenty. Vidíme v kompozicích např. jen část předmětu. Prostorovost, která byla v předchozí části důležitá je nyní popřena v ploše. {{ :courses:a7b33dif:cviceni:modernizatisi.jpg?800 |}} ===== Domácí úkol ===== **Úkol D2:** Kromě snímků ze cvičení vyfotografujte a odevzdejte dle [[courses/a7b33dif/cviceni/start?&#ukoly|instrukcí]] fotografii s tématem zátiší dle vlastního výběru - podle obrazu, nalezené, moderní, volné. ===== Inspirace ===== * klasické zátiší: [[https://www.youtube.com/watch?v=peealHvHI70|Josef Sudek]] * moderní zátiší: [[http://www.sudek-atelier.cz/cz/sbirka/jan--svoboda.html|Jan Svoboda]] * volné zátiší: [[http://vimeo.com/36364802|Laura Letinsky]] ===== Literatura ===== * Roman Sejkot, Václav Hlaváč: Kniha FOTOGRAFIE / od fotogramu k výpočetní fotografii /, Česká technika - nakladatelství ČVUT, 2017, Univerzitní knihkupectví, budova NTK, Technická 6, Praha 6. https://eobchod.cvut.cz/odborne_knihy_cvut/odborna_kniha/sejkot_roman_kniha_fotografie_od_fotogramu_k_vypocetni_fotografii-150031093. * Michael Freeman: Očima fotografa - kompozice pro lepší digitální fotografie, Zoner Press, 2008 * Jiří Jeníček: O fotografické kompozici, Orbis - Praha, 1960 * Anna Fárová: Josef Sudek, Zátiší, Torst, 2008 * Pavel Vančát: Jan Svoboda, Torst, 2011 * Jiří Foltýn: Fotografie, Mikulka Radek, 2011 * kolektiv: Vladimír Kozlík, Slova nestačí, KANT, 2008 * Václav Zykmund: Vilém Reichmann, SNKLHU, 1961 * Kolektiv: Život věcí - Idea zátiší ve fotografii 1840-1985, KANT, 2006 * [[http://www.artslexikon.cz//index.php?title=Vanitas|Vanitas]] * [[https://www.rijksmuseum.nl/en/explore-the-collection/works-of-art/still-lifes|Rijksmuseum]] ---- //Udržuje P. Neugebauer//