Table of Contents

Cvičení 11: Objekty, halda, asociativní pole

Přelévání nádob

Mějme tři nádoby o objemu 2, 5, 9. S nádobami můžeme provádět následující akce:

Napište program, který najde nejmenší počet kroků takový, že v poslední nádobě bude objem 6.

Genealogie (Objekty dokončení)

class Person:
    def __init__(self, name, sex):
        self.name = name
        self.sex = sex   
        self.children = []  
        self.parents = []   # parents of this node
        self.partner = None   # partner (=husband/wife of this node)
 
    def addChild(self, node):
        self.children.append(node)
 
    def addParent(self, node):
        self.parents.append(node)
 
    def setPartner(self, node):
        self.partner = node
 
    def __repr__(self):
        s = "Female" if self.sex == 'F' else "Male" 
        return self.name + " " + s

Vstupní soubor family.txt:

M Jana Jan F M
P Jana Martin F M
P Jana Robert F M
P Robert Gabriel M M
P Robert Oleg M M
P Robert Ondrej M M
P Martin Jiri M M
P Martin Rudolf M M
P Jan Petra M F
P Jan Uxana M F
P Uxana Klara  F F
P Uxana Jakub F M
P Uxana Adam F M
P Petra Alex F M
P A C M M
P A D M F
P D K F F
P C J M M 
P C I M F
P C H M M
P B E F F
P B F F M 
P B G F F

Schéma rodiny ve family.txt:

Prémie navíc: zobrazení přes dot format

Uložení načtených dat do ' Dot ' souboru, který lze pak vykreslit do png nástrojem dot z balíku nástrojů Graphviz:

dot -Tpng family.dot  > family.png

Příklad family.dot:

digraph G {
Jana[ color=red];
Jana->Martin [label="child"];
Jana->Robert [label="child"];
Jana->Jan[color=blue; penwidth=4];
Jan[ color=green];
Jan->Petra [label="child"];
Jan->Uxana [label="child"];
Jan->Jana[color=blue; penwidth=4];
Martin[ color=green];
Martin->Jiri [label="child"];
Martin->Rudolf [label="child"];
Martin->Jana [style=dashed];
...
}

Binární halda

Binární halda je binární stromová datová struktura. Je tvořena uzly, které mají max. dva potomky (levý a pravý potomek) (odtud přídavné jméno binární), pričemž potomek je opět uzel. Její důležitou vlastností je, že:

Binární haldu lze samozřejmě realizovat i s opačnou vlastností:

Použití binární haldy:

Binární halda: vyjmutí nejmenšího prvku

Předpokládejme, že máme existující binární haldu. Při vyjmutí prvky stačí vzít prvek v kořeni stromu, neboť ten již z definice obsahuje nejmenší hodnotu mezi všemi uzly. Po odebrání prvku je ale nutné zbylé prvky přeskupit a určit nový kořen haldy. Postup je:

Bubble-down:

Binární halda: vložení prvku

Předpokládejme, že máme existující binární haldu. Vložení prvku se provede takto:

Bubble-up

Tento algoritmus se nazývá bubble-up, jelikož při něm procházíme haldu ze spodní úrovně nahoru.

Realizace binární haldy na poli

Nejjednodušší realizací binární haldy je implementaci na poli. Použijeme jednoduchý trik:

Implementace haldy z přednášky

# Implementace haldy
#
# http://interactivepython.org/runestone/static/pythonds/Trees/BinaryHeapImplementation.html
# Jan Kybic, 2016
 
class MinHeap:
  """ binarni halda __init__ konstruktor """
  def __init__(self):
     self.heap = [] # indexujeme od nuly
 
  def bubble_up(self,i):
    """ probubla prvek i nahoru, zajisti splneni podminek haldy """
    while i>0:
      j=(i-1)//2 # index rodice
      if self.heap[i] >= self.heap[j]:
        break
      self.heap[j],self.heap[i]=self.heap[i],self.heap[j]
      i = j
 
  def insert(self,k):
    """ vloz prvek do haldy """    
    self.heap+=[k]
    self.bubble_up(len(self.heap)-1)
 
  def peek(self):
    """ vrati nejmensi prvek """
    return self.heap[0]
 
  def size(self):
    """ vrati pocet prvku v halde """
    return len(self.heap)
 
  def is_empty(self):
    """ je halda prazdna? """
    return self.size()==0 
 
  def bubble_down(self,i):
     """ probublej prvek dolu """
     n=self.size()
     while 2*i+1 < n:
        j=2*i+1 # zjisti index mensiho syna
        if j+1 < n and self.heap[j] > self.heap[j+1]:
          j+=1
        if self.heap[i]>self.heap[j]:
          self.heap[i],self.heap[j]=self.heap[j],self.heap[i]
        i=j
 
  def pop(self):
    """ odebere nejmensi prvek a uprav haldu """
    element=self.heap[0]
    self.heap[0]=self.heap[-1]
    self.heap.pop() # smaz posledni prvek
    self.bubble_down(0)
    return element

Implementace funkce delete

Implementujte metody pro odebrání prvku na pozici i z binární haldy:

Pomocí této funkce smažte z haldy vytvořené z pole všechna sudá čísla (Nejdříve haldu vytvořte se všemi čísly a pak smažte všechna sudá čísla z haldy):

pole=[10,21,7,11,31,6,1,-11,31,42,-12,80,25,-7,-12,9,14]

Karty v haldě

cards = [[0, 'Q'], [2, '6'], [1, 'K'], 
         [1, '8'], [2, '10'], [2, '4'], 
         [3, '4'], [0, '4'], [1, '3'], 
         [2, '5'], [0, 'K'], [3, 'A'], 
         [1, 'J'], [0, '3'], [0, '9']]

Asociativní pole a římská čísla

conv={'I':1,'V':5,'X':10,'L':50,'C':100,'D':500,'M':1000}

Domácí úkol

Lehká varianta: Babylonská věž (zjednodušená)

Babylonská věž (hlavolam): hlavolam obsahující celkem 35 kuliček o 6 různých barvách (5 barev má 6 kuliček, 1 barva má pouze 5), které jsou uspořádány v 6×6 poli. Cílem hlavolamu je srovnat kuličky tak, aby každý sloupec obsahoval pouze kuličky jedné barvy a nebo prázdné místo.

