{{indexmenu_n>6}} Obsah této stránky bude přístupný od 27. 3. 2017. ====== Prohledávání stavového prostoru: neinformované prohledávání ====== návod pro seminární cvičení //Autoři textu: Milan Rollo, Eduard Semsch, Štěpán Urban, Viliam Lisý a Petr Benda// \\ //Úprava: Tibor Strašrybka// === Cíl cvičení === Prakticky procvičit znalosti prezentované na přednášce a vysvětlit na příkladech pojmy stavový prostor, stav, stavový operátor, expanze stavu a pojmy z teorie složitosti. ===== Bludiště ===== Máte dánu mapu bludiště. Černá políčka jsou neprostupná. Úkolem je naplánovat cestu z místa A do místa B (nebo C). //(Šedá pole mají význam při cvičení na informované prohledávání.)// {{:courses:a3b33kui:cviceni:obrazky:06_obr1.png?800|Mapa bludiště - počáteční stav}} === Úkol === Nalezněte cestu z místa A do místa B pomocí následujících algoritmů: * prohledávání do šířky * prohledávání do hloubky * iterative deeping depth-first search //Pro jednotlivé algoritmy určete, zda jsou úplné, ukončí se, zda jsou optimální a jaká je jejich časová a paměťová složitost.// Situace při prohledávání do hloubky s jiným pořadím expanze uzlů. Nalezená cesta není nejkratší. Porovnejte s předchozím případem. {{:courses:a3b33kui:cviceni:obrazky:06_obr2.png?800|Mapa bludiště - expandované uzly}} X – closed O – open ===== Další příklady ===== ==== Kanibalové a misionáři ==== Skupina 3 kanibalů a 3 misionářů dorazí k řece a potřebují se přes ni přepravit. K dispozici mají loď s nosností max. 2 osoby. Jestliže počet kanibalů na břehu převýší počet misionářů, kanibalové misionáře přemůžou a snědí. Navrhněte postup, kterým přepravíte přes řeku všechny misionáře i kanibaly. === Popis stavu === s = (Počet kanibalů na pravém břehu, Počet misionářů na pravém břehu, Pozice lodi, Počet kanibalů na levém břehu, Počet misionářů na levém břehu) {{:courses:a3b33kui:cviceni:obrazky:06_obr3.png?800|Stavový prostor úlohy}} //Stavový prostor úlohy// ==== Přelévání vody ==== Máte k dispozici 2 prázdné nádoby s objemem 3 a 4 litry bez označení míry a neomezený zdroj vody. Cílem je dosáhnout stavu, kdy v jedné z nádob jsou 2 litry vody. ==== Lišák ==== Máte čtvercovou hrací desku s devíti místy a osmi očíslovanými kameny. Začínáte s náhodným rozmístěním kamenů, koncový stav je charakterizován přiřazením jednotlivých kamenů daným místům.