====== Otázky ke zkoušce a literatura ====== ===== INFO: ===== * Zkouška má písemnou i ústní část. * Max. 40 bodů. * K úspěšnému složení zkoušky je zapotřebí získat **minimálně 20 bodů**. K postupu na ústní část zkoušky je zapotřebí minimálně **10 bodů z testu**. Ke zkoušce zpravidla **nestačí projít si slajdy z přednášek** - často se zkouší i látka, která byla zadána k prostudování doma, z odborné literatury! ===== ZKOUŠKOVÉ TERMÍNY: ===== ... jsou uvedeny v KOSu. ===== OTÁZKY: ===== * Rasterizace 2D objektů (MPG kap. 3) * Rasterizace úseček, kružnic a oblouků. * Vyplňování a šrafování mnohoúhelníků. * Ořezávání úseček a mnohoúhelníků. * Barva (MPG kap. 1, 4.1) * Vnímání barvy, třísložková reprezentace barev, srovnávací funkce, prostor XYZ. * Barevné prostory a modely. * Rastrové obrazové formáty, komprese rastrového obrazu (MPG kap. 2.5-2.7) * NEPOVINNÉ: Rozptylování barev, práce s paletou (MPG kap. 4.1) * Promítání (MPG kap. 9) * Řešení viditelnosti (MPG kap. 11) * Metody a algoritmy stínování (MPG kap. 10.7) * Vržené stíny(MPG kap. 12) * Texturování (MPG kap. 13) * Modelování prostorové scény, B-rep, CSG, volume rep. (MPG kap. 6, 14.1) * Globální osvětlení (MPG kap. 10.1-10.6, 15.1-15.5, 15.9, 15.10) * Přímé a nepřímé osvětlení, efekty globálního osvětlení. * Radiometrické a fotometrické veličiny (tok, irradiance, radiozita, zářivost, radiance). * Odraz světla na povrchu, BRDF. * Zobrazovací rovnice - úhlová a plošná formulace. * Radiosita, souvislost se zobrazovací rovnicí. * Ray tracing, souvislost se zobrazovací rovnicí. * Stochastický ray tracing, plošné zdroje světla. * NEPOVINNÉ: HDRI (zdroje: [[https://cent.felk.cvut.cz/courses/APG/PDF/11-Cadik-hdri.pdf|prezentace]], MPG kap. 4.2) * Akvizice HDR obrázků. * HDR formáty pro obrázky a video. * HDR zorazovací zařízení. * HVS (Human Visual System) - adaptace, rozsah vnímané luminance, skotopické a fotopické vidění, purkňův efekt. * Mapování tónů. * Globální vs. lokální operátory mapování tónů, časově závislé operátory. * Reakce na silné zdroje světla - oslnění. MPG = Žára a kol. [[http://www.cgg.cvut.cz/ModerniPocitacovaGrafika/|Moderní počítačová grafika]], Computer Press, 2005. ===== Státnicové okruhy týkající se předmětu APG ===== Raster graphic. 3D objects and 3D scenes, transformations. Visibility, local illumination methods, shading and shadows. Radiometry, global illumination methods, texturing. * Raster graphics. Line drawing algorithms: DDA, Bresenham Algorithm. Filling algorithms: Polygon filling, Raster seed-based algorithms. Clipping lines and polygons. * 3D object representations: boundary and volumetric representations, mesh representation (geometrical and topological data and their efficient encoding), representing a 3D scene using scene graph. * Transformations: representing transformations (matrices, quaternions), composing transformations, applying transformations, associated computational costs. * Visibility algorithms: z-buffer algorithm (principle, properties, issues), painter’s algorithm, BSP tree ordering, ray casting and its comparison to z-buffer. * Illumination methods: radiometry (radiometric quantities, their units and relations), reflectance equation, BRDF, BRDF models (Phong, Cook Torrance), rendering equation, Whitted ray tracing, path tracing, radiosity. * Shadow computation algorithms: ray cast shadows, the shadow map algorithm. * Texturing: principles of texture mapping, uv maps, texture types (material textures, bump maps, normal maps, alpha masks), MIP mapping.