{{indexmenu_n>6010}} ====== Standardní úlohy ====== ===== A. Organizace ===== * Studenti pracují v **2-členných týmech**, v nichž všichni mají rovnocenné postavení. * Během semestru vypracovávají postupně se rozvíjející úlohu, rozdělenou na **3 fáze**, od jednodušších částí až po komplexní interaktivní scénu. * V každé fázi jsou hodnoceny jak **individuální** modely jednotlivých studentů, tak **společná** scéna určená pro prezentaci individuálních částí. * Veškerá data se umísťují na server [[http://leyfi.felk.cvut.cz/courses/mvr/|leyfi.felk.cvut.cz]] do adresáře odpovídajícího číslu týmu. Stránky se píší v HTML5, CSS3 a můžete i využít PHP. ===== B. Úloha ===== Úlohou týmu v roce 2017 je vytvořit **scénu s dálkově ovládaným vozidlem a zajímavými dekoracemi**. Cílem prezentace ve **webovém prostředí** je pomocí ovládacích prvků řídit virtuální vozidlo po zobrazené silnici a navštívit s ním místa s 3D dekoracemi (digitálně rekonstruovanými z reálných objektů). Volitelným bonusem je převedení úlohy do **VR brýlí** a nahrazení webového ovládání (GUI) ručním ovladačem. Za tuto práci je možné získat bodové hodnocení navíc. ===== C. Scéna ===== *Společná 3D scéna (v reálných rozměrech, tj. cca 500 x 300 m) pro jeden tým zahrnuje pouze: * vodorovný terén pro pojíždění s vozidlem, na terénu je nanesena textura s vyznačeným iniciálním parkovištěm, zakřivenou vozovkou a čtyřmi zastávkami pro ukázání dekorací ([[courses:a7b39mvr:tutorials:ulohy#e_dekorace|viz níže]]). * několik stromů pro zlepšení estetiky * definice Viewpointů: před dekoracemi, na parkovišti a kolem/uvnitř vozidel. * Na HTML stránce se dále nacházejí ovládací prvky (GUI)- jednak společné pro celou scénu, jednak vázané individuálně na každé ze dvou vozidel. * **Společné GUI:** - Přepínání noc/den ve scéně (změna osvětlení, barvy/textury pozadí) - Přepínání Viewpointů * **GUI pro každé vozidlo:** - tlačítko klaksonu (s následným zvukovým signálem) - šipka nahoru pro zrychlování jízdy vpřed, obdobně šipka dolů pro jízdu vzad. Brzdění je prováděno stiskem opačné šipky. Uvolnění šipky je chápáno jako volnoběh. - ovládač směru jízdy (slider, šipky do stran, apod.) - zapnutí světel ON/OFF ===== D. Vozidlo ===== Vytváření modelů je **autorskou tvorbou**, při níž nelze využívat existující (cizí) modely ani jejich části, viz **[[http://dcgi.felk.cvut.cz/cs/study/akademicka_pravidla#odborna-prace|Akademická pravidla]]** (část Odborná práce). Z jiných modelů lze pouze čerpat inspiraci. Jedinou výjimkou je použití externích textur a zvuků za podmínky úplného uvedení jejich zdroje. * Každý student vytvoří jedno dálkově ovládané vozidlo, které bude simulovat i některé jednoduché fyzikální jevy. K vozidlu budou připojeny dva Viewpointy (aktivované z GUI) pohybující se současně s ním: - Pohled z kabiny řidiče - Pohled 3. osoby z boku (jasně ukazující otáčení kol) * Vozidlo bude obsahovat nejméně 1 interaktivní, pohyblivý 3D hlavní vypínač ON/OFF (tzv. startér), po jehož natočení či posunu páčky do patřičné polohy se trvale spustí zvuk motoru a zpřístupní se (do té doby nefunkční) dálkové ovládání z GUI. * Dále bude vozidlo vizuálně znázorňovat zapnutí a vypnutí světel (řízeno dálkovým ovladačem z GUI). === Fyzikální projevy === * Rychlost otáčení kol dle rychlosti a směru pohybu vozidla. * Postupné zpomalování při volnoběhu způsobené třením. * Akcelerace a brzdění odpovídající váze vozidla a výkonu motoru. * Natáčení pohybu vozidla dle natočení kol. ===== E. Dekorace ===== Každý student vytvoří 2 digitální 3D modely (tzv. dekorace) podle reálných předloh: - **model rekonstruovaný fotogrametrií**, nejlépe model budovy, sochy či podobného objektu větších rozměrů. - **model získaný 3D laser-skenerem**, nejlépe model menšího předmětu, např. oblíbené hračky z dětství. Každý z modelů bude dále upraven: * Bude tvořen geometrií, jejíž rozsah nepřesáhne **1.000 trojúhelníků**. * Textury nesmějí v dekomprimovaném tvaru celkově zabrat pro jeden model více než **4 MB** paměti. * Model má nejméně **3 stupně detailu** (LOD), posledním stupněm může být prázdný uzel (Group). ===== F. Web týmu ===== === Webové stránky obsahují: === - Stránky a adresáře věnované jednotlivým modelům. Veškerá data týkající se interaktivních modelů budou v adresáři "**/inter_X**". Analogicky pak vzniknou i pro modely získané 3D rekonstrukcí a skenováním **/3Drec_X**. Kde **X** je <1;9> dle počtu modelů daného typu. - V adresáři každého modelu budou závazně následující soubory, na které současně povedou příslušné odkazy: * **obr.jpg** - náhled scény (snapnuté okénko) v podobě obrázku daného modelu o velikosti přesně 256x256 pixelů. * **index.html** - prezentační stránka virtuálního modelu. Obsahuje zadání, stručné informace o řešení, technické specifikace (viz další bod) a vloženou virtuální scénu ("EMBED" v okénku o velikosti přesně 800x600 pixelů). Dále obsahuje měření rychlosti zobrazování (fps) a odkaz na "fullscreen" virtuální scénu. * technické specifikace individuálních modelů obsahující: * //Geometrie// - uvedení počtu trojúhelníků modelů. * //Textury// - výpočet alokace texturovací paměti včetně obrázků použitých textur. * //Zvuky// - přehled použitých zvukových modelů s uvedením velikosti souborů. * Podrobný postup získání 3D modelu v případě modelu získaného 3D rekonstrukcí (všechny parametry algoritmů použitých na model) a zdrojová data pro rekonstrukci (např. odkaz na fotografie a mračna bodů) * **vse.zip** - archiv celého adresáře dané fáze (vyčištěný od zbytečných dat, např. pracovních souborů či starších verzí). ==== Společná scéna ==== Scéna, v níž jsou rozmístěny individuální modely všech členů týmu, je doplněna webovými stránkami s technickými a doplňujícími informacemi. === Webové stránky obsahují: === - Základní informace o členech týmu (jméno, e-mail, rozvrh, apod.). - Popis scénáře (rozvržení scény a funkčnost modelů). - Vytvořte adresáře a stránky pro jednotlivé fáze projektu **/faze_(1 - 2)** - pro ně také dodržujte pravidla uvedená v bodu **C.2**. Zde se bude nacházet společná scéna týmu s vloženými individuálními modely. - Všechny stránky budou HTML5 a CSS3 validní. === Virtuální scéna obsahuje: === - **Galerii modelů**, případně další jednoduché geometrické objekty. - Interaktivní panel otevírající dveře do výstavního prostoru po splnění hádanky. - Podstavec nebo vyhrazený prostor pro každý z modelů. - Sadu stanovišť (Viewpoint) tvořících plynulou **procházku** scénou a poskytujících pohledy na jednotlivé instance modelů. - Doplňkovou sadu stanovišť určenou pro **měření rychlosti** zobrazování s ohledem na stupně LOD. - U každého modelu se při přiblížení avatara zobrazí Uživatelské rozhraní ve formě **HUD** (Head-Up Display) umožňující: - Informativní text o exponátu a autorovi - Vypnutí a zapnutí osvětlení nad exponátem - Přepínač alespoň na tři barevné mutace exponátu - Tlačítko pro spuštění otáčení exponátu a slider pro ruční otáčení s exponátem - Tlačítko pro zapnutí/vypnutí zábavné animace exponátu - Pěkné **prostředí**.