Babylonská věž (v ALP):

Úkol: Napište program babylon.py, který najde řešení zmenšené Babylónské věže v nejmenším počtu kroků.

Vstup:

Povolené akce:

Výstup:

Poznámky:

Příklady:

1. Příklad

Pro věž

1 1
2 0
existují čtyři různá řešení o nejmenším počtu kroků 2. Tato řešení jsou:

  1. m 1,r 0 1
    které vede na stav
    0 1
    2 1
  2. m 1,r 0 -1
    které vede na stav
    0 1
    2 1
  3. m 1,r 1 1
    které vede na stav
    1 0
    1 2
  4. m 1,r 1 -1
    které vede na stav
    1 0
    1 2

Výstupem babylon.py tedy bude jedno ze čtyř nalezených řešení, například tedy

m 1,r 0 1

2. Příklad

Pro věž

3 0 1
2 1 2
existují čtyři různá řešení o nejmenším počtu kroků 3. Tato řešení jsou:

  1. r 0 1,m -1,r 0 1
    které vede na stav
    2 1 3
    2 1 0
  2. r 0 1,m -1,r 1 -1
    které vede na stav
    1 3 2
    1 0 2
  3. r 1 -1,m -1,r 0 1
    které vede na stav
    1 3 2
    1 0 2
  4. r 1 -1,m -1,r 1 -1
    které vede na stav
    3 2 1
    0 2 1

Výstupem babylon.py tedy bude jedno ze čtyř nalezených řešení, například tedy

r 0 1,m -1,r 0 1

3. Příklad

Pro věž

1 3 3
1 1 2
0 2 2
existuje pouze jedno řešení o nejmenším počtu kroků 7. Toto řešení je:

  1. r 0 -1,m 1,m 1,r 0 -1,m -1,m -1,r 2 1
    které vede na stav
    3 1 2
    3 1 2
    0 1 2

Výstupem babylon.py tedy

r 0 -1,m 1,m 1,r 0 -1,m -1,m -1,r 2 1
Všechna další možná řešení jsou již délky 8 a více, a tudíž nesprávná.

Těžká varianta: Nurikabe

Nurikabe je japonský logický rébus s poněkud složitějšími pravidly a náročnými řešeními. Pro každou prázdnou buňku na vstupní desce musíte rozhodnout, zda reprezentuje ostrov a nebo vodu. U rozhodování se musíte řídit podmínkami pro to, jak má vypadat řešení problému:

  1. Všechny buňky vody jsou propojeny (tzv. musí tvořit jednu komponentu souvislosti).
  2. Buňky každého ostrova jsou propojeny.
  3. Dva ostrovy nejsou propojeny (uvažujeme 4-okolí).
  4. Každý ostrov má stejný počet buňek jako je zadáno (včetně první zadané buňky).
  5. Neexistuje blok buněk o velikosti 2×2, který je vyplněný vodou.

Doporučujeme si rébus vyzkoušet zde: https://www.logicgamesonline.com/nurikabe/.

Úkol: Napište program nurikabe.py, který najde řešení zadaného problému.

Vstup:

Výstup:

Poznámky:

Bodování:

Příklady:

1. Příklad

Problém

-1 2 -1
-1 -1 -1
-1 -1 -1
má jednoznačné řešení
0 2 0
0 2 0
0 0 0

2. Příklad

Problém

-1 -1 -1 1
-1 -1 -1 -1
-1 -1 2 -1
4 -1 -1 -1
má jednoznačné řešení
4 0 0 1
4 0 2 0
4 0 2 0
4 0 0 0

3. Příklad

Problém

-1 2 -1 -1 -1
-1 -1 -1 1 -1
-1 -1 -1 -1 -1
-1 2 -1 -1 -1
-1 -1 -1 6 -1
má řešení
2 2 0 0 0
0 0 0 1 0
0 2 0 0 6
0 2 0 6 6
0 0 6 6 6

3. Příklad (těžký)

Problém

-1 -1 -1 -1 2 -1 2 -1
5 -1 -1 -1 -1 -1 -1 -1
-1 -1 -1 -1 -1 -1 -1 -1
1 -1 -1 -1 3 -1 2 -1
-1 3 -1 -1 -1 1 -1 -1
-1 -1 -1 -1 -1 -1 -1 -1
-1 -1 -1 -1 -1 -1 -1 3
-1 -1 -1 -1 -1 4 -1 -1
má řešení
5 0 0 0 2 0 2 2
5 5 5 0 2 0 0 0
0 0 5 0 0 0 2 0
1 0 0 3 3 0 2 0
0 3 0 3 0 1 0 0
0 3 0 0 0 0 0 3
0 3 0 4 4 4 0 3
0 0 0 0 0 4 0 